اعتراضات صنفی و ۴ خواسته پرستاران از دولت

بسیاری از پرستاران می‌گویند که قانون تعرفه‌گذاری برخلاف انتظار علیه پرستاران شد؛ چرا که هیچ‌گونه نظارتی روی آن اعمال نمی‌شود و فاصله بین تعرفه پزشکی و پرستاران بسیار زیاد است.

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: این اعتراضات در ۱۰۰ سال تاریخ پرستاری ایران بی‌سابقه است. روی پلاکاردی که یکی از پرستاران در یک تجمع دارد، نوشته شده: «عدالت در پرداخت، مطالبه پرستاری» پیام روشنی از آنچه جامعه پرستاری می‌خواهد.

۴ خواسته پرستاران از دولت:
🔹یک: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری
🔹دو: فوق‌العاده خاص
🔹سه: قانون ارتقای بهره‌وری
🔹چهار: رفاهیات

اعتراض پرستاران به بیش از ۵۰ بیمارستان در شهر‌های مختلف ایران کشیده شده است. اعتراضات از استان البرز و شهر کرج آغاز شد و به بیمارستان‌های شهر‌های دیگر، چون شیراز و مشهد و‌… رسید.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «این شکل از اعتراضات که پرستاران دست از کار کشیدند، در ۱۰۰ سال تاریخ پرستاری مدرن ایران بی‌سابقه است.»

در یکی از این تجمعات، پرستاری پلاکاردی به دست دارد که رویش نوشته شده: «عدالت در پرداخت، مطالبه پرستاری» این پیام روشنی است، از آنچه جامعه پرستاری ایران می‌خواهد. با این حال چند نفر از معترضان بازداشت شدند تا تجمعات متوقف شوند.

فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری می‌گوید: «مشکلات معیشتی پرستاران غیر قابل تحمل شده است و هر ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند.» هم‌زمان علی جعفریان، مسوول کمیته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای راهبردی دولت مسعود پزشکیان، از موج مهاجرت پرستاران به آلمان خبر داد و میزان مهاجرت یا ترک کار آنان را «وحشتناک» توصیف کرد.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت هم عنوان می‌کند: «واقعیت این است که در حوزه پرستاری با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم که در مرز نقطه جوش و بحران است. اگر مجموعه دولت و سایر قوا یعنی قوه مقننه و قوه‌قضائیه دست به دست هم ندهند، می‌تواند یک مشکل عمومی و اجتماعی ایجاد کند. برخی از چالش‌های این حوزه نیاز به مداخله سران قوا دارد که بتوانند تصمیم سریع و عاجل بگیرند و امیدوارم این موضوع به سرعت اتفاق بیفتد تا مردم آسیب نبینند.»

معاون دادستان کل کشور هم خواستار ارائه مکتوب اولویت‌های مشکلات پرستاران و حضور نماینده سازمان نظام پرستاری در کارگروه سلامت دادستانی کل کشور شد.

حامد عنایتی، یک کارشناس پرستاری، می‌گوید: «همه مطالبات پرستاران مشخص و روی میز است، سالیان دراز است در جلسات و نشست‌ها مطرح شده و اکنون فقط یک دستور قاطعانه و مشخص برای اجرایی‌شدن می‌خواهد.»

بر اساس آخرین اخبار، سازمان بازرسی نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است. پس از اینکه محمدرضا ظفرقندی برای وزارت بهداشت از مجلس رای اعتماد گرفت، حل مساله پرستاران نخستین ماموریت او شد و اعلام کرد: «بودجه بدهی به پرستاران در هیات دولت محاسبه و تصویب شد و به تدریج پرداخت خواهد شد.» حال باید دید که در روز‌های پیش‌رو خواسته پرستاران برآورده می‌شود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.