سدهای دویرج‌ و ایلام‌ ‌صددرصد پر شدند‌‌

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام: در حال حاضر سدهای ایلام و دویرج پرشدگی صد‌در‌صدی دارند و میزان پرشدگی سد کنگر به ۹۰ درصد و سد گلال نیز به ۸۷ درصد رسیده است.

طی بارش‌های اخیر حجم عظیمی از روان‌‌آب‌ها از سه ورودی رودخانه «گل‌گل»، رودخانه «اما» و رودخانه «چاویز» وارد سد ایلام شد و ‌آب این سد سرریز کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام، در گفت‌و‌گویی در ایلام ‌اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای ایلام چهار سد در دست بهره‌برداری دارد، که شامل سدهای کنگیر، دویرج‌، ایلام و گلال می‌شود.

‌‌صادق علیمرادی‌‌ با بیان اینکه در حال حاضر سدهای ایلام و دویرج پرشدگی صد‌در‌صدی دارند، افزود: هم‌اکنون میزان پرشدگی سد کنگر ۹۰ درصد و سد گلال نیز ۸۷ درصد ا‌ست.

‌وی در ادامه با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای ایلام علاوه بر این چهار سد بهره‌برداری شده، سدهای میمه، سیکان، چناره و گدار‌خوش را نیز در دست احداث دارد، گفت: با توجه به پیشرفت بالای عملیات اجرایی سد میمه در شهرستان مرزی دهلران، این سد در پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام‌ با اشاره به اینکه عملیات اجرای سد میمه در شهرستان مرزی دهلران از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، گفت: ۱۵۸۰ میلیارد تومان کل اعتبارات هزینه‌شده‌ سد میمه بوده که از این میزان ۱۳۱۵ میلیارد تومان معادل ۸۳ درصد این اعتبارات هزینه‌شده مربوط به دولت سیزدهم ‌است.

وی هدف از احداث سد مخزنی میمه با حجم مخزن حدود ۷۳ میلیون متر مکعب علاوه بر جلوگیری از سیلاب‌های مخرب را تامین آب اراضی کشاورزی دهلران به میزان حدود ۶ هزار هکتار عنوان کرد. مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام ‌به سد ایلام نیز گریزی زد و گفت: این سد در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام با ظرفیت ۶۱ میلیون متر مکعب واقع شده است.

علیمرادی با اشاره به سرریز شدن این سد ایلام گفت: تامین آب شرب شهر ایلام، هدف احداث این سد بوده که با توجه به پرشدگی صددرصدی آن، مشکلی در تامین آب این شهر وجود نخواهد داشت. سد میمه، آب مورد نیاز ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت دهلران را تامین خواهد کرد؛ این سد از نوع خاکی با هسته رسی و طول تاج یک هزار و ۳۵۰ متر است، که به طور مستقیم اشتغال ۶۱۶ نفر در ماه را به دنبال دارد و برابر برنامه‌ریزی انجام شده این سد در سال۱۴۰۳ آبگیری خواهد شد.

سراب میمه از بخش‌های تابعه شهرستان دهلران به مرکزیت شهر میمه در ۱۲۰ کیلومتری شهر دهلران و ۸۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.