باران‌های سیل‌آسا زمینه‌ساز وفور پشه آئدس

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت:

تغییرات اقلیمی و باران‌های سیل‌آسا زمینه‌ساز افزایش ناگهانی و وفور پشه آئدس است.

بیش از ۶۵ هزار خبر درباره تب دنگی در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شده است. استفاده از پشه‌بند، پوشیدن لباس آستین بلند و شلوار بلند و استفاده از دورکننده‌های حشرات از خودمراقبتی علیه پشه آئدس محسوب می‌شود.

حسن نوری ساری، معاون آموزش سازمان اورژانس کشور:برای جلوگیری از ابتلا به تب دنگی، زائران اربعین باید از لباس‌های آستین بلند و جوراب استفاده کنند تا سطح کمتری از بدن در معرض گزش قرار گیرد. همچنین استفاده از اسپری یا پماد‌های دافع حشرات به‌ویژه در ساعات حساس روز، به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش مشارکت‌های مردمی در کنترل تب دنگی بیش از پیش حائز اهمیت است، گفت: با توجه به «شیوع روزافزون تب دنگی در بسیاری از مناطق جهان»، «گزارش ابتلاء مسافران ایرانی طی ماه‌های اخیر» و «احتمال آلوده‌شدن پشه‌های آئدس در آینده  در برخی مناطق شمالی و جنوبی کشور»، نقش مشارکت مردمی در کنترل این بیماری بیش از پیش حائز اهمیت شده است. راهکارهای موثر برای مشارکت مردمی در کنترل تب دنگی در دسترس است؛ تجربیات جهانی از اهمیت مشارکت مردمی در موفقیت یا شکست برنامه‌های ملی مبارزه با پشه آئدس و بیماری تب دنگ حکایت می‌کند.

وی درباره اهمیت مشارکت مردمی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی، یکی از کلیدهای اصلی کنترل و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند تب دنگی است. هنگامی که مردم درباره بیماری آگاهی کافی داشته باشند و به اهمیت نقش خود در کنترل آن پی‌ برند، می‌توانند به طور مؤثری در کاهش شیوع بیماری همکاری کنند. برنامه‌های آموزش و ارتقای سلامت در دوران کرونا به صورت برنامه‌های محله‌محور و هماهنگی در حضور همه‌جانبه  ظرفیت‌های محلی، تاریخچه خوبی از نقش مشارکت مردمی در برابر تهدیدات زیستی است. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.