فلسفه کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام

از آنجایی که تنها راه رسیدن به لقاء حضرت حق، تمسک به ریسمان محکم الهی یعنی ولایت اهل بیت علیهم السلام  می باشد ، بیشترین هجمه از سوی شیطان و دشمنان اسلام هم متوجه همین مسئله است و از طرق مختلف در صدد از بین بردن اعتقاد و استمساک مردم به ساحت مقدس ائمه اطهار علیهم السلام می باشند.

یکی از مسائلی که در اثر بی دقتی و غفلت در حال ازدیاد می باشد و ضربه های سنگینی بر پیکرۀ مجالس اهل بیت علیهم السلام می زند ،شادی های کاذب و مخربی است که در مجالس سرور و جشن اهل بیت علیهم السلام نمایان شده است ، مانند کف زدن و سوت زدن و … بر این اساس و برای مشخص شدن این مسئله از نظر شرع مقدس اسلام بر آن شدیم تا مختصراً نظرات مراجع تقلید را در این مورد  گوشزد نماییم  و امید واریم در عمل بتوانیم با نفس مبارزه نموده  ، پا بر روی خواهش های نفسانی گذاشته  و طبق رضای خداوند متعال قدم برداریم و نگذاریم شکوه و عظمت اهل بیت علیهم السلام و مجالس مربوط به آن ذوات نورانی دست خوش هوا پرستی های ما شودچرا که وظیفه داریم برای ائمه زینت باشیم نه مایه سرشکست .

با این مقدمه کوتاه به مطالعه نظرات و فتاوای مراجع تقلید می پردازیم :

سوال – متأسفانه کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام با مسائل جدیدی مانند سوت زدن ، خوانندگی سبک و بعضا مبتذل برخی مداح ها ، موسیقی و احیانا نوازندگی به صورت زنده حتی در برخی مساجد و تکایا همراه گشته که به مرور زمان خوف آن است که این مجالس که باید مظهر تقوی و معنویت باشد به محافل لهو تبدیل گردد و در برخی مجالس ماکت خانه کعبه و حرم حسینی را ساخته و اطراف آن به کف زدن و برخی حرکات دیگر پرداختند که نوعی توهین تلقی می شد . خواهشمند است توصیه خود را در مورد مسائل فوق بیان فرمایید.

حضرت آیه الله خامنه ای:

در مجالس مذهبی و اعیاد بهتر است با اذکار شریفه صلوات و امثال آن مجلس را گرم کنند. کف زدن همراه با رقص و ابتذال  در خوانندگی جایز نیست و اجرای چنین برنامه ای در مجالس مذهبی غلط اندر غلط است.

حضرت آیه الله سیستانی :

اگر مطلب چنین باشد که نوشته اید و عرفا مستوجب هتک باشد جایز نیست.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی :

انجام عملیات مذکور در سوال در همه جا داشکال دارد و انجام آنها در مجالس منسوب به اهل بیت علیهم السلام بدتر است و مقتضی است که مومنین در هر مجلسی که این گونه حرکت ها را مشاهده نمودند اعتراض کنند و اگر مفید نشد مجلس را ترک کنند.

حضرت آیه الله تبریزی :

اموری که در سوال ذکر شد جایز نیست.

حضرت آیه الله بهجت :

احتیاط خوب است و این امور مناسب مجالس اهل بیت علیهم السلام نیست و اگر به حد لهو برسد یا هتک معصوم یا مکان باشد جایز نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.