بیانیه ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام

وزارت خارجه ایران:

جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشورهای غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران متعهد به ادامه همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللی خود براساس معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان است.

صدور این قطعنامه، هیچ تأثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی ساختن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذیربط بین‌المللی ندارد.

پس از تصویب قطعنامه  پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره برنامه اتمی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده ایران در این نهاد این اقدام را فاقد هرگونه “توجیه فنی و قانونی” خوانده و هشدار داد این امر “بر جو مثبت لازم برای همکاری بیشتر میان ایران و آژانس اتمی تأثیرگذار خواهد بود.”
محسن نذیری اصل بار دیگر با تأکید بر ادعای “صلح‌آمیز بودن” برنامه اتمی ایران، سه کشور اروپایی پیشنهاددهنده این قطعنامه را “مسئول هرگونه عواقبی” دانست که به گفته او از صدور این قطعنامه علیه جمهوری اسلامی نشات گرفته خواهد شد.
نماینده ایران همچنین مدعی شد که اخراج برخی از بازرسان آژانس اتمی از این کشور در توانایی آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران “خللی وارد نخواهد کرد.”
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک که پیش از تصویب این قطعنامه منتشر شد، تأکید کرده بودند که نظارت بر برنامه اتمی ایران “سال‌هاست که به دلیل خودداری این کشور از اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام به طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته است.” در گزارش‌های آژانس نیز به دفعات به این موضوع اشاره و از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا درباره تصمیم لغو مجوز فعالیت برخی از کارشناسان این نهاد تجدیدنظر کند.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز شامگاه چهارشنبه (۱۶ خرداد) صدور قعطنامه علیه این کشور در شورای حکام را “اقدامی غیرسازنده” خوانده و گفت جمهوری اسلامی در مقابل فشار “کوتاه” نمی‌آید.
او افزود: «از امروز اقداماتی را که در چارچوب پادمان است آغاز کردیم. انتظار این است که کشورهای غربی بجای سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و رویکرد فشار، راه تعامل و همکاری را در پیش گیرند. باید تجربه به آنها ثابت کرده باشد که ایران مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید.»
وزارت امور خارجه ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اقدامی “غیرسازنده و سیاسی” توصیف کرده و آن را “در ادامه سیاست‌های شکست‌خورده قبلی برخی از کشورهای غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل” خواند.
جمهوری اسلامی در حالی سه کشور اروپایی را متهم به عدم همکاری و سوءنیت می‌کند که آنها در بیانیه مشترک خود تأکید کرده بودند که به طور مستمر برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک در مورد برنامه اتمی ایران تلاش کرده‌اند اما تهران با عدم همکاری، در عوض تنش را تشدید کرده و برنامه هسته‌ای خود را به “سطحی هشداردهنده” رسانده است.
در همین حال رسانه‌های داخلی گزارش کرده‌اند پیش از تصویب قطعنامه در شورای حکام، هفت کشور عضو آژانس شامل بلاروس، چین، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه، زیمباوه و ونزوئلا به همراهی ایران در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی “با هدف سوء‌استفاده از وقفه موقت در همکاری بین ایران وآژانس بین‌المللی

انرژی اتمی، بدون توجه به تعاملات اخیر بین مدیرکل و مقامات ایرانی” تدوین شده است.
لورا هولگیت نماینده ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، همزمان با صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، با قرائت بیانیه‌ای، نگرانی‌های این کشور از برنامه هسته‌ای ایران را ابراز کرد. در بیانیه آمریکا عدم همکاری لازم از سوی تهران برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده از جمله شواهد مربوط به وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده و همچنین اظهارات اخیر مقام‌های ایرانی در مورد تغییر احتمالی “دکترین هسته‌ای” در صورت افزایش تهدیدات علیه تهران، مواردی نگران‌کننده خوانده شده است. این بیانیه همچنین می‌افزاید: «ایران بارها به قطعنامه‌های این شورا در سال‌‌های اخیر، به جای همکاری با تشدید تنش‌از جمله تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۶۰ درصد در تأسیسات زیرزمینی فردو پاسخ داده است.»

آمریکا در بیانیه خود به گفته‌های رافائل گروسی، دبیرکل آژانس استناد کرده است که ایران را تنها کشور در جهان خوانده بود که فاقد سلاح هسته‌ای است اما غنی‌سازی اورانیوم را تا این سطح انجام داده است.

قطعنامه شورای حکام علیه ایران با ۲۰ رأی مثبت، ۱۲ رأی ممتنع و دو رأی مخالف از سوی روسیه و چین به تصویب رسید. این قطعنامه پس از سه روز بحث و بررسی در وین تصویب شد و اگرچه الزام‌آور نیست، اما حاوی یک پیام قوی سیاسی به جمهوری اسلامی است.

وزارت خارجه ایران در بیانیه خود تأکید کرده است که صدور این قطعنامه “هیچ تاثیری بر اراده” تهران و “عملیاتی ساختن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذیربط بین‌المللی ندارد.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.