لاریجانی و احمدی‌نژاد رد صلاحیت شدند!

شنیده‌ها حاکیست که چهره‌هایی چون احمدی‌نژاد و لاریجانی موفق به احراز صلاحیت برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نشده‌اند. فقط قاضی‌زاده هاشمی از بین مسئولان دولتی موفق به احراز صلاحیت شده است.

تا ساعاتی دیگر نتیجه قطعی تائید صلاحیت‌شدگان اعلام خواهد شد.

همزمان با اعلام شورای نگهبان مبنی بر اتمام روند بررسی‌صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و ارسال فهرست اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده به وزارت کشور، برخی از رسانه‌های حکومتی اعلام کردەاند کە زاکانی، جلیلی، قاضی‌زاده‌هاشمی، پورمحمدی، قالیباف و پزشکیان تائید صلاحیت و اشخاصی همچون لاریجانی و احمدی‌نژاد رد صلاحیت شدەاند.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران بعد ظهر روز یکشنبه ٢٠ خرداد (نهم ژوئن)، با انتشار پستی در شبکه اکس (توییتر سابق)، خبر داد کە “با اتمام بررسی‌صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان، فهرست اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده به وزارت کشور ارسال شد”.

اگر جزئیات این گزارش درست باشد، پرونده نامزدهای همچون علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بستە شدە است. رد صلاحیت احمدی‌نژاد دور از ذهن نبود و اکثریت کارشناسان مسائل سیاسی ایران احتمال تائید او را ناچیز می‌دانستند.

علی لاریجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز نامزد شدە بود، اما نهایتا توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدە بود. رد صلاحیت او حاشیەها و واکنش‌های گستردەای بە دنبال داشت.

علی مطهری، از چهرەهای شناختە‌شدە اصولگرا دربارە رد صلاحیت لاریجانی گفتە بود: «از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه‌گوش به فرمان نظام بوده در حیرتم». خود لاریجانی در واکنش گفتە بود: «راضی به رضای الهی هستم.»

در آن زمان واکنش‌ها بە رد صلاحیت لاریجانی بە اندازەای بود، کە علی خامنەای را نیز مجبور بە واکنش کرد. او  در خرداد ۱۴۰۰ و پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، در یک سخنرانی گفت کە “شورا نگهبان و مردم در شبکه‌های اجتماعی به بعضی نامزدها ظلم و جفا کرده‌اند”.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران در حالی برگزار خواهد شد که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران با اشاره به مشارکت اندک در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی می‌کنند که میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو نیز اندک خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.