دولت چهاردهم با یک بسته سیاستی سراغ بهبود معیشت مردم بیاید
چند سالی است که سایه سنگین آشفتگی و نابسامانی بر اقتصاد ایران سیطره افکنده و شرایط معیشتی را برای مردم سخت و دشوار تر از سال های نه چندان دور نموده ،کجایند سال هایی که تورم یک رقمی را تجربه کردیم.
اما بااین اوصاف این مردم در پانزدهم تیرماه و دور دوم انتخابات با کور سوی امیدی به دولت چهاردهم، ۱۰ درصد بیشتر از دور اول پای صندوق رای آمدند و پزشکیان را رئیس جمهورمنتخب خود کردند،آنهم علیرغم اینکه در کشور ما دور دوم انتخابات معمولا کم رونق تر از دور اول برگزار شده بود.
حالا این پزشکیان است که می بایست با برگزیدن کارآمد ترین ها و تخصصگرایی از قفل چند لایه این نابسامانی رمز گشایی کند و با ایجاد حداقل ثبات قیمت ها و پیش بینی شدن اقتصاد اندک آرامشی به سفره و معیشت مردم بازگرداند.
هادی حق شناس درگفتگو با خبرگزاری با اشاره به اینکه مردم برای یک زندگی معمولی در اقتصاد پای صحنه آمدند می گوید: مردم می خواستند صبح که از خواب بیدار شدند نگران این نباشند که ایا امروز دلار و سایر کالاها گران می شود و دارایی شان ارزش خود را از دست می دهد یا نه.
این اقتصاددان مهم ترین اولویت اقتصادی دولت چهاردهم را اننتخاب ترکیبی در ستاد اقتصادی دولت می داند که رفتار و گفتار آنها موجب نگرانی مردم نشود.
مهمترین نکته ای که رای دهندگان اقای پزشکیان انتظاردارند این است که هم در عرصه اقتصاد و هم در عرصه سیاست، دولت به دنبال تنش نباشد ،به عبارت دیگر مردم برای یک زندگی معمولی در اقتصاد پای صحنه آمدند. مردم می خواستند صبح که از خواب بیدار شدند نگران این نباشند که ایا امروز دلار گران می شود و یا مثلا سکه ،مسکن ،خودرو گران می شوند و ایا بقیه دارایی ها ارزش خود رااز دست می دهند یا نه؟ و اینکه آیا دچار تلاطم قیمت ها خواهند شد؟ آن چیزی که مردم را وادار کرده که در بازار دارایی های مختلف به دنبال پناهگاه پول شان باشند این است که اقتصاد ایران پیش بینی پذیر نیست.
خیلی کار سختی نیست که سه سال گذشته را با سه سال سال ۹۲ تا ۹۵ مقایسه بکنیم. در سال ۹۲ و استقرار دولت یازدهم تا سال ۹۵ سه سالی بود که اقتصاد ایران پیش بینی پذیر شده بود،مردم به دنبال این نبودند که دلار یا سکه بخرند و یا دارایی دیگری را بخرند،عکس قضیه اینکه در سه سال گذشته اقتصاد ایران پیش بینی پذیر نبود و این نابسامانی رخ داد.
با توجه به این نکته اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم باید چه چیزهایی باشد؟
مهم ترین انتظاری که می توان از منظر اقتصادی و سیاست های اقتصادی در دولت چهاردهم داشت این است که آقای پزشکیان ترکیبی برای ستاد اقصادی خود انتخاب بکند که مردم ازرفتار وکردار و گفتار آنها نگران نشوند،بلکه اظهار نظر ها ،عملکردها و سیاست های ستاد اقتصادی دولت منجر به پیش بینی پذیر شدن اقتصاد ایران بشود ،همانطور که در سال ۹۲ تا ۹۵ داشتیم .البته طبیعی است که ما آن دوره را دوره ایده آل نمی دانیم اما یک نمونه است که نشان می دهد می توان اقتصاد را پیش بینی پذیر کرد.
علت عمده اینکه سه سال گذشته را با سه سال ۹۲ تا ۹۵ مقایسه می کنید چیست؟
اینکه در سال ۹۲ دولت یازدهم دقیقا در شرایط تحریم استقرار پیدا کرد و دولت سیزدهم هم در شرایط تحریم استقرار پیدا کرد و الان دولت چهاردهم نیز در شرایط تحریم دارد استقرارپیدا میکند،لذا استقاده از تجربه دو دولت گذشته حتما می تواند برای دولت چهاردهم راه گشا باشد.
