پشت پرده کمبود بنزین در گیلان
جبار کوچکینژاد، نماینده مردم رشت:
در گیلان ۲روز بنزین وجود نداشت و جایگاهداران اساسا تعطیل بودند. شرکت پالایش و پخش میتوانستند از ظرفیت سایر استانها در این پیک گردشگری استفاده کنند. در هر سال در هفتههای پایانی سال، این حجم ترافیک و کمبود مشاهده میشود و لازم بود این موارد پیشبینی شود.
وقتی مصرف بنزین در استان گیلان از ۴میلیون لیتر به ۷ الی ۸میلیون لیتر رسید، بدون تردید مصرف سوخت در تهران کاهش پیدا کرده است. به راحتی میشد با جابهجایی توزیع سوخت این نقیصه را جبران کرد. باید از مسوولان شرکت پالایش و پخش پیگیری شود که چرا این کمبودها شکل گرفته است
غیر از گردشگران داخلی، بسیاری از گردشگران از عراق و سایر کشورهای حاشیه خلیجفارس راهی استان گیلان میشوند. هر روز چندین و چند پرواز از عراق به گیلان و بالعکس انجام میشود.
هر چند بحران ترافیک در هر پیک گردشگری در شهرهای شمالی و سایر مقاصد گردشگری کشورمان وجود دارد، اما امسال در هفتههای پایانی تعطیلات تابستانی، بحرانهای دیگری مانند بحران کمبود بنزین و کمبود اقلام اساسی هم به معضل ترافیک افزوده شدند تا گردشگران عملا نتوانند بهره لازم را از سفر تابستانی خود داشته باشند.
انتشار تصاویر صفهای طویل در مقابل جایگاههای سوخت، همچنین تصاویر ترافیک و تلاش مردم برای خرید اقلامی چون روغن، نان، مرغ و…بازخوردهای بسیاری در رسانهها و شبکههای اجتماعی پیدا کرد. مسوولان اجرایی در بخشهایی چون شرکت پخش و پالایش و سایر حوزههای مرتبط در واکنش به چرایی بروز این بحران اعلام کردند، به دلیل ترافیک فزاینده در مسیر مقاصد گردشگری و شهرهای شمالی، روند تامین بنزین مورد نیاز شهرها با تاخیر مواجه شد.
جبار کوچکینژاد، نماینده مردم رشت اما در گفتوگو با «اعتماد» به این نکته اشاره میکند که متولیان امر باید از قبل پیشبینی چنین تراکمی را میکردند و از راههای جایگزین استفاده میکردند یا در ساعاتی روند نقل و انتقال سوخت را انجام میدادند که ترافیک کمتری در جادهها وجود داشت. به اعتقاد این نماینده بخشی از بروز بحران اخیر ناشی از تحولاتی است که در ساختارهای اجرایی به وقوع پیوسته است. او از دولت میخواهد هر چه سریعتر روند تغییرات مدیریتی وزارتخانهها را پایان دهد تا رکود حاکم بر ساختار اجرایی جای خود را به پویایی و تحرک بدهد.
نماینده مردم رشت با اشاره به بروز مشکلات اخیر در استان گیلان و سایر مناطق شمالی و گردشگرپذیر کشور میگوید: «با توجه به اینکه در هفتهای که پشت سر گذاشته شد از یک طرف، چند روز تعطیلی وجود داشت و از سوی دیگر به روزهای پایانی تعطیلات تابستانی و آغاز مدارس نزدیک میشدیم، قابل پیشبینی بود که دامنه وسیعی از گردشگران تابستانی راهی شهرهای شمالی و سایر مناطق کشور شوند. همواره در زمان پیک سفرهای تابستانی، یکی از مشکلات جدی بحث ترافیک، موضوع تامین سوخت و مساله تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم است. در بحث ترافیک و مشکلات جادهای هر اندازه توسعه راهها صورت میگیرد به همان نسبت شاهد افزایش توزیع خودرو در کشور هستیم. بنابراین لازم است دولت به استانهای شمالی کشور که مقصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب میشود توجه ویژهای داشته باشد.»
کوچکینژاد با اشاره به دامنه وسیعی از گردشگران عراقیکه راهی استان گیلان میشوند، گفت: «غیر از گردشگران داخلی، بسیاری از گردشگران از عراق و سایر کشورهای حاشیه خلیجفارس راهی استان گیلان میشوند. هر روز چندین و چند پرواز از عراق به گیلان و بالعکس انجام میشود. امسال جدا از بحث ترافیک راهها، مشکل کمبود بنزین هم مصائب بسیاری را برای شهروندان ایرانی ایجاد کرد. نباید فراموش کرد بسیاری از خانوادهها با خودروهای شخصی راهی شهرهای شمالی میشوند، به راحتی میشد این حجم از مسافران را پیشبینی کرد و برای آن تدارکات لازم را دید.»
او ادامه داد: «بهانه مسوولان این بود که ترافیک تهران به سمت شمال کشور شدید بود و این ترافیک در انتقال تانکرها و کامیونهای سوخت مشکل ایجاد کرد. این در حالی است که به راحتی میشد، تدابیر دیگری اندیشیده شود، جادههای قدیمی جایگزینی وجود دارند که میشد این جادهها را برای کامیونهای حامل بنزین در نظر گرفت. همچنین میشد از ساعت ۱۲ شب به بعد که ترافیک کاهش بسیاری پیدا میکرد این کامیونها را به سمت این مناطق گسیل کرد. حتی اگر با کمبود کامیون مواجه بودند، میشد از سایر استانها برای این منظور کمک گرفت. وقتی مصرف بنزین در استان گیلان از ۴میلیون لیتر به ۷ الی ۸میلیون لیتر رسید، بدون تردید مصرف سوخت در تهران کاهش پیدا کرده است. به راحتی میشد با جابهجایی توزیع سوخت این نقیصه را جبران کرد. باید از مسوولان شرکت پالایش و پخش پیگیری شود که چرا این کمبودها شکل گرفته است.»
کوچکینژاد در خصوص استدلال متولیان این بخش در این خصوص که ترافیک بالا دلیل اصلی این کمبود است، گفت: «این نوع استدلالها به هیچوجه قانعکننده نیستند. در گیلان ۲روز بنزین وجود نداشت و جایگاهداران اساسا تعطیل بودند. شرکت پالایش و پخش میتوانستند از ظرفیت سایر استانها در این پیک گردشگری استفاده کنند. در هر سال در هفتههای پایانی سال، این حجم ترافیک و کمبود مشاهده میشود و لازم بود این موارد پیشبینی شود.»