فرهنگیانی امسال بازنشستگی نخواهند داشت!

معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش:
امسال جزو سال‌هایی است که میزان ورودی نیروی انسانی در آموزش و پرورش بر میزان خروجی آن غلبه می‌یابد. امسال فرهنگیانی که در سن بازنشستگی قرار داشتند، می‌مانند و همکاری خواهند داشت.

تهران، شهرستان‌های استان تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین کمبود نیروی انسانی را دارند.

کمبود معلم در ایران یکی از چالش‌های جدی نظام آموزشی کشور است که تأثیرات زیادی بر کیفیت آموزش و پرورش دارد. این کمبود به دلایل مختلفی از جمله افزایش جمعیت دانش‌آموزی، سیاست‌های استخدامی نادرست و مشکلات مالی در بخش آموزش و پرورش به وجود آمده است.

برخی از مسئولین می‌گویند، در دو دهه گذشته جذب و استخدام معلمان وضعیت به سامانی نداشته‌ است و بی‌توجهی به توسعه ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و تضعیف و انحلال مراکز تربیت‌معلم و مجموعه قوانین تعیین تکلیف استخدامی معلمین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ سبب بحرانی شدن نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش شده است.

ماه گذشته، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان به اینکه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حدود ۱۷۶ هزار نفر کمبود معلم وجود دارد، گفت: البته این کمبود با فرض اعمال سیاست‌های انقباضی شدید در تخصیص نیروی مدیریت، کیفیت بخشی به مدارس و استفاده از بازنشستگان و حق‌التدریس شاغلین است.

 او در خصوص بازنشستگان آموزش و پرورش اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته خواهند شد و این امر تأمین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

 به گفته نگاهداری، اگرچه قانون به وزارت آموزش و پرورش اجازه به‌کارگیری بازنشستگان برای تدریس در کلاس‌های درس را داده، اما تأخیر چندماهه در پرداخت حق‌الزحمه و سطح پایین دستمزد آنها به‌عنوان یک مانع جدی بر سر راه همکاری معلمان بازنشسته با مدارس است.

گفته می‌شود که به‌دلایل مختلف اقتصادی همچون بالا بودن هزینه مسکن در کلان‌شهرهایی از جمله تهران، مشاغل معلمی برای مردان به‌شدت با کاهش استقبال مواجه شده‌ به‌نحوی که در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ در کلان‌شهر تهران ظرفیت پذیرش مردان ۱۵۷۸ نفر بوده که به‌دلیل عدم استقبال، تعداد ۱۳۵۴ نفر، یعنی معادل ۸۶ درصد از این تعداد، حتی در مرحله تکمیل ظرفیت هم پر نشده است. در کل کشور نیز در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۵۷ هزار مجوز، بیش از ۱۰ هزار مجوز خالی باقی مانده‌ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.