توصیف پیامبر اکرم (ص) از زبان امام علی (ع)

امام علی(ع) در خطبه ۱۷۸ نهج البلاغه، به اوصاف پیامبر(ص) پرداخته و ایشان را با شش ویژگی می ستاید: «محمّد(ص) بنده و فرستاده برگزیده او از میان خلایق است که براى تشریح حقایق آیین الهى انتخاب گشته و به ویژگى هاى خاص اخلاقى گرامى داشته شده، و او را براى رساندن رسالات کریمانه الهى برگزیده و نشانه هاى هدایت به وسیله او آشکار گردیده و تاریکى هاى جهل و ضلالت به وجود او روشنى یافته است».

امام(ع) با بیان این اوصاف تأکید می کند که من با دلیل های زیادی به پیشوایى او رضایت داده ام.

امام علی(علیه السلام) در خطبه ۱۷۸ «نهج البلاغه» بعد از شهادت به یگانگى پروردگار به شهادت بر نبوّت پیامبر(صلى الله علیه و آله) مى پردازد و آن حضرت را با شش ویژگى از اوصاف مهمش مى ستاید: (گواهى مى دهم که محمّد(ص) بنده و فرستاده برگزیده او از میان خلایق است که براى تشریح حقایق آئین الهى انتخاب گشته و به ویژگی های خاصّ اخلاقى گرامى داشته شده، و او را براى رساندن رسالات کریمانه الهى برگزیده و نشانه هاى هدایت به وسیله او آشکار گردیده و تاریکى هاى جهل و ضلالت به وجود او روشنى یافته است)؛ «وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ الْمُجْتَبَى مِنْ خَلَائِقِهِ، وَ الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ، وَ الْمُخْتَصُّ بِعَقَائِلِ کَرَامَاتِهِ وَ الْمُصْطَفَى لِکَرَائِمِ رِسَالَاتِهِ، وَ الْمُوَضَّحَهُ بِهِ أَشْرَاطُ الْهُدَى، وَ الْمَجْلُوُّ بِهِ غِرْبِیبُ الْعَمَى».
در اوّلین ویژگى، سخن از صفات برجسته آن حضرت به میان آمده که سبب انتخاب او به رسالت بوده است.

و در دوّمین وصف، از مأموریتِ آن حضرت براى شرح حقایق دین و اعتقادات صحیح سخن مى گوید. در سوّمین صفت از مکارم اخلاق آن حضرت پرده بر مى دارد و در چهارمین وصف از مأموریت هاى مهمّ او براى بیان احکام سخن به میان مى آورد. در پنجمین وصف از هدایت هاى آن حضرت از طریق گفتار و رفتار و امضاى عملى او سخن مى گوید، و در ششمین وصف از تلاشى که آن حضرت براى مبارزه با جهل ـ که از آن به نابینایى تعبیر شده ـ سخن به میان آورده است.
تمام این اوصاف، اشاره به این است که اگر من به نبوّت او گواهى مى دهم و به پیشوایى اش تن داده ام، بى علت نیست؛ نه یک دلیل که چندین دلیل دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.