چرا قاتلین امام حسین(ع) را لعن میکنیم؟
چرا باید دشمنان امام حسین (ع) را لعن کرد؟ آیا واژه لعن و نفرین و به طور کلّى، فرهنگ تبرّى موجب «خشونتگرایى» و «دشمن تراشى» نمىشود؟ بهتر آن نیست شیوهاى شیرین پیش رو قرار دهیم و تنها با بیان سلامهاى زیارت عاشورا، به جاى «گلوله» از «گل» سخن بگوییم و استراتژى «صلح و سکوت و سلام» را برگزینیم؟! اینها پرسشهایی است که در اذهان نسل جوان درباره واقعه عاشورا و نوع مواجهه با دشمنان اهل بیت(ع) مطرح میشود.
در منابع شیعی، لعن و نفرین به عنوان «برائت»، یکى از شروط «تقرّب» است؛ همان گونه که در زیارت امام حسین (ع) مىگوییم:
«یا ابا عبداللّه! انّى اتقرّب الى اللّه و الى رسوله و الى امیرالمؤمنین و الى فاطمه و الى الحسن و الیک بموالاتک و بالبرائه ممّن قاتلک و نصب لک الحرب و بالبرائه ممّن اسّس اساس الظّلم …»؛ اى حسین! من تقرّب مىجویم به خدا و به رسول او و به امیرمؤمنان و به فاطمه زهرا و به حسن مجتبى و به تو، به وسیله موالات و دوستى تو و به وسیله برائت و بیزارى جستن از هرکس که با تو جنگید و جنگ را علیه تو برپا ساخت و به وسیله برائت جستن از هرکس که پایه ظلم و ستم را درباره شما نهاد… .
برائت از امتیازات مکتب اسلام است؛ زیرا تأکید بر مرز دوستىها و دشمنىها مىشود تا پیروان این آیین با نمایان ساختن این مرزها، «حبّ» و «بغض» خود را آشکار سازند و هماره بین حقّ و باطل، خیر و شرّ، عدل و ظلم و حسین و یزید، یک طرف را برگزینند که:
«فمن یکفر بالطّاغوت و یؤمن باللّه فقد استمسک بالعروه الوثقى…»؛هرکس به طاغوت کفر ورزید و به خداوند ایمان آورد، همانا به دستگیره مستحکم الهى، که هرگز گسسته نخواهد شد، چنگ زده است.
سیدمحمود جوادی، پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام، به تشریح ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است که در ادامه میخوانید:
*در ابتدا از جنابعالی میخواهیم نگاه اسلام و قرآن را به مقوله لعن دشمنان اسلام بیان کنید، و اینکه چرا برخی روشنفکران به دنبال مطرح کردن چالشهایی در این زمینه هستند؟
شکی نیست که اسلام دین محبت و مهربانی است و ما پیروان اسلامی هستیم که کتاب آسمانی آن، مارا به مهر و عطوفت دعوت میکند، و پیامبر اکرم (ص) الگو و آموزگاری شایسته دراین زمینه برای ما هستند.
برخی روشنفکران امروزی که بسیاری از جوانان ما را با افکار انحرافی به سمت و سویی تاریک برده و ذهن آنها را پر از پرسشهای بی پاسخی کردهاند که هدفی جز دور کردن آنها از اعتقادات مذهبی نیست، روز به روز جوانان ما را با این پرسشها به بیراهه میبرند و دنبال تهی کردن آنها از اعتقادات مذهبی هستند.
یکی از این پرسشها که بی مناسبت با ایام سوگواری سید الشهدا (ع) نیست، این است که چرا شیعیان با وجود پیروی از دین رحمت دارای خشونت کلامی هستند و برای مثال چرا قاتلان امام حسین (ع) را در زیارت عاشورا لعن و نفرین میکنند و اینکه این لعن چه فایدهای برای آنها دارد؟
مخالفان لعن بر این عقیدهاند که سیره اهل بیت علیهم السلام خصوصاً حضرت علی (ع)، بر وفاق بوده و از دشنام دادن به دیگران پرهیز میکردند. این عده به جنگ صفین استناد کردهاند که بعد از پایان این جنگ، یاران حضرت علی(ع) به اصحاب معاویه دشنام دادند و آن حضرت (ع) به یاران خود فرمود: ««إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ»؛ (من خوش ندارم که شما بسیار لعن نموده و دشنام دهید).
برخی از این روشنفکران و اسلامستیزان داشتن همزمان حالت «مهر» و «لعن» در انسان را نوعی پارادوکس غیر قابل توجیه میدانند و داشتن خشونت کلامی (اصرار به لعن دشمنان) را برابر با دور شدن از انسانیت و اخلاق قلمداد میکنند، تا آنجا که دین اسلام را دین تضادها میپندارند، و آن را دینی خشن و غیر امروزی معرفی میکنند.
لَعْنْ به معنای راندن و دور کردن همراه با ناراحتی است. لعن از جانب خدا به معنای قطع رحمت و لعن انسان برای دیگران نیز نوعی نفرین دانسته شده است. برخی میگویند لعن و سب به یک معناست و با لعن دیگران به نام و نشان مخالفت کردهاند و آن را مغایر با قرآن و روایات دانستهاند. عدهای دیگر برای جواز لعن به برخی آیات و روایات دیگر استناد کردهاند؛ بنا براین لعن را به معنای راندن و دور کردن همراه با ناراحتی دانستهاند. لعن از جانب خدا به معنای قطع رحمت و توفیق دنیوی و عذاب اخروی است. لعن از سوی انسان، نوعی نفرین و بدخواهی برای دیگری است.
برخی سب و لعن را دو مقوله جداگانه و دارای معنای اختصاصی دانستهاند. معنای سب را شتم و بیان کلام زشت و معنای لعن را طرد و دور گرداندن از رحمت الهی بیان کردهاند. آنان همچنین مدعیاند، در قرآن و روایات نیز این دو مفهوم با هم تفاوت دارند و خدا برخی را در قرآن لعن اما از سب آنها نهی کرده است. البته عدهای نیز لعن را هممعنای سب دانستهاند.
کلمۀ لعن و مشتقات آن ۳۷ بار در قرآن آمده است. در قرآن، کافران، ظالمان، منافقان، آزار رسانندگان به خدا و رسول (ص)، آنانی که از روی عمد قتل نفس کنند و کسانی که حقایق را کتمان و امر را بر مردم مشتبه میسازند، لعن شدهاند.
پیامبر اکرم (ص) نیز دشمنان رسالت، مشرکان، منافقان و برخی از صحابه را لعن کرده است. در روایات اهل بیت، غالیان و عاملان واقعه کربلا لعن شدهاند. در زیارت عاشورا افرادی از بنیامیه همچون یزید، معاویه و ابوسفیان لعن شدهاند.
مسلمانان با استناد به آیات و روایات لعن کافر را جایز میدانند اما درباره لعن مسلمان اختلافنظر دارند. موافقان لعن مسلمان، لعن و سب را به یک معنا دانسته و برای اثبات جواز لعن به سیره پیامبر استناد میکنند که او گروهی از صحابه را که از لشکر اسامه تخلف کردند، لعن کرده است.