پشه‌های آدم‌کش به پایتخت می‌رسند!

این یک هشدار جدی است.
آرتمیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران می‌گوید: این روز‌ها با توجه به گسترش آئدس در گیلان و بخش‌هایی از مازندران امکان اینکه این پشه به تهران هم بیاید، زیاد است.

این در حالی است که حسین فرشیدی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت هم می‌گوید: تب دنگی در صورت همه‌گیری از کرونا خطرناک‌تر خواهد بود.

این روز‌ها تب دنگی یا روح شیطانی باعث نگرانی بسیاری از مردم شده است. پشه آئدس ناقل اصلی این تب خطرناک است. آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد ۱۴۹مورد مبتلا به بیماری تب دنگی در کشور شناسایی شده و از این تعداد ۱۱مورد ابتلای داخلی بوده است.

آرتمیس رمضانی، اطلاعات بیشتری درباره این پشه می‌دهد: «خانواده پشه‌های آئدس انواع گوناگونی دارند؛ اما دو گونه «آئدس آلبوپیکتوس» و «آئدس اجیبتی» مسئول انتقال ویروس‌های خانواده فلاوی ویرید هستند. این پشه ابتدا در استان‌های جنوبی ایران و حالا در شهر‌های شمالی ایران هم دیده شده است.» به گفته این متخصص، «نوع آلبوپیکتوس پشه آئدس در حال حاضر به‌دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی مقاوم شده و توانسته خود را با آب‌وهوای معتدل هم وفق دهد.»

این بیماری در کشور‌های جهان از جمله پاکستان، امارات، اندونزی، بنگلادش، هندوستان، تایلند و سنگاپور و در کشور‌های آمریکای جنوبی، چین و استرالیا هم رؤیت شده است. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تب دنگی به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس هم رسیده، اما در این رابطه گزارش و آماری به سازمان بهداشت جهانی ارائه نشده است.

با این حال رمضانی می‌گوید: «این پشه سال‌هاست که در هرمزگان وجود داشته و در پایش‌ها دیده شده است. با‌این‌حال امسال به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی، سرعت گسترش آن بیشتر شده است و از مناطقی که پوشش گیاهی انبوهی ندارند به گیلان و مازندران با پوشش گیاهی انبوه رسیده و امکان تکثیر آن در این مناطق بیشتر است. از طرفی این امکان وجود دارد که لارو این پشه همراه مسافران به تهران برسد که در آن صورت میزان اپیدمی افزایش می‌یابد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.