تصاویری از تأسیسات هسته‌ای کره‌شمالی برای نخستین بار

کره‌شمالی برای نخستین بار تصاویری از تأسیسات هسته‌ای خود که برای تولید اورانیوم با درجه غنای بالا استفاده می‌شود را منتشر کرد.

روزنامه «رودونگ سینمون» امروز -جمعه- گزارش داد که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی از یک مرکز تولید اورانیوم با درجه غنای لازم برای ساحت تسلیحات هسته‌ای بازدید کرده و دستور پیشرفت‌های قابل توجه به ویژه افزایش سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را صادر کرد.

کره شمالی برای نخستین‌‌ بار تصاویری از تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود منتشر کرد که رهبر این کشور را در حال بازدید از این مکان نشان می‌دهد.

کیم جونگ اون در این بازدید بر لزوم افزایش اورانیوم غنی‌شده و نصب سانتریفیوژهای بیشتر برای تقویت زرادخانهٔ هسته‌ای این کشور تأکید کرده است.

خبرگزاری کره شمالی روز جمعه، ۲۳ شهریور، این تصاویر را منتشر کرده، اما به زمان و مکان دیدار کیم از این مرکز اشاره نکرده است.

در گزارش این خبرگزاری تنها گفته شده که کیم از مؤسسه تسلیحات هسته‌ای و «پایگاه تولید مواد هسته‌ای با درجه تسلیحات» بازدید کرد و خواستار «معرفی یک سانتریفیوژ نوع جدید» شد «تا پایه و اساس تولید مواد هسته‌ای با درجه تسلیحات را بیشتر تقویت کند».

به گزارش رسانه دولتی کره شمالی، کیم در جریان بازدید خود از تأسیسات غنی‌سازی ادعاشده، بارها از قابلیت‌های فنی بخش هسته‌ای این کشور ابراز خرسندی و بر لزوم افزایش تعداد سانتریفیوژها برای تولید بیشتر تأکید کرد.

خبرگزاری فرانسه بر اساس تصاویر نوشته چنین تأسیساتی با چرخاندن مواد در سانتریفیوژها با سرعت بالا، اورانیوم بسیار غنی‌شده را – که برای تولید کلاهک‌های هسته‌ای مورد نیاز است- تولید می‌کند.

کره شمالی که اولین آزمایش هسته‌ای خود را در سال ۲۰۰۶ انجام داد و به دلیل برنامه‌های تسلیحاتی ممنوعه تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، هرگز جزئیات تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را به طور علنی فاش نکرده بود.

تصاویر جدید کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حال بازدید از این مرکز غنی‌سازی اورانیوم، تصویری بسیار نادر از برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور منزوی را به نمایش گذاشته است.

این تصاویر در حالی منتشر می‌شود که کره شمالی همچنان به افزایش برنامه تسلیحات هسته‌ای خود و تقویت روابطش با روسیه ادامه می‌دهد و نگرانی‌های گسترده در غرب را نسبت به هدایت این کشور منزوی تحت رهبری کیم عمیق‌تر می‌کند.

آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان نوشته این تصاویر، که کیم را در کنار مردانی با لباس‌های نظامی و پیراهن‌های سفید آزمایشگاهی نشان می‌دهد، نشان‌دهندهٔ اعتماد روزافزون کره شمالی به موقعیت خود به عنوان یک قدرت هسته‌ای است.

کیم در سخنرانی اخیر خود که دوشنبه گذشته به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد تأسیس کره شمالی ایراد شد، متعهد شد که زرادخانه هسته‌ای این کشور را «به طور تصاعدی» گسترش دهد و لفاظی‌های خصمانه‌ای را که در گذشته به کار برده بود، تکرار کرد.

پارک وون گون، استاد مطالعات کره شمالی به آسوشیتدپرس گفته که زمان افشای این دیدار نیز مهم است، چرا که مقامات کره شمالی با نشان دادن اورانیوم و تأسیسات غنی‌‌سازی، این پیام را ارسال می‌کنند که جهان باید پیونگ‌یانگ را به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت بشناسد و کیم جونگ اون با افشای این تأسیسات در واقع می‌گوید که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی غیرواقعی است.

این افشاگری در زمان تشدید تنش‌ها بین کره شمالی و غرب صورت می‌گیرد؛ آمریکا و متحدانش کره شمالی را به ارائه کمک‌های نظامی قابل توجه به تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین متهم می‌کنند. با این حال هم مسکو و هم پیونگ یانگ صادرات تسلیحات کره شمالی را با وجود شواهد قابل توجهی مبنی بر چنین انتقالی رد کرده‌اند.

بر اساس پیمان دفاعی مهمی که در سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ با آن موافقت شد، در ماه ژوئن، دو کشور متعهد شدند که از تمام ابزارهای موجود برای ارائه کمک نظامی فوری در صورت حمله به دیگری استفاده کنند.

از آنجا که مکان این تأسیسات در گزارش خبرگزاری کره شمالی فاش نشده است، مشخص نیست که آیا این تصاویر از سایتی است که قبلاً برای ناظران بین‌المللی شناخته شده یا سایتی کاملاً جدید. اعتقاد بر این است که کره شمالی چندین سایت برای غنی‌سازی اورانیوم دارد.

مارتین ویلیامز، یکی از اعضای ارشد مرکز استیمسون، به آسوشیتدپرس گفته که «من مطمئن نیستم که بتوانیم سایت را از روی تصاویر تشخیص دهیم، اما مطمئناً این اولین ‌بار است که این مجموعه را با این سطح از جزئیات می‌بینیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.