کارزار مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت پزشکیان کلید خورد

برداشته شدن فیلترینگ پلتفرم‌های پرکاربرد یکی از انتظاراتی است که جامعه از دولت چهاردهم دارد. این مطالبه به‌ویژه زمانی عمومی‌تر و جدی‌تر شده که مردم در جریان مناظره‌های ریاست‌جمهوری شاهد دفاع رئیس‌جمهور منتخب از آزادی اینترنت و وعده او برای مقابله با فیلترینگ و بساط فیلترشکن و فیلترشکن‌فروشی بودند.

ضرورت برداشته شدن فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بی‌تأثیر بودن فیلترینگ پلتفرم‌ها در میزان حضور و استفاده مردم از پلتفرم‌های فیلترشده را می‌بینیم. اینکه در آمارهای مختلف از جمله سومین گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران درباره وضعیت اینترنت کشور اشاره می‌شود که استفاده از فیلترشکن‌ها سه برابر شده است و آمارهایی هم می‌گویند بیش از ۸۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند، همگی نشان می‌دهند که سیاست فیلترینگ اگر با هدف کاهش دسترسی مردم به پلتفرم‌های محدودشده بوده، عملاً شکست خورده است.

به همین مناسبت جمعی از فعالان حوزه اینترنت کارزاری را به راه انداخته و از مسعود پزشکیان رفع فیلتر پلتفرم‌های پرکاربردی چون گوگل‌پلی، اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، توییتر، فیسبوک، واتساپ، توویچ و… را درخواست کرده‌اند.

ثمره این سیاست شکست‌خورده در حال حاضر چیزی نیست جز کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در نتیجه استفاده از فیلترشکن‌ها، به خطر افتادن امنیت دستگاه‌های کاربران، افزایش هزینه کاربران به دلیل اجبار به هزینه کردن برای استفاده از فیلترشکن‌ها و ایجاد یک بازار ناامن با گردش مالی بالا برای کاسبان فیلترینگ.

همه این دلایل منجر به آن می‌شود که حالا در نزدیکی دو ساله شدن موج اخیر فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی یک مطالبه جدی عمومی از دولتی که به‌زودی کابینه‌اش تشکیل می‌شود و کارش را رسماً آغاز می‌کند، برداشته شدن فیلترینگ، به‌ویژه رفع فیلتر پلتفرم‌های پرکاربرد، باشد.

همین موضوع باعث راه‌اندازی کازاری با عنوان «مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.