قطع آنتن آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ قاچاق آغاز شد !

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آغاز قطع آنتن آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ قاچاق گفت: افراد غیرمرتبط مسئولیتی برای ارائه آمار واردات تلفن‌های همراه قاچاق ندارند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در این‌ باره به تسنیم گفت: «با توجه به پیگیری‌های جدی ستاد مرکزی مبارزه با کالا و ارز از اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقداماتی برای قطع آنتن آیفون‌های رجیستر نشده صورت گرفته و اخیرا شاهد نتایج آن هستیم.

البته این اقدامات هنوز تکمیل نشده است و همچنان در حال پیگیری هستیم تا موارد مورد نظر به طور کامل به مرحله اجرا برسد.» در حالی که به گفته‌ رییس هیات‌مدیره انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران در سال ۱۴۰۲، ۵٠٠‌میلیون دلار آیفون‌١۴ و ١۵ به کشور وارد شده است، دهقانی‌نیا اعلام کرد که این دسته از آیفون‌ها هم رجیستر نخواهند شد، هر چند به همین دلیل هم آمار دقیقی درباره تعداد آنها وجود ندارد.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در این باره گفت: «این دسته از آیفون‌ها رجیستر نمی‌شوند. در نتیجه آماری از آن وجود ندارد. انجمن‌های صنفی نیز آمار کشور را احصا و اعلام نمی‌کنند و چنین مسوولیتی نیز ندارند. افراد غیرمرتبط مسوولیتی برای ارائه آمار واردات تلفن‌های همراه قاچاق ندارند.» ممنوعیت واردات گوشی‌های مدل آیفون‌۱۴ به بالا به شکل تجاری و مسافری کمتر از دو سال پیش اعمال شد اما این ممنوعیت جلوی ورود گوشی‌های آیفون را به کشور نگرفت. بلکه باعث شد قیمت آیفون‌۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون‌۱۴ و ۱۵ قاچاقی گران‌تر شود.

همچنین با ممنوعیت واردات آیفون به ایران، بازار سیاه فروش این گوشی‌ها که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند،‌ رونق گرفته است. از طرفی تقاضای بالا و محدودیت‌های قانونی باعث شده تا قیمت آیفون در بازار غیررسمی افزایش یابد و خریداران برای دسترسی به این محصول مجبور به پرداخت هزینه‌های بالاتری شوند. این وضعیت نگرانی‌هایی را درخصوص گسترش قاچاق تاثیرات منفی آن بر اقتصاد کشور و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

در حال حاضر عده‌ای ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان‌قیمت سیم‌کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند. تصمیم جدید برای قطع آنتن گوشی‌های آیفون‌۱۴ و ‌۱۵ در حالی است که در ماه‌های گذشته احتمال آزادسازی واردات آیفون نیز مطرح شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.