درآمد عجیب صداوسیما از پخش مسابقات فوتبال!
با در نظر گرفتن ۳۰درصد تورم در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ حساب کردیم که صداوسیما ۵۸ هزار میلیارد تومان از تبلیغات فوتبالی دو تیم استقلال و پرسپولیس در شبکه سه درآمد دارد. درواقع، درآمد صداوسیما از پخش فوتبال چندبرابر بودجه اختصاص دادهشده به این سازمان است.
«درآمد صداوسیما از تبلیغات فوتبال چقدر است؟» در ابتدای امر با یک حسابوکتاب ساده در تعرفه تبلیغات شبکه سه برای برنامههای فوتبالی و تعرفه پخش زنده فوتبال داخلی به یک نتیجه میرسیم؛ درآمد صداوسیما از پخش فوتبال چندبرابر بودجه اختصاص دادهشده به این سازمان است.
در سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه هشتهزار میلیارد تومان برای صداوسیما درنظر گرفت که در همان سال گزارشی را منتشر کردیم و گفتیم درآمدی که از پخش فوتبال و آگهیهای تبلیغاتی بین نیمهها بهدست آورده، حدودا ۳۱ هزار میلیارد تومان بود، یعنی درآمد پخش فوتبال چهار برابر بودجهای بود که این سازمان از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.
طی سالی که گذشت مسئولان صداوسیما از بودجه تخصیصی دولت بهخود انتقاد داشتند و تلاش کردند نسبت به سایر سازمانها سهم بیشتری را بهخود اختصاص دهند. درنهایت در سال ۱۴۰۳ بودجه در نظر گرفته شده برای این سازمان ۲۴ هزار میلیارد تومان شد، یعنی بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ سهبرابر شد و این افزایش سهبرابری بدون احتساب درآمدی است که صداوسیما در جریان تعرفه تبلیغات بهویژه برای پوشش تبلیغات فوتبال بهخصوص بازیهای استقلال و پرسپولیس بهدست میآورد.
صداوسیما در سال ۱۴۰۳ حدودا حداقل ۳۲ هزار میلیارد تومان و حداکثر ۵۸ هزار میلیارد از بازیهای پخش زنده استقلال و پرسپولیس درآمد دارد، یعنی بیش از دوبرابر بودجه دریافتی در این سال. این آمار و ارقام تنها با در نظر گرفتن بازیهای استقلال و پرسپولیس و بدون احتساب پخش بازیهای فوتبال خارجی، بازیهای تیم ملی، استانی و… است.
نکته قابلتوجه اینکه براساس قانون بودجه درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال ۱۴۰۳ معادل ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، یعنی حتی اگر بخواهیم ۳۲ هزار میلیارد را که درآمد حداقلی از بازیهای پخش زنده استقلال و پرسپولیس است ملاک قرار دهیم، این درآمد تلویزیون ۶۴ برابر بودجهای است که در لایحه بودجه برای تبلیغات همه رشتههای ورزشی در نظر گرفته شده است.
این آمار و ارقام نجومی که درآمد صداوسیما از پخش فوتبال و تعرفههای تبلیغاتی است، موضوعی نیست که به امروز و دیروز برگردد و در دورههای مختلف اختلافاتی را هم بهدلیل خلأهای قانونی یا کمکاریهای احتمالی بهدنبال داشته است. بهنظر میرسد درباره این موضوع نیاز به نظارت جدی حکمرانی وجود دارد و در مرحله بعد قانونی که شفاف باشد.
این تعرفهها با چه معیاری محاسبه میشوند و درنهایت درآمد بهدستآمده کجا و خرج چه کاری میشود؟ صداوسیما با شفافسازی درباره این تعرفهها میتواند به حدس و گمانها درباره اعداد و ارقام منتشرشده پایان داده و این شائبههای چندینساله را از بین ببرد.
همانطور که پیشتر گفتیم آمار و ارقام دقیقی از تعرفه تبلیغات صداوسیما در سالیانی که گذشت، وجود ندارد. به همین منظور با توجه به آمارهای موجود در سایتهای خبری و با در نظر گرفتن تورم ۳۰ درصدی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ جدول دیگری در این گزارش آوردهایم که نشان میدهد ۶ برنامه فوتبالی از شبکه سه پخش میشود، با جمع مبلغ هر ثانیه که ارقام متفاوتی دارند، درنهایت به هزینه تبلیغ حدود دومیلیارد تومانی میرسیم.