پیش‌بینی واردات ۳ میلیارد دلار بنزین

برآورد می‌شود میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر حدود ۲ میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

بخشی یا بیشتر آن با تهاتر صورت می‌گیرد و دولت مستقیما پولی بابت آن نمی‌پردازد، اما تهاتر بنزین با هر کالایی در کاهش مستقیم درآمد دولت اثرگذار است. روزانه در حدود ۴۶ میلیون لیتر بنزین خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده مصرف می‌‌شود.

ناصر عاشوری  اظهار کرد:  تولید ۱۱۵ میلیون لیتر از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت بنابراین دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است.

وی افزود: از پانجایی ایجاد پتروپالایشگاه ها زمان‌بر است بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد

به گفته وی اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر ۱۰‌ تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.