حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دید اسلام و مراجع تقلید

به طور کلی مراجع عظام تقلید در این خصوص به صورت شرطی می فرمایند: هرچه برای بدن مضر است مصرف آن حرام است.

همه ما در مورد ضررها و آسیب‌های جسمی و عوارض قلیان و سیگار؛ اطلاعات کافی داریم؛ بنابراین ما نمی‌خواهیم به این جنبه از مصرف دخانیات بپردازیم.  بلکه قصد داریم حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن را از منظر اسلام و نظرات مراجع تقلید مورد بررسی قرار دهیم.

با ما همره باشید تا حکم شرعی استعمال دخانیات و سیگار و قلیان کشیدن را از منظر قرآن و روایات اسلامی و  مراجع عظام تقلید بررسی کنیم.
حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دیدگاه اسلام
با توجه به اینکه در عصر ظهور اسلام نامی از برخی مواد مخدر و یا مشتقات مشابه آن در میان نبود اما با توجه به دستورات کلی صادره در فقه و تعالیم اسلامی در کمال وضوح مشاهده می‌شود که برخلاف تصور در همان زمان نیز کلیه مسائل مهم و حیاتی مورد توجه بوده و مطابق دستورات و احکام عینی جهت‌یابی صحیحی در تمام جهات صورت گرفته است.

تحریم مطلق مسکرات که یک دستور عینی و نیز کلی به صورت اعم است، تنها شامل حال مشروبات الکلی نیست از نمونه‌های این موارد است. استعمال هر ماده‌ای که به‌نوعی در مرکز مغزی به خصوص بر مرکز تعقل اثرات سوء بگذارد و باعث تضعیف در فعالیت و وظایف فیزیولوژی بدن شود، حرام است.

طبق آیات قرآن، هر اقدامی که علیه سلامتی جسمی و روحی انجام گیرد و موجودیت انسان را به خطر بیندازد از نظر اسلام محکوم است.

اگرچه در صدر اسلام و زمان حیات پیامبر اکرم (ص) دخانیاتی مانند سیگار و قلیان وجود نداشته اما در آیاتی از قرآن به طور صریح اشاره شده که انسان نباید در راستای نابودی و به خطر افکندن جان خود گام بردارد. در ادامه به آیه و احکام و نظر مراجع در این خصوص اشاره می کنیم :

«وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَی التَّهْلُکه»

خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید. (آیه ۱۹۵ سوره بقره)
«وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ»

کسانی که از رسول الله پیروی می‌کنند، او پاکیزه‌ها را برایشان حلال و ناپاکیها را بر آنان حرام می‌سازد. (آیه ۱۵۷ سوره اعراف)

«وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکمْ»

خودکشی نکنید و خون همدیگر را نریزید. (آیه ۲۹ سوره نساء)

همچنین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ»

یعنی ضرر و زیان رساندن به خود و دیگران ممنوع و حرام است. (صحیح الجامع)

مصرف قلیان و سیگار آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

کشیدن قلیان از نظر شرعی حرام است. مصرف قلیان و دخانیات، جدای از آنکه اسراف در عمر و مال است، ضررهای فراوانی دارد که در زمان حاضر بیش از گذشته بر همگان ثابت شده است.
حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از نظر آیت الله خامنه ای
حکم با اختلاف مراتب ضررى که بر استعمال دخانیات مترتب مى‌‏شود، متفاوت مى‌گردد و به طور کلى استعمال دخانیات اگر به مقدارى باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه‏‌اى براى بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص مى‏‌داند که با شروع آن به این مرحله مى‌‏رسد نیز جایز نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.