حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر امسال بازنشسته می‌شوند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:
مجموع مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در سال تحصیلی جدید کمبود ۱۷۶ هزار معلم وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته شوند.

این امر تامین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد. بالا بودن هزینه مسکن در کلان‌شهرها، باعث کاهش استقبال مردان برای انتخاب شغل معلمی شده است. با پدیده هم‌زمانی کمبود و مازاد نیروی انسانی مواجه هستیم.

بابک نگاهداری امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش وزیر آموزش و پرورش در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ گفت: معلم مهم‌ترین عنصر نظام آموزش و پرورش به‌شمار است؛ اگر با همه کمبودها و چالش‌های فراروی کشور بخواهیم آموزش و پرورش قوی داشته‌ باشیم، باید معلم را در اولویت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته جذب و استخدام معلمان وضعیت به سامانی نداشته‌ است، افزود: بی‌توجهی به توسعه ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و تقریبا تضعیف و انحلال مراکز تربیت‌معلم و مجموعه قوانین تعیین تکلیف استخدامی معلمین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ سبب بحرانی شدن نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود معلم در ابتدای سال تحصیلی گفت: این وضعیت همراه با افزایش روند بازنشستگی معلمان و افزایش جمعیت دانش‌آموزی، اثرات نامطلوبی بر روند تأمین نیروی انسانی در سال‌های آینده خواهد داشت؛ به‌نحوی که همواره وزارت آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی با کمبود شدید معلم روبه‌رو بوده است.
 
به گفته نگاهداری، در اسناد بالادستی و قوانین مصوب مجلس و برنامه ششم توسعه و در بیانات رهبر انقلاب مسیر اصلی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی اعلام‌شده اما به‌دلیل فراهم نکردن زیرساخت‌ها، تأمین معلم و نیروی انسانی مورد نیاز در مدارس از مسیرهایی همچون به‌کارگیری سرباز معلمان، خرید خدمات از بخش غیردولتی، به‌کارگیری بازنشستگان و استفاده از ۶ ساعت موظف مدیران و معاونان مدارس صورت‌می‌گیرد که این روش‌ها قطعا کیفیت آموزشی و پرورشی لازم را ندارد.
 
وی بیان کرد: در خصوص دانشگاه فرهنگیان، طبق برنامه ششم و نیز ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، نسبت عضو هیئت علمی به دانشجو باید ۳۰ باشد اما این نسبت نه‌تنها رو به ارتقا نبوده بلکه هم اکنون حدود ۱۱۴ دانشجو به‌ازای هر عضو هیئت علمی است. فضاهای کالبدی فرسوده و غیراستاندارد، امکان زیست شبانه روزی برای دانشجویان این دانشگاه را دشوار کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.