راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی / خطر پشه آئدس در کمین مردم

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان:
تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس منتقل می‌شود، از آنجا که پشه آئدس در جای گرم و مرطوب زندگی و تخم‌ریزی می‌کند، در مناطقی مانند گرگان، مازندران، هرمزگان و بوشهر خطر انتقال بیشتر است.

پشه آئدس به بوی لاستیک علاقه داشته و در آنجا زندگی می‌کند، آب‌های راکد و تمیز از دیگر مکان‌های مورد علاقه این پشه است که شرایط رشد و تکثیرش را فراهم می‌کند. آب‌های راکد زیر گلدان و آب راکد موجود در صفحه زیرین کولرهای آبی از مکان‌های خطرناکی است که پشه آئدس در آن زندگی‌ می‌کند.

تب ناگهانی، درد شدید استخوان، درد عضلانی، درد در ناحیه چشم‌ها و ظهور بثورات جلدی از مهمترین نشانه‌های این بیماری است. در زمان ابتلا به این ویروس باید مایعات مصرف و استراحت شود. این بیماری معمولا تا زمان بهبود ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. زمان گزش پشه تا بروز علائم‌ هم ۲ تا ۷ روز است.

پشه آئدس از نظر ظاهری طول یک سانتی متری دارد و حالت رنگارنگ است، نسبت به پشه‌های دیگر بزرگتر است و به آن ببر آسیایی می‌گویند. مردم هنگام مسافرت مراقب گزش پشه‌ها باشند، گفت: لباس‌های آستین بلند بپوشند، از کرم‌های دافع حشرات استفاده شود و اگر دچار علائمی نظیر تب ناگهانی شدند هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.