گشت رجیستری در متروی تهران درکنار گشت ارشاد!

رجیستر شدن یا نشدن گوشی‌‏های همراه‏ مسافران مترو، مورد سوال ماموران پلیس بوده است. همه اینها درحالی‏‌است که به نظر می‌‏رسد پلیس در هفته‌‏های گذشته، سعی کرده بی‌‏سر‏وصدا این طرح را اجرا کند و اطلاع‌‏رسانی چندانی درباره آن انجام نداده است.

در روزهای گذشته، یک تجربه به تجربه‌های رفت‌وآمد مسافران متروی تهران اضافه شده است؛ پس از رصد شدن در حوزه حجاب، حالا رصد تلفن‌های همراه توسط ماموران پلیس هم از راه رسیده است. آنها می‌گویند در هفته‌های گذشته، هنگام تردد در ایستگاه‌های مترو یا خروج از آنها، با مامورانی روبه‌رو شده‌اند که از آنها خواسته‌اند گوشی همراه‌شان را تحویل دهند تا اصالتش را بررسی کنند.

در مقابل و پس از انتشار چند روایت در این باره، مسئولان شرکت متروی تهران گفته‌اند که دنبال سارقان می‌گردند، نه کسانی که از گوشی‌های رجیسترنشده استفاده می‌کنند. اما بررسی‌های «هم‌میهن» نشان می‌دهد، رجیستر شدن یا نشدن گوشی‌های همراه‌شان، موردسوال ماموران پلیس بوده است.  همه اینها درحالی‌است که به نظر می‌رسد پلیس در هفته‌های گذشته، سعی کرده بی‌سر‌وصدا این طرح را اجرا کند و اطلاع‌رسانی چندانی درباره آن انجام نداده است.

حالا کاربران زیادی در اینستاگرام و توئیتر پای پست‌های مربوط به همین موضوع از تجربه خودشان نوشته‌اند. آنها می‌گویند که پلیس به‌صورت رندوم در ایستگاه مترو از آنها درخواست کرده‌ است که  اصالت‌سنجی گوشی موبایل یا همان کد «آی.می» را بررسی کند. تا پیش از توضیحات رسمی، فرض راویان این تجربه مشترک این بود که رجیستری گوشی‌های آیفون در مترو تهران بررسی می‌شود، اما درنهایت تکذیب شد. محمد که چند روز پیش تجربه خودش را در ایستگاه متروی تئاترشهر تهران درباره این موضوع نوشته بود، حالا   می‌گوید: «من در حال خروج از گیت خروجی ایستگاه متروی تئاترشهر بودم و بین گیت‌ها، پلیس ایستاده بود. یکی از مامورها گفت، گوشی‌ات را بیار جلو. من تعجب کردم، اما درنهایت یک کد یو اس. دی. تی را روی گوشی من زد. بارکد که آمد با نرم‌افزاری که در گوشی خودش داشت، کد را اسکن کرد. پرسید، گوشی دوم داری یا خیر؟ این گوشی را  هم در دست خودم چک کرد. باتوجه به اینکه هر دو گوشی رجیستر است، مشکلی نبود و من رفتم اما از نظر من این اتفاق خیلی عجیب بود.»

خلاف مسافران دیگر که در ایستگاه‌های شلوغ متروی تهران با این موضوع روبه‌رو شده‌اند، از یاشار، یکی از مسافران مترو، در ایستگاه متروی ترمینال جنوب درخواست شده بود که گوشی‌اش بررسی شود، البته در پاییز سال گذشته: «زمانی که وارد متروی ترمینال جنوب شدم، به‌صورت رندوم، یک سرباز من را پیش پلیس فرستاد، او هم یک کد گفت و من روی گوشی خودم اجرا کردم. به‌تازگی هم در مترو بین ساعت‌های ۸ تا ۱۰ صبح حضور دارند.»

با اینکه پلیس تاکید می‌کند بررسی گوشی‌ها در مترو ارتباطی با رجیستری آیفون ندارد، یاشار می‌گوید که در چند روز گذشته همه در مترو به هم توصیه می‌کنند که مراقب آیفون‌های خودشان باشند: «گوشی من اندروید است و همان زمان هم از پلیس نپرسیدم که ماجرا چیست؛ چون متوجه شدم علت انجام این کار به کشف گوشی‌های دزدی برمی‌گردد. حتی یک‌بار یکی از کسانی که از او خواسته بودند گوشی‌اش را چک کنند، فرار کرد.»

پیگیری این خبر از سوی اطلاع‌رسانی پلیس به نتیجه نرسید و همچنان پاسخ رسمی یا اطلاعیه‌ای درباره جزئیات بیشتری از این موضوع مطرح نشده، اما یک منبع آگاه در پلیس، اطلاعاتی درباره نحوه اجرای این  طرح در ایستگاه‌های مترو به   می‌دهد. به گفته او، پیشگیری از سرقت همیشه در مترو انجام می‌شود و حالا با استفاده از سامانه‌های جدید به‌روزتر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.