۵۵ شیء قاچاق‌شده ایران توسط ترکیه بازگردانده شد

ترکیه ۵۵ شیء با منشاء ایران را که احتمالا غیرقانونی و قاچاقی به این کشور وارد شده‌ است، تحویل مقامات دیپلماتیک ایران داد.

این آثار از جمله یک شمشیر با قدمت احتمالی ساسانی در ارزروم و ارزنجان توسط نیروهای انتظامی ترکیه، کشف و ضبط شد. مشخص شد ۴۲ سکه که به اداره موزه‌های آنتالیا رسیده و کوزه برنزی که به اداره موزه‌های باستان‌شناسی استانبول رسیده است، منشأ ایرانی دارند.

به تازگی سایت‌های خبری کشور ترکیه اعلام کردند که به تازگی مراسم رونمایی و تحویل ۵۵ اثر ایرانی به کنسولگری ایران در ترکیه برگزار شده است. این آثار طی عملیاتی توسط نیروی انتظامی ارزنجان و ارزروم کشف شده است و شامل یک شمشیر متعلق به دوره ساسانیان، مجسمه‌های مربوط به عصر مفرغ و آهن، یک کاسه و یک بز کوهی و گوزن است.

طی بررسی‌های انجام شده پس از این کشف، کارشناسان موزه به این نتیجه رسیده‌اند که این آثار به صورت غیر قانونی از ایران به ترکیه آمده است و اشیا اصالت ایرانی دارند. همچنین علاوه بر این آثار مشخص شد که ۴۲ سکه از اداره موزه آنتالیا و یک کوزه برنزی نیز از اداره موزه‌های باستان شناسی استانبول اصالت ایرانی دارد و می‌تواند به ایران به عنوان کشور مبدا برگشت داده شود.

بر گشت این آثار به موجب یادداشت تفاهم پیشگیری از قاچاق دارایی‌های فرهنگی است که بین ایران و ترکیه در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو در مورد اقدام برای جلوگیری از واردات صادرات و انتقال غیر قانونی اموال فرهنگی بین دو کشور امضا شده است.

پیرو آن وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در تماس با مقامات ایرانی اعلام کرد که این وزارتخانه آماده ارائه آثار به ایران است. با پایان مراحل قضائی، امکان برگشت این آثار به ایران فراهم شد و در مراسمی این آثار به همراه آثار دیگر در موزه باستان شناسی ارزروم به مقامات ایرانی تحویل شد.

پس از طی شدن مراحل انتقال این آثار به ایران، باید این ۵۵ اثر مورد بررسی و اصالت سنجی قرار گیرد تا مشخص شود آیا واقعاً این آثار ایرانی و تاریخی و اصیل است یا خیر. در آن صورت می‌توان گفت که این آثار به موطن اصلی خود برگشته‌اند و پس از آن باید مراحل بازدید عمومی از آن انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.