معدل های افتضاحی که نشان داد وضعیت آموزشی بسامان نیست!
با اعلام معدل امتحانات نهایی متوسطه دوم توسط وزارت آموزش وپرورش، مجموعه ای از نمرات عجیب پیش رویمان قرار گرفت. معدل هایی همچون ۹.۳ ، ۱۰.۸۹ و ۱۱.۸۲ نشان می دهد، وضعیت آموزشی به ویژه در مدارس دولتی چندان بسامان نیست
در این زمینه، رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش می گوید که معدل میانگین در مجموع سه رشته، از ۱۰.۲۳ به ۱۰.۸۹ صدم رسیده و ۵۵ صدم در مجموع سه رشته ارتقای نمره صورت گرفته است. ظاهرا این معدل ها و نمرات در مدارس غیردولتی شرایط بهتری ندارند و زاعی رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش اعلاک کرده است که مدارس غیردولتی نتایج ضعیفتری نسبت به مدارس دولتی داشتهاند.
در این زمینه، رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش می گوید که معدل میانگین در مجموع سه رشته، از ۱۰.۲۳ به ۱۰.۸۹ صدم رسیده و ۵۵ صدم در مجموع سه رشته ارتقای نمره صورت گرفته است.
این مسئول گفته است: مطلوب بودن این نمرات از این جهت است که مرجعیت به کتاب درسی و معلم بازگشته است و باید این تداوم پیدا کند. خیلیها نگران پایه دهم بودند اما عملکرد دانشآموزان پایه دهم نسبت به دو پایه یازدهم و دوازدهم بهتر بوده است.
اما خوب است حالا که به کارنامه دانش آموزان دبیرستان در مقطع متوسطه دوم نظری افکندیم، نمرات هر پایه را هم جزئی تر مرور کنیم. متاسفانه به هر دلیل آموزشی یا غیر آن، باید گفت که این نمرات ناپلئونی نشان میدهد نتایج و محصولات آموزش فعلی در نظام آموزش و پرورش نمره تایید نمی گیرد. ما در جدول های پیوست در گزارش، معدل پایه ها در ۳ رشته تحصیلی را بررسی کردیم.
ظاهرا این معدل ها و نمرات در مدارس غیردولتی شرایط بهتری ندارند و زاعی رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش اعلاک کرده است که مدارس غیردولتی نتایج ضعیفتری نسبت به مدارس دولتی داشتهاند. در مجموع میانگین مدارس غیردولتی در امتحانات نهایی در هر سه پایه از مدارس دولتی پایینتر است. علت این است که مدارس غیردولتی کماکان بر مهارتهای تستزنی و حافظهمحوری تاکید دارند در حالی که باید به معلممحوری و کتاب درسی رجوع کنند.
از تمامی این دردها که بگذریم اما امروز وزیری بر صندلی وزاتخانه آموزش و پرورش تکیه زده که روز رای گیری در مجلس، برای رفع این چالش وعده مهمی داده است. کاظمی که با رای قابل توجهی نیز از مجلس به وزارت رسید، «تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی» را در ردیف دوم فهرست وعدههایش به نمایندگان و مردم عرضه کرد. باید بنشینیم و انتظار بکشیم که او برای فرزندانمان چه دستپختی را روی میز می گذارد.
در عین حال همین که ارتقای کیفیت آموزشی در موارد نخست راهبرد این وزیر قرار گرفته نشان می دهد که او به افت محسوس تحصیلی دانش آموزان در مدارس دولتی اشراف و درک کاملی از آن دارد، به نحوی که در اصل نخست برنامه وی نیز «توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانشآموزان» به صراحت ذکر شده است. دو موضوعی که در کنار اصل ۳۰ قانون اساسی (حق تحصیل رایگان در کشور) میتواند گره های کور نظام آموزشی کنونی را باز کند.