از هر هزار نوزاد ۵ نفر کم شنوا به دنیا می‌آیند

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت:۳ تا ۵۵ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد به کم‌شنوایی مبتلا هستند. اکنون مداخلات درمانی تا پیش از یک‌سالگی انجام می‌شود. حدود ۴۲ درصد از جمعیت بالای ۶۵ سال کشور به کم‌شنوایی ناتوان‌کننده مبتلا هستند. هدفون‌ها و هندزفری یک تهدید برای کم‌شنوایی محسوب می‌شوند.

سمعک جزو موارد وارداتی است و دستخوش نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها است. قیمت هر سمعک به‌طور متوسط حدود ۲۰ میلیون تومان است. بیمه‌ها ۷۰ درصد از هزینه پرداختی برای سمعک را پرداخت می‌کنند.

سعید محمودیان در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه «روز جهانی شنوایی» و «هفته جهانی ناشنوایان» مناسبت‌هایی هستند که در ارتباط با سلامت گوش و شنوایی نامگذاری شده‌اند، اظهار کرد: سیزدهم اسفند ماه (سوم مارس) به عنوان «روز جهانی شنوایی» نامگذاری شده و سازمان بهدشت جهانی، «سلامت شنوایی» را به عنوان یک هدف در این روز تعریف کرده‌است. سازمان بهداشت جهانی نه تنها بر سلامت شنوایی را یک هدف درنظر گرفته بلکه بر سلامت گوش و شنوایی تاکیدمی‌کند.

وی درباره «هفته جهانی ناشنوایان» نیز توضیح داد: دوم تا هشتم مهر ماه نیز به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. هدف سازمان بهداشت جهانی از «هفته جهانی ناشنوایان» این است که ناشنوایی و کم‌شنوایی در کانون توجه قرارگیرد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه ناشنوایی و کم‌شنوایی به عنوان «معلولیت پنهان» قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه بررسی‌ها بیانگر این است مردم به کم‌شنوایی و ناشنوایی، کمتر توجه می‌کنند؛ به نحوی که حدود ۸۰ درصد از نیاز‌های مربوط به مراقبت شنوایی در سطح جهان نادیده گرفته می‌شود یا کمتر در کانون توجه قرار می‌گیرد. کم‌توجهی و نادیده گرفتن به نیاز‌های مربوط به مراقبت شنوایی ریشه در فقر سواد سلامت مردم دارد و این موضوع در ایران نیز وجود دارد.

این متخصص ادامه داد: براساس آمار و ارقام سازمان بهداشت جهانی، کم‌توجهی و بی‌توجهی به کم‌شنوایی و ناشنوایی سبب شده که سالانه حدود یک تریلیون دلار هزینه به نظام سلامت در سطح جهان تحمیل شود.

محمودیان با اشاره به باور‌ها و درک نادرست از کم‌شنوایی و ناشنوایی توضیح داد: درک و باور‌های نادرست و همچنین نگرش‌های جامعه نسبت به ناشنوایی و کم‌شنوایی سبب می‌شود که به افراد کم‌شنوا یا ناشنوا انگ بزنند. چنین شرایطی سبب می‌شود که فرد مبتلا به کم‌شنوایی، کم‌شنوایی خود را پنهان کند. درک، باور‌ها و نگرش نادرست جامعه درباره کم‌شنوایی و ناشنوایی یک معضل اجتماعی است که ریشه در سطح سواد و سواد نادرست مردم دارد.

محمودیان با بیان اینکه معضل اجتماعی درک و باور‌های نادرست درباره ناشنوایی سبب شده که رسیدگی به ناشنوایی چندان در شرایط مساعدی نباشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که مبتلا به کم‌شنوایی هستند از توانایی بالایی برخوردارند؛ اگر مشکل کم‌شنوایی این افراد در زمان مناسب شناسایی شود، به طور قطع می‌تواند اثرگذار باشد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت درباره کم‌شنوایی و ناشنوایی «مادرزادی» و «اکتسابی» اظهار کرد: جمعیت موالید کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در سال گذشته گزارش شده و براساس غربالگری‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود، حدود ۳.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد به کم‌شنوایی مبتلا هستند؛ به عبارت دیگر ۳ تا ۵ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد به کم‌شنوایی مبتلا هستند. کم‌شنوایی مادرزادی و عوامل ژنتیکی مانند ازدواج‌های فامیلی در ۵۰ تا ۶۰ موارد مبتلا به کم‌شنوایی نقش دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.