این روزها زمزمه هایی درخصوص خالی کردن آب سدها مطرح شده و از سوی دیگر یک سری عزل و نصب ها در حیاط خلوت دولت انجام شده است ،نظرتان در این دومورد چیست؟
عرف این است که هر کاری که دولت سیزدهم می خواهد انجام بدهد باید با اطلاع منتخب دولت چهاردهم باشد،چه عزل و نصب باشد و چه تصمیم گیری هایی که آثار آن را در دولت چهاردهم خواهیم دید،این یک عرف است .البته اینکه انتخابات پانزدهم تیر ماه تمام شده و مراسم تنفیذ و تحلیف به شکل غیر طبیعی در حال طول کشیدن است بخصوص اینکه طبق قانون اساسی از زمانی که رئیس جمهور به هر دلیلی وجود ندارد تا رئیس جمهور بعدی بیاید یک مدت زمان ۵۰ روز پیش بینی شده طبیعی است که انتظار این است که دولت چهاردهم سریع تر استقرار پیدا کند .بنابراین دراین دوره انتقال هر عزل و نصبی و یا هر نوع سیاسیتی که اثار بلند مدت دارد نباید انجام بگیرد ولی وقتی اصرار بر انجام دارند طبیعی است که کار را برای منتخب ملت در زمان استقرار و ادامه کار سخت و پر هزینه خواهد کرد.
من دیدم که میزان رها سازی آب در ۵ سدی که روی کارون زده شده به روال عادی و طبیعی نیست ،اینها بعدا شائبه هایی ایجادخواهد کرد و اثار منفی و مثبت آن برای این دوره انتقالی ثبت خواهد شد .بنظر می رسد که عرفا و عقلا بهتراین باشد که هر کاری که در این دوره انتقال انجام می شود که اثار بلند مدت دارد از خالی کردن آب سد گرفته تا عزل و نصب ها و خرید خارجی اگر با نظر منتخب دولت چهاردهم هماهنگ شود به نفع ملت خواهد بود.
امروزدر دنیا برای روز هم محاسبه می کنند که عدم استقرار یا استقرار یک دولت وکارآمدی یا ناکار امدی دولت ها چقدر می تواند زیان اقتصادی ایجاد کند .چون بازارها آنی واکنش نشان می دهد .بعنوان مثال شانزدهم تیرماه بازار بورس ایران در واکنش به انتخاب دکترپزشکیان یکپارچه سبز پوش شد که این از اثرات جو روانی است. جو روانی و مثبت را نمی شود بدون برنامه تست کرد،اگر دولت هر چه سریع تر همکارانش را مشخص بکند آن جو مثبت بازار در مورد بورس و دلار و طلا حفظ خواهد شد.
من فقط ستاد اقتصادی دولت را ذکر می کنم، اگر متولیان امر در وزارت اقتصاد،سازمان برنامه و بانک مرکزی زودتر مستقر شوند می توانند با سیاست های درست از این فرصت کاهش قیمت ها که با یک انرژی مثبت و با یک انتخاب مردم شروع شده استفاده کنند تا قیمت ها و حباب ها سریع تر کاهش پیدا کند. ولی وقتی طولانی می شود و بازار منتظر می ماند طبیعی است که ممکن است متناسب با انتظار بازار رفتار نکند.مضاف بر اینکه دو چیز مشخص است ،یکی اینکه اینها که الان در راس این دستگاه ها قرار گرفته اند حتما رفتنی هستند و دوم اینکه حتما نیروهای جدید خواهند آمد . حالاهر چقدر این فاصله کمتر باشد شک ،تردید ،بلاتکلیفی و نا اطمینانی بازار کم خواهد شد.
یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران دارد و هزینه کلانی هم برای ان پرداخت کرده شرایط نا اطمینانی و بلاتکلیفی و عدم تصمیم گیری ها است ،این عدم تصمیم گیری ها یک بار اجتناب نا پذیر است مثل زمانی که رئیس جمهور شهید شد تا رئیس جمهور بعدی انتخاب شد ؛طبیعی است که در آن مقطع کاری نمی شد انجام داد ولی وقتی رئیس جمهور انتخاب شد و به هر دلیلی مراسم تنفیذ و تحلیف به عقب می افتد این مقطع زمانی قابل مدیریت است و یا زمانی که رئیس جمهور تحلیف می شود تا کابینه را معرفی کند باز هم آنزمان قابل کم کردن است.یعنی یک مقاطعی شما نمی توانید کاری بکنید ولی یک مقاطعی می توانید بر این کاهش نا اطمینانی یا شرایط عدم اطمینان زمان را کم بکنید.کم کردن این زمان به نفع اقتصاد است ولی وقتی شرایط نا اطمینانی و بلا تکلیفی طولانی می شود هزینه های زائد را بر اقتصاد تحمیل کرده ایم.