قطع ۲ روزه خدمات پست و افزایش هزینه های پستی

نرخ‌نامه خدمات پستی از امروز، اول مردادماه ۱۴۰۳ اجرایی شد. بنا بر این نرخ‌نامه، تعرفه‌های پایه پستی تا ۳۰درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر تغییر در نرخ تعرفه‌های پایه، نرخ‌نامه جدید شامل تغییراتی در خدمات مربوط به مرسولات با ابعاد غیراستاندارد (نرخ‌نامه حجمی)، خدمات تعهد غرامت اجباری مرسولات (بیمه مرسولات)، خدمات توزیع در کلان‌شهرها و خدمت شناسه الکترونیکی نیز می‌شود.

بر اساس این نرخ‌نامه، نرخ پایه خدمات شرکت ملی پست ایران حدود ۳۰درصد افزایش یافته است که به شرح جدول زیر است.

مرداد ملک محمدی درباره بخشنامه جدید گفت: «طبق این نرخ‌نامه دو حوزه تغییر قیمت خواهد داشت؛ یکی تعرفه پایه پست و دیگری بیمه کالاها. تعرفه پایه پست از این به بعد ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت. قبلاً بیمه عمومی کالاها تا سقف دو میلیون تومان بود. در بخشنامه جدید این مبلغ افزایش پیدا کرده و به سقف چهار میلیون تومان رسیده است. همچنین، در نرخ‌نامه قبلی بیمه پست تا شصت میلیون تومان را پوشش می‌داد، اما در بخشنامه جدید به سقف صد میلیون تومان رسیده است. قبلاً اگر یک موبایل هفتادمیلیون تومانی را با پست ارسال می‌کردی در زمینه بیمه آن به مشکل برمی‌خوردی.»

تغییر دیگر بحث ارسال به کلان‌شهرها است. به گفته ملک‌محمدی در نرخ‌نامه قبلی افزایش نرخ ارسال به کلان‌شهرها ۱۰ درصد بود، اما در این بخشنامه میزان افزایش نرخ‌ها ۱۵ درصد است.

به بخشنامه جدید بحث وزن حجمی نیز افزوده شده است. در نرخ‌نامه قبلی تعرفه پستی صرفاً به وزن کالا و مقصد وابسته بود، اما در نرخ‌نامه جدید وزن حجمی هم لحاظ می‌شود؛ از این پس، اگر مرسوله‌ای تا سایز ۴ باشد بر اساس نرخ پایه محسوب می‌شود و از سایز ۴ تا ۹ مشمول افزایش هزینه ۲۵درصدی می‌شود.

همچنین طبق این نرخ‌نامه هزینه‌ای که برای خدمت شناسه الکترونیکی دریافت می‌شود ۳۵ درصد افزایش داشته است.

در بخشنامه جدید هم شاهد افزایش نرخ و هم شاهد بهبود ساختار نرخ‌نامه هستیم. مدیرعامل تاپین معتقد است افزایش نرخ باعث می‌شود برای بخش خصوصی فضای رقابت ایجاد شود و مردم خدمات پستی بهتری دریافت کنند. او در این باره توضیح می‌دهد: «بخش خصوصی می‌تواند با تعرفه کمی بالاتر از پست، کیفیت و SLA بهتری ارائه دهد. از طرفی شرکت ملی پست هم می‌تواند از فناوری‌های روز استفاده کند و از این طریق هزینه‌های خود را جبران کند. شرکت ملی پست سال‌هاست که جزو شرکت‌های زیان‌ده است و نرخ‌نامه جدید فرصتی بسیار خوب است که بین تعرفه‌های پستی و کف خدمات تعادل ایجاد شود. برای بخش خصوصی هم فرصتی مناسب برای ورود به بازی رقابت است.»

ملک‌محمدی باور دارد با تغییر ساختار بخشنامه و اضافه شدن وزن حجمی، چالش‌های بازیگران جانبی، ازجمله ارائه‌دهندگان لاکر کاهش می‌یابد، زیرا قبل از این مشخصات ظاهری مرسوله مثل طول و عرض مشخص نبود و ارائه‌دهندگان لاکر نمی‌دانستند که لاکرها برای این مرسولات مناسب است یا خیر. او بیان کرد: «اکنون که ابعاد مرسوله نیز به مؤلفه‌ها اضافه شده، رشد خدمات جانبی مثل لاکرها امکان‌پذیرتر است. همچنین بستر ورود سیستم‌های هوش مصنوعی مرتبط با سورتینگ و چیدمان در کامیون‌ها و واگن‌ها نیز مهیا شده است. این مسئله به شرکت ملی پست کمک زیادی می‌کند. از طرفی چون شرکت ملی پست بزرگ‌ترین شرکت لجستیکی ایران است و مسئولیت فرهنگ‌سازی در صنعت لجستیک را بر عهده دارد، در نظر گرفتن این مؤلفه باعث می‌شود مردم در زمان ارسال یک کالا به ابعاد آن نیز توجه کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.