آلمان اولین گروه از پناهجویان افغان‌ را اخراج کرد

دولت آلمان امروز جمعه (نهم شهریورماه) نخستین گروه از پناهجویان افغان را از این کشور اخراج و به افغانستان بازگردانده است.

اشتفان هبرشتریت سخنگوی دولت آلمان در بیانیه ای در این باره گفت: این عده، افغان‌های بودند که مرتکب رفتارهای مجرمانه شده و به هیچ عنوان حق ماندن در آلمان را نداشتند و علیه آنها حکم اخراج و بازگرداندن به کشورشان صادر شده بود. «اشپیگل» به نقل از مقامات امنیتی (آلمان) اعلام کرد که یک فروند هواپیمای چارتر خطوط هوایی قطر با ۲۸ تبعه افغان، فرودگاه «لایپزیک» (Leipzig) آلمان را به مقصد کابل ترک کرد.

وزارت کشور آلمان ۲۸ شهروند افغان را به کابل بازگردانده است. این اولین اخراج شهروندان افغانستان از آلمان پس از بازگشت طالبان به قدرت است. استفن هبشترایت، سخنگوی دولت آلمان، تایید کرد که اخراج‌شدگان همگی مجرمانی هستند که حکم اخراج دریافت کرده‌اند و حق اقامت در آلمان را ندارند.

این اخراج‌ها از فرودگاه لایپزیگ به دنبال دو ماه مذاکرات غیرمستقیم محرمانه با حکومت طالبان و با میانجیگری قطر صورت می‌گیرد. به گفته دولت آلمان به هر اخراجی هزار یورو پول داده است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در اظهار نظری در مورد اخراج گفت که آلمان می‌خواهد پیامی قوی به مجرمان خارجی بفرستد.

آقای شولتس گفته است: «ما این کار را با دقت و بدون صحبت زیاد در مورد آن آماده کرده‌ایم، زیرا چنین طرح‌هایی تنها در صورتی موفق می‌شوند که شما تلاش کنید، اگر آن را با دقت و با احتیاط انجام دهید و این نشانه روشنی است که هر کسی مرتکب جرایم جنایی می‌شود، نمی‌تواند فکر کند ما آنها را اخراج نخواهیم کرد، اما همان طور که از این پرونده می‌بینید به دنبال راه‌هایی برای این کار خواهیم بود.»

مجله اشپیگل چاپ آلمان گزارش داده است که یک پرواز چارتر قطرایرویز به مقصد کابل، درست قبل از ساعت ۷ بامداد به وقت محل از فرودگاه لایپزیگ با حضور شهروندان افغانستان به پرواز درآمد. اشپیگل گزارش داد که این عملیات نتیجه دو ماه «مذاکرات سری» بود که در آن قطر به عنوان واسطه بین برلین و مقامات طالبان عمل کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.