تب دنگی در تهران همه‌گیر شده اما کشنده نیست

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری:

تب دنگی یکی از بیماری‌های بازپدید و نوپدید در دنیاست. تب دنگی یک بیماری وارداتی در ایران است. طی سال‌های گذشته ۷۵ مورد ابتلا به تب دنگی گزارش شده است. از ابتدای سال تاکنون تعداد موارد ابتلا به تب دنگی به بیش از ۱۵۰ نفر رسیده.

تمامی پشه‌های گیلان عامل انتقال تب دنگی هستند. آب‌های راکد پایش و پاک‌سازی شود.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی:
پشه آئدس از پاکستان به ایران وارد شده است. تب دنگی یکی از آثار تخریب طبیعت است. ابتلای دوباره به تب دنگی می‌تواند خطرناک باشد.

مسعود مردانی و مینو محرز، متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری، در گفت‌گو با تجارت‌نیوز تاکید می‌کنند در حال حاضر تب دنگی به تهران هم سرایت کرده و قطعاً طی ماه‌های آینده در تمام کشور ممکن است مبتلایانی دیده می‌شوند.

این روزها اخبار ضد و نقیضی از شیوع بیماری تب دنگی در کشور منتشر می‌شود. در این میان افراد سودجو با استفاده از نام این بیماری کسب‌وکار راه انداخته و به فروش انواع و اقسام داروها و روغن‌ها مشغول شده‌اند که البته هیچ کدام از آنها نه در جلوگیری از این بیماری تاثیر دارد و نه عاملی برای درمان آن است.

بیماری دانگ یا همان تب دنگی هنوز هیچ درمان موثری در کل دنیا ندارد. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت جهانی، هرساله بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند اما طی سال گذشته با توجه به تغییرات اقلیمی بارش‌های سیل‌آسا روند ابتلا به این بیماری سیر صعودی داشته است. زمانی بارش باران برای همه رحمت و نعمت الهی به حساب می‌آمد اما حالا با ویرانی طبیعت به دست انسان و بروز تغییرات اقلیمی و تبدیل شدن باران‌ها به سیل، بیماری‌هایی از این دست هم رو به افزایش است.

همان‌طور که طی روزهای گذشته سازمان بهداشت جهانی در مورد افزایش ابتلا به وبا در برخی کشورها هشدار داده بود، مساله بیماری تب دنگی هم به چالش جدید مردم تبدل شده است. شاید تنها نکته امیدوارکننده در مورد این بیماری عدم سرایت آن از انسان به انسان باشد. همین مساله هم باعث می‌شود افراد کمتری مبتلا شوند و البته وخامت حال مبتلایان هم به شکلی نیست که جان آنها را تهدید کند مگر در مواردی نادر که افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.