موافقت بن سلمان برای دستیابی به توافق با رژیم صهیونیستی

خبرگزاری انگلیسی مدعی موافقت ریاض برای دستیابی به توافقی با رژیم صهیونیستی در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد.

منابع دیپلماتیک می‌گویند «جارد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری جاری آمریکا که پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار می‌شود، همچنان با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در ارتباط است.

خبرگزاری رویترز عصر جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش کرد: «داماد ترامپ چندین مرتبه با ولی‌عهد عربستان درباره مذاکرات بین ریاض و تل‌آویو صحبت کرده است.»

منابع رویترز زمان این گفت‌وگوهای ادعایی را بیان نکرده و مشخص نیست که با شروع جنگ غزه در هفت اکتبر و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در سال گذشته همچنان مسلمان با کوشنر در ارتباط است یا خیر.

اما به ادعای این افراد، گفت‌وگوهای ادعایی بین ولی‌عهد عربستان و داماد رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بر عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی متمرکز بوده است.

تاکنون سفارت عربستان در آمریکا، درخواست اظهارنظر رویترز را رد کرده و بی‌پاسخ گذاشته است.

ادعای این خبرگزاری درحالی مطرح می‌شود که محمد بن سلمان در ۱۸ سپتامبر، شرط برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را منوط به تشکیل کشور مستقل فلسطین دانست.

او گفت: «تا زمانی که خواسته‌ها ما درباره فلسطین برآورده نشود، با اسرائیل رابطه برقرار نمی‌کنیم. از کشورهایی که کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، تشکر می‌کنیم و از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم اقدامات مشابهی انجام دهند. ریاض تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین را متوقف نخواهد کرد.»

رویترز در گزارش امروز خود به سخنان اخیر بن‌سلمان واکنش نشان داد و نوشت: «اظهارات اخیر ولی‌عهد عربستان حاکی از تغییر رویکرد گزارش شده او است.»

در ماه فوریه، رویترز به نقل از سه منبع دیپلماتیک مدعی موافقت ریاض برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی در صورت تعهد سیاسی تل‌آویو شد و نوشت: «این شرط، الزام‌آور نیست و عربستان در تلاش است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توافقی امنیتی نظامی با واشنگتن امضا کند.»

به اذعان این خبرگزاری، جنگ غزه، هرگونه چشم‌انداز عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو را غیرمطمئن کرده است.

رویترز نوشت: «بحران انسانی در باریکه غزه و جنایات اسرائیل علیه بشریت، عرب‌ها و مسلمانان سراسر جهان را در حمایت از مسئله فلسطین متحد کرده است و همین مسئله هرگونه مذاکره بین عربستان و اسرائیل را بدون در نظر گرفتن مسئله فلسطین غیرممکن ساخته است.»

اخیرا «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان نیز در جریان اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا بر حل درگیری‌ها از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک تاکید کرد و از تمامی کشورها خواست تا از راهکار تشکیل دو دولتی حمایت کنند.

او با بیان اینکه راه‌حل ۲ دولتی تنها راه مناسب برای تضمین امنیت بلندمدت فلسطین، رژیم صهیونیستی و منطقه است، چرخه‌های کنترل‌نشده خشونت را عناصر سازنده جنگ گسترده‌تر دانست و تاکید کرد که تشکیل کشور فلسطین پیش‌نیاز صلح است، نه محصول جانبی آن.

اما به ادعای رویترز، به علت نزدیکی روابط ریاض با ترامپ، در صورت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عربستان سعودی از توافق با رژیم صهیونیستی حمایت خواهد کرد.

از طرفی، سه منبع نزدیک به داماد ترامپ به رویترز گفتند که در صورت پیروزی نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری، کوشنر در سمتی غیررسمی، مسئول روابط واشنگتن با ریاض خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.