دو مهندس ایرانی در جمع سازندگان اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

نام ۲ مهندس ایرانی، «شایا کریم‌کاشی آرانی» و «علیرضا ماهان‌فر»، اخیراً در یکی از پتنت‌های مهم استارلینک مشاهده شده است، البته تاریخ ثبت این پتنت (سند ثبت اختراع) به چند سال قبل برمی‌گردد.

نام این پتنت «اپرچر آنتن در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» است و در توسعه ماهواره‌های استارلینک نقش مهمی ایفا می‌کند. پتنت این مهندسان نسبت به فناوری آنتن‌های قبلی وزن، اندازه و هزینه ساخت را کمتر کرده است.

در میان این اختراعات یکی با عنوان «دیافراگم آنتن در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» بیش از بقیه جلب توجه می‌کند. این اختراع کار پنج نفر است که در صدرشان نام علیرضا ماهان‌فر به چشم می‌خورد. ماهان‌فر فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک دانشگاه امیرکبیر است. او مدرک دکترایش در همین رشته را از فرانسه گرفته است.

شایا کریم‌کاشی‌آرانی دیگر مهندس ایرانی حاضر دخیل در این اختراع است. او نیز همانند ماهان‌فر در رشته مهندسی الکترونیک درس خوانده است. او به ترتیب در دانشگاه‌های خواجه‌نصیرالدین طوسی و تهران مدرک دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دوره دکترایش را در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی طی کرده است.

نام اینترنت استارلینک از زمان جنگ اوکراین بر سر زبان‌ها افتاد و از آن زمان درباره قابلیت‌هایش گمانه‌زنی‌های بسیاری شده است.

برای دسترسی به این سرویس علاوه بر ارائه خدمات کمپانی مادر نیاز به تجهیزات مخصوصی برای دریافت اینترنت است که در بخشی از طراحی و ساخت آن نام دو دانشمند ایرانی هم به چشم می‌خورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.