اردوغان: نتانیاهو را باید مثل هیتلر متوقف کنیم

شورای امنیت برای متوقف‌سازی نسل‌کشی در غزه منتظر چیست؟ ما باید نتانیاهو و باند جنایتکار او را با ائتلاف انسانی متوقف کنیم همانطور که چندین دهه پیش، هتلر متوقف شد.

ارزش‌های انسانی و اصول غرب است که در نوار غزه به دست اسرائیل کُشته می‌شود و نه کودکان فلسطینی. اسرائیل با کُشتن فرد مسئول مذاکراتِ حماس ثابت کرد که به دنبال صلح نیست.

برخی کشورهای دعوت به آتش‌بس و توقف جنگ می‌کنند اما پنهانی به اسرائیل سلاح می‌فرستند، این نفاق و دورویی است. نمی‌توان صلح در جهان را اسیر ۵ عضو دائم شورای امنیت کرد.

اردوغان پیرامون وضعیت فلسطین و نوار غزه گفت: غزه به بزرگترین قبرستان در جهان تبدیل شده است. تمام بشریت با وجود توسعه، فناوری و بودجه‌های هنگفت موجود، نتوانست «هند رجب» دختربچه را در غزه نجات دهد. ارزش‌هایی که غرب مدعی دفاع از آن‌هاست، با توجه به آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

او خطاب به نهادهای بین‌المللی رسانه‌ای گفت: خبرنگارانی که توسط اسرائیل به شهادت رسیدند و این رژیم به دفاتر آن‌ها یورش برد، همکاران اصحاب این نهادها بودند.

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن انتقاد از عملکرد شورای امنیت پرسید که «این شورا برای توقف نسل‌کشی در غزه و بربریت و جنایت در آنجا منتظر چه چیزی است؟» در حالی‌که رژیم صهیونیستی تهدید می‌کند که در خدمت به اهداف سیاسی خود، منطقه را به سمت جنگ خواهد کشاند.

اردوغان افزود: در حالی که کودکان در غزه، کرانه باختری و لبنان می‌میرند، جامعه بین‌الملل زشت‌ترین تصویر را از خود ارائه می‌دهد تا جایی که کابینه اسرائیل با نادیده گرفتن حقوق اولیه بشر، در حال انجام پاکسازی قومی علیه کل امت و ملت، کشتار آن‌ها و مصادره سرزمین ملت فلسطین است.

او ادامه داد: فلسطینی‌ها از حق طبیعی خود برای مقاومت شرافتمندانه، قهرمانانه و مشروع علیه کسانی که سرزمین آن‌ها را اشغال می‌کنند، استفاده می‌کنند. کسانی که از آتش‌بس حمایت می‌کنند، پشت پرده به ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: مشکل سیاست کشتاری است که کابینه اسرائیل در پیش گرفته است. ۳۵۳ روز است که قتل‌عام مستمری در غزه وجود دارد که تاکنون منجر به شهادت ۴۱ هزار فلسطینی شده است و علاوه بر صدها هزار زخمی، بیش از ۱۰ هزار نفر  هم مفقود شدند.

او با بیان اینکه «دلیل اصلی تجاوز نظامی اسرائیل به ملت فلسطین، برخورداری این رژیم از حمایت نامحدود است» گفت که رژیم صهیونیستی با به شهادت رساندن تنها مسوولی (اسماعیل هنیه) که با او مذاکره می‌کرد، اثبات کرده خواهان صلح نیست. رژیم صهیونیستی باید به خاطر جنایت‌هایش مجازات شود و بهای خساراتی که به بار آورده، بپردازد.

اردوغان با بیان اینکه به عنوان رئیس جمهوری صحبت می‌کند که اجدادش از یهودیان ۵۰۰ سال پیش محافظت کرده‌اند، گفت: همان قدر که اسلام‌ستیزی را رد می‌کنیم با یهودستیزی هم مخالفیم.

او تاکید کرد باید فورا آتش‌بس برقرار و تبادل اسرا انجام شود و بدون هیچ مانعی، کمک‌های انسانی به نوار غزه منتقل شود. باید به مردم غزه کمک کرد که در شرایط سخت زندگی می‌کنند و با نزدیک شدن به فصل زمستان این شرایط دشوارتر هم می‌شود.

اردوغان تصریح کرد: تمامی اقدامات لازم برای تضمین عدالت در قتل‌عام‌ها و نقض‌های جاری اسرائیل انجام خواهیم داد. باید با یک اتحاد بشری، نتانیاهو و باند جنایتکارش را متوقف کنیم، همان‌طور که هیتلر چندین دهه پیش متوقف شد.

رئیس‌جمهور ترکیه از کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، خواست هرچه زودتر، فلسطین را به رسمیت بشناسند و در این شرایط بحرانی در بخش درست تاریخ بایستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.