موافقت ۷۰ نماینده پارلمان اسرائیل با طرح آتش‌بس بایدن

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت مدعی شد ۷۰ نماینده کنست اسرائیل در بیانیه از طرح آتش‌بس پیشنهادی جو بایدن حمایت کرده و خواستار اجرا شدن آن شده‌اند.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت جمعی از جوانان خانواده‌های اسرای صهیونیست روز سه‌شنبه خود را به ساختمان کنست رساندند تا نمایندگان این پارلمان را متقاعد به امضای طوماری کنند که در آن از کابینه این رژیم به ریاست «بنیامین نتانیاهو» خواسته شده با قرارداد پیشنهادی برای آزادسازی اسرا موافقت کند.

این رسانه عبری زبان نوشت خانواده‌های اسرای صهیونیست تاکنون توانسته‌اند امضای ۷۰ نماینده کنست را برای این طومار بگیرند و آنها امروز -چهارشنبه- نیز به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهند داد و قصد دارند از مجموعه ۱۲۰ نماینده کنست، ۱۰۰ امضا جمع‌آوری کنند.

به نوشته آحارونوت، برخی احزاب پارلمان رژیم صهیونیستی تمامی نمایندگانشان این سند را امضا و حمایت کامل خود را از قرارداد پیشنهادی اعلام کردند، تنها حزبی که پنج نماینده‌اش در کنست از امضای این طومار خودداری کردند، حزب «عوتسما یهودیت» (قدرت یهود) به ریاست «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و چهره افراطی کابینه نتانیاهو بود.

این خانواده‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند این اقدام به منزله برقراری اتحاد در کنست است چرا که نمایندگانی از گروه گسترده‌ای از احزاب و گروه‌های مختلف حمایت خود را از این قرارداد برای آزادی افراد ربوده شده و بازگرداندن آنها به خانه‌هایشان ابراز کردند.

همچنین آنها با انتشار اسامی اعضای حزب لیکود که این طومار را امضا کردند، حمایت آنها را مهم توصیف و تاکید کردند، طبق امضاهای جمع‌آوری شده، حمایت از قرارداد شامل احزاب اپوزیسیون، حریدی‌، سکولار، یهودی و عرب است و رئیس ائتلاف حاکم و رئیس اپوزیسیون نیز حمایت خود را از این اقدام اعلام کردند.

برادر یکی از اسرای بازداشت شده در نوار غزه در واکنش به وجود چند دستگی در حزب لیکود گفت: آنها از نگاه کردن به چشمان ما هراس دارند و از این کار خودداری می‌کنند، در داخل لیکود برخی از نمایندگان دور از دوربین‌ها از قرارداد حمایت می‌کنند، ما تلاش می‌کنیم طرحی را برای همه تعیین کنیم و به شرایطی برسیم که اطمینان یابیم همه از این قرارداد حمایت خواهند کرد، ما خسته و درمانده هستیم و تنها می‌خواهیم عزیزانمان به خانه برگردند.

خانواده‌های اسرای صهیونیست و احزاب اپوزیسیون در رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به کارشکنی عامدانه در امضای قرارداد تبادل اسرا به دلیل منافع سیاسی متهم می‌کنند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که در جنگ علیه نوار غزه دولتش حمایت کاملی از تل‌آویو داشت، روز جمعه پیشنهادی سه مرحله‌ای شامل آتش‌بس در غزه، آزادسازی افراد بازداشت شده و بازسازی نوار غزه را به تل‌آویو ارائه کرد.

تل آویو هنوز موضعگیری نهایی خود را درباره پیشنهاد بایدن اعلام نکرده اما نتانیاهو پیشنهاد ارائه شده از سوی بایدن را غیر دقیق توصیف کرد و گفت که با توقف جنگ در مرحله دوم پیشنهاد موافقت نمی‌کند و تنها موافق بررسی این مسئله طبق شروط خود است.

اما «اسامه حمدان» یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد همانگونه که بایدن گفت اسرائیل پیشنهاد جدیدی ارائه نکرد بلکه تنها با پیشنهاد اراه شده از سوی میانجیان مصری و قطری در پنجم مه گذشته که حماس و گروه‌های فلسطینی آن را تایید کردند، مخالفت کرده و مدعی شد که این پیشنهاد شروطش را محقق نمی‌کند.

حمدان تاکید کرد که حماس به طرف‌های میانجی اعلام کرده تا زمانی که موضعگیری روشنی از سوی تل‌آویو در خصوص موافقت با توقف دائمی جنگ و عقب‌نشینی از غزه وجود نداشته باشد، حماس نیز هیچ توافقی با اسرائیل در خصوص تبادل اسرا را امضا نخواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.