قطع مستمری ۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی!

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان:

در اقدامی غیرمنتظره و نگران‌کننده، مستمری حدود ۱۳ هزار مددجوی سازمان بهزیستی که حدود ۶۰ درصد آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند، قطع شده است. دیوان محاسبات اواخر اردیبهشت ماه قول داده بود که از خردادماه این افراد به چرخه‌ی حمایتی برمی‌گردند که به تازگی متوجه شدیم سازمان هدفمندی قصد به چرخه اضافه کردن این تعداد را ندارد.

این بحران که در پی واگذاری مسئولیت پرداخت مستمری‌ها از ابتدای سال به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بر اساس بند ۲ تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ ایجاد شده، زندگی هزاران خانواده را با چالش جدی روبرو کرده است.

تصمیمی شتابزده و بدون برنامه‌ریزی دقیق گرفته‌اند که تبعات آن بسیار جدی و گسترده است. از جمله این تبعات می‌توان به بحران معیشتی شدید اشاره کرد. قطع مستمری برای خانواده‌هایی که به این مبلغ اندک برای تأمین نیازهای اولیه خود وابسته هستند، می‌تواند عواقب تلخی برای آنها داشته باشد.

به‌گفته این فعال حقوق معلولان بحران کنونی در پی واگذاری مسئولیت پرداخت مستمری‌ها از ابتدای سال به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ایجاد شده و زندگی هزاران خانواده را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

قطع مستمری ۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی وضعیت معیشت خانواده‌های آن‌ها را به خطر انداخته و به اضطراب و نگرانی معلولان و مددجویان و بستگانشان افزوده است. این وضعیت دسترسی آن‌ها به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه کیفیت زندگیشان به‌شدت کاهش خواهد یافت.

بیش از شش سال از تصویب قانون حمایت از معلولان می‌گذرد اما این قانون همچنان به‌درستی اجرا نمی‌شود. در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم روزبه‌روز بدتر می‌شود افراد دارای معلولیت که هزینه‌هایشان نسبت به خانواده‌های دیگر چندین برابر است، با مشکلات معیشتی بیشتری دست به گریبان می‌شوند و از پشتیبانی دولت نیز برخوردار نیستند. آن‌ها نه شغل دارند و نه قوانین حمایتی در موردشان اجرا می‌شود.

مجلس شورای اسلامی پیش از این در قانون بودجه کل کشور، بهزیستی را مکلف کرد که به معلولان شدید و خیلی شدید کمک‌هزینه معیشتی براساس سقف اعتبارات و با آیین‌نامه هیئت وزیران پرداخت کند. سال گذشته این آیین‌نامه تدوین و ابلاغ نشد و بهزیستی همان ۲۷۰ هزار تومان را به‌عنوان کمک‌هزینه معیشتی پرداخت می‌کرد.

مروتی پیش از این گفته بود با ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان یارانه و ۹۹۳ هزار تومان مستمری و در نهایت ۴۸۰ هزار تومان کمک‌هزینه معیشتی که پس از شش ماه به یک تا سه میلیون تومان هم افزایش نیافته است، معلولان و مددجویان کلاً دو میلیون تومان هم دریافت نمی‌کنند.

این مبلغ هیچ مشکلی از افراد دارای معلولیت حل نمی‌کند. سبد غذایی آن‌ها از مواد مورد نیاز خالی شده و این افراد عملاً میوه و گوشت و مرغ نمی‌توانند بخرند.

به‌گفته این فعال حقوق معلولان، قطع مستمری چندین هزار نفر، اعتماد عمومی به نهادهای مسئول را کاهش داده و باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد.

قطع حقوق معلولان و مددجویان بهزیستی در حالی صورت می‌گیرد که پرداخت مستمری برابر با حداقل دستمزد به معلولان شدید و خیلی شدید از جمله مطالبات جامعه معلولان کشور است. آن‌ها در ماه‌های اخیر بارها برای دستیابی به خواسته‌های خود دست به اعتراض زده‌اند اما گوش شنوایی در میان مسئولان نیست.

یکشنبه گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از او درباره پرداخت نشدن حداقل حقوق به معلولان پرسید و گفت: «چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید؟» احمد میدری در پاسخ گفت که در دوران معاونتش، آئین‌نامه‌های مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان با همکاری انجمن‌های معلولان تدوین شده است. او تأکید کرد که این آئین‌نامه‌ها را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه کرده و خواستار تصویب سریع‌تر آن‌ها شده است. میدری همچنین افزود که باید به سمت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان حرکت کرد.

کانال تلگرامی «کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» در این‌باره نوشته است:

1 نظر
  1. ب می گوید

    🔴سازمان هدفمندسازی مستمری معلولان و مددجویان را قطع کرده یا بهزیستی؟!

    💢هدفمندی در جوابیه‌ای که درباره قطع مستمری معلولان و مددجویان داده اعتراف کرده که قطع مستمری کار خودش بوده اما این موضوع را انداخته گردن بهزیستی تا مددجویان به جان بهزیستی بیافتند تا با این نیرنگ بتواند از زیربار مسئولیت قطع مستمری شانه خالی کند!

    ⚠️این دو پاراگراف را با دقت و تامل بخوانید؛

    👤علیرضا انجلاسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور؛ «مطابق پرداختی تیر ماه، آمار مددجویان تقدیم سازمان هدفمندی شد ولی تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه تکافوی پرداخت مستمری را نمی‌کرد. بر همین اساس تعداد مستمری بگیران بر اساس تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه و نقدینگی سازمان هدفمندی تنظیم و اعلام شد».

    👤طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی هم گفته؛ حذف مستمری معلولان توسط بهزیستی صورت گرفته است نه سازمان هدفمندی. سازمان هدفمندی فقط تا مقدار بودجه مصوب امکان پرداخت دارد و بیشتر از آن نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

    🔻معنی دیگر حرف حسینی این است که مستمری مددجویان بیشتر از مقدار بودجه تخصیصی بوده و نمی‌توانستیم به تعدادی از مددجویان مستمری پرداخت کنیم، پس به بهزیستی گفتیم لیستی بده که به اندازه بودجه باشد!

    🔻کل ماجرا این بوده؛ بهزیستی لیست مددجویان را بدون کم و کاست به هدفمندی برای پرداخت مستمری ارسال کرده و هدفمندی لیست را برگردانده و گفته مستمری مددجویان بیشتر از بودجه مصوب است، یک لیست بفرستید که به اندازه بودجه باشد. بهزیستی هم از روی ناچاری مجبور شده لیست جدید را برمبنای بودجه‌ای که اعلام کردند، تهیه و ارسال کند.

    🔻این‌که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مستمری‌ها را قطع و به گردن بهزیستی انداخته، بیانگر وقاحت و پررویی مسئولان این سازمان است که زبان از توصیفش قاصر می‌باشد!

    🔻اما وقیح‌تر از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه‌ است که در این وضعیت بغرنج اقتصادی از اختصاص مستمری به معلولان و مددجویانی که چشم‌شان به همین مستمری است، دریغ می‌کند.

    ⚖@dscampaign

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.