ابوترابی‌فرد: اگر امروز فکر اصلاح نباشیم قطعاً فردا دیر است

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، خطیب نماز جمعه تهران و نائب رییس اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز فکر اصلاح نباشیم قطعاً فردا دیر است لذا من فکر می‌کنم نمایندگان محترم تمام نگاهشان را معطوف دارند به اینکه برای اصلاح مسائل اصلی حل نشده کشور دستشان را در دست دولت محترم بگذارند.

نمی‌شود این هزینه‌های سنگین را برای کشور خلق کنیم، اما منابع پایداری برای آن بیش بینی نکنیم.

برنامه گفت و گوی ویژه شبکه خبر با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران و نائب رییس اسبق مجلس شورای اسلامی به موضوع تشکیل کابینه دولت چهاردهم در آستانه نهایی شدن با رأی نمایندگان مجلس پرداخت.
 
*از کابینه‌ای که معرفی شد که تحت عنوان دولت وفاق ملی از آن یاد می‌شود، ارزیابی شما از این ترکیب کابینه‌ای که معرفی شد در مجموع چه است؟
 
با تجربه‌ای که ما در این ادوار مختلف شکل گیری دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی داریم، خصوصاً در این دو دهه اخیر، دولت‌ها معمولاً به طور کامل از آن جریان سیاسی که برنده انتخاب بوده اند، شکل می‌گرفت. بعبارتی ستون فقرات دولت‌ها در حوزه‌های سیاسی و حوزه‌های اقتصادی، به طور خاص جریان سیاسی که پیروز میدان رقابت بود متولی و عهده دار بودند.

به نظر من آنچه که در این دوره اتفاق افتاد و لیست پیشنهادی آقای پزشکیان به مجلس شورای اسلامی، براساس دیدگاهی که ایشان در انتخابات بر آن پای می‌فشردند و اصرار داشتند و جنابعالی هم در مذاکرات شاهد آن بودید. تا آنجایی که بنده خاطر دارم، ایشان اساس مشکلات کشور و چالش‌های اقتصادی و سیاسی را عمدتاً در دو حوزه تبیین می‌کردند.

نخست اینکه ما با اجماع و وفاق ملی و نخبگان سیاسی روبرو نیستیم و از این سرمایه بزرگ بهره لازم را نداریم. نکته دوم هم این بود که سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی که باید به خط حرکت و ریل گذاری نظام تبدیل شود، در این جایگاه قرار ندارد. به نظر من ایشان در حوزه اول تلاش کردند که هیئت دولتی را به مجلس معرفی کنند که نماد وفاق ملی باشد و جریان‌های سیاسی کشور در آن حضور پررنگ داشته باشند و درکنار هم دست در دست یکدیگر در جهت حرکت در راستای سیاست‌های کلی نظام که نقشه راه دولت چهاردهم است حرکت کنند.

به نظر من این کار واقعاً کار دشواری بوده است، چون معمولاً جریان پیروز انتظار دارد که کابینه با حضور پررنگ او شکل بگیرد. وقتی رییس جمهور از این انتظار فاصله می‌گیرد از یک دالان سختی عبور کرده است. تا آنجایی که بنده در جریان هستم و با دوستان خودم در مجلس شورای اسلامی گفتگو داشتم، نمایندگان محترم مردم هم به این کار بزرگی که شکل گرفته است اذعان و توجه دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.