بلینکن: بر روی ۹۰% مسائل در مذاکرات آتش‌بس در غزه توافق شده است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای دیگر مقامات این کشور گفت که ۹۰ درصد مسائل در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه حل و فصل شده است. او با این حال گفت که همچنان اختلافات قابل توجهی باقی مانده است.

بلینکن افزود: «مشغول گفت‌و‌گوها و رایزنی‌های فعالی با هم‌پیمانان خود مصر و قطر با هدف توافق آتش‌بس هستیم». وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که در صورت وقوع توافق آتش‌بس، همچنان شانس عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم اسرائیل وجود دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا در جریان یک نشست خبری در پایتخت هائیتی، تأکید کرد: «اسرائیل و حماس موظفند تا شکاف‌های موجود در توافق آتش‌بس در غزه را که مذاکرات آن ماه‌هاست با موانعی روبرو است، برطرف کنند.»

وزیر امور خارجۀ آمریکا تصریح کرد: «بر اساس آنچه من شاهد بوده‌ام، بر روی ۹۰ درصد موارد توافق حاصل شده است اما چند موضوع حیاتی باقی مانده است».

آنتونی بلینکن در ادامه اظهار داشت که یکی از موضوعات کلیدی باقی مانده، درخواست اسرائیل برای حفظ نیروهای خود در گذرگاه فیلادلفی است که منطقه‌ای حائل واقع در جنوب غزه در نزدیکی مرز با مصر است.

وزیر امور خارجۀ آمریکا همچنین تأکید کرد که دربارۀ نحوۀ مبادلۀ گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس و زندانیان فلسطینی نیز هنوز اختلافات و شکاف‌هایی وجود دارد.

آنتونی بلینکن در ادامه گفت: «انتظار می‌رود که در روزهای آینده دیدگاه‌های آمریکا، مصر و قطر به عنوان کشورهای میانجی دربارۀ چگونگی حل مسائل باقی‌مانده در مذاکرات آتش‌بس در غزه، با اسرائیل و گروه حماس در میان گذاشته شود».

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، حماس با هرگونه حضور اسرائیل در گذرگاه فیلادلفی مخالفت کرده است.

 این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده است که نیروهای این کشور گذرگاه فیلادلفی را ترک نخواهند کرد.

بر اساس این گزارش، ترکیه و پنج کشور عربی از جمله عربستان سعودی و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین در هفتۀ جاری در رد درخواست اسرائیل برای استقرار نیروهایش در گذرگاه فیلادلفی، به مصر پیوستند.

از سوی دیگر، دو تن از مقامات آمریکایی روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفتند که «کشته شدن شش گروگان از سوی حماس که اجساد آنها در آخر هفته به اسرائیل بازگردانده شد، تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه را پیچیده‌تر کرده است».

این خبرگزاری همچنین روز گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کاخ سفید در تلاش برای ارائۀ طرح جدیدی جهت برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست گروه حماس است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، در تاریخ ۳۱ مه سال جاری، طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه را ارائه داد اما از آن زمان تا کنون موانع و شکاف‌ها بر سر توافق نهایی آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس، همچنان حل نشده باقی مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.