رهبری تولید و استفاده از سلاح هسته ای را حرام اعلام کردهاند
سید محمد صدر در پاسخ به سوالی درباره اظهارات خرازی در خصوص تغییر دکترین هستهای ایران گفت:
من اطلاع دقیقی درباره منشاء این صحبتها و اظهارنظرها ندارم. تا جایی که من اطلاع دارم در این حوزه سخنان و موضع گیریهای رهبر نظام تعیین کننده است. ایشان بارها تولید، نگهداری و استفاده از سلاح هستهای را حرام اعلام کرده اند. اینکه برخی دوستان بر چه مبنایی سخنانی را درباره تغییر دکترین هستهای جمهوری اسلامی ایران مطرح میکنند، اطلاع ندارم و شاید اشارههایی دریافت کرده باشند.
در منطقه پرخبر و پرآشوب غرب آسیا معادلههای جاری پس از هفت اکتبر ۲۰۲۳ و آغاز جنگ غزه تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز هم بر این تحولات تأثیرگذار بوده و هم از آن تاثیر پذیرفته است. پس از حمله رژیم اسرائیل به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پایتخت سوریه و پاسخ ایران که نخستین پاسخ مستقیم تهران به تل آویو بود تحلیلهای بسیاری درباره تغییر سطح تخاصم میان ایران و اسرائیل منتشر شد و البته در چند هفته اخیر، برخی مقامهای نظامی و سیاسی هم از احتمال تغییر دکترین هستهای ایران در صورت اقدام تهدید آمیز جدی اسرائیل در این حوزه خبر دادند.
من اطلاع دقیقی درباره منشاء این صحبتها و اظهارنظرها ندارم. تا جایی که من اطلاع دارم در این حوزه سخنان و موضع گیریهای رهبر نظام تعیین کننده است. ایشان بارها تولید، نگهداری و استفاده از سلاح هستهای را حرام اعلام کرده اند. اینکه برخی دوستان بر چه مبنایی سخنانی را درباره تغییر دکترین هستهای جمهوری اسلامی ایران مطرح میکنند، اطلاع ندارم و شاید اشارههایی دریافت کرده باشند.
در همین زمینه برخی تغییر سطح تهدید از سوی اسرائیل را مبنایی مناسب برای تغییر دکترین هستهای ایران میدانند و حتی آن را توجیه کننده تغییر فتوا هم میدانند. تا چه اندازه با چنین تعبیری موافق هستید؟
البته این طبیعی است که زمانی که دشمن شما را تهدید میکند، باید پاسخ مناسب را بدهید و هر اقدام او را با اقدام مشابه یا شدیدتر پاسخ بدهید. اگر اسرائیل روزی تصمیم به حمله به تاسیسات هستهای ایران بگیرد با عکس العمل شدیدی رو به رو خواهد شد.
تبلیغات اسرائیل درباره ماهیت برنامه هستهای ایران یک چیز است و واقعیت چیز دیگری. تاکنون بارها چه آژانس بین المللی انرژی اتمی و چه دستگاههای اطلاعاتی آمریکا به صلح آمیز بودن برنامه هستهای ایران اذعان داشته اند. بنابراین، در این موضوع چندان نباید به تبلیغات اسرائیل درباره ماهیت برنامه هستهای ایران توجه کرد. همیشه این موضوع صادق است که نوع فعالیتهای یک کشور را شرایط تعیین میکند و باید دید که در چه شرایطی قرار داریم.
بازدارندگی عمدتا با میزان قدرت هر کشور در ارتباط است. بعد نظامی یکی از ابعاد قدرتی است و نه همه آن. طبیعی است که اقتصاد قوی، تکنولوژی قوی، روابط بین المللی قوی و حمایت مردمی از عناصر مهم در تعریف حد و حدود قدرت یک نظام سیاسی است.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید در جهت رشد و تقویت عواملی که در پاسخ به سوال قبل اشاره کردم باید حرکت کند. مهمترین مسأله این است که باید جایگاه بین المللی ایران را افزایش داد، روابط ایران با کشورهای موثر در قدرت در ابعاد مختلف باید گسترش پیدا کند، روابط ما در حوزه سیاست خارجی نباید محدود به چند کشور باشد و باید تلاش کنیم که چه ارتباط با دولتها و چه افکار عمومی کشورهای مختلف را دنبال کنیم.
مسأله غزه و عکس العملهایی که در کشورهای اروپایی، کانادا، استرالیا و آمریکا شاهد آن هستیم نشان دهنده این است که افکار عمومی یک فاکتور بسیار مهم و تاثیر گذار است. اعتراضهای صورت گرفته به خصوص اعتراضهایی که از سوی دانشجویان در سراسر جهان نسبت به سیاستهای رژیم اسرائیل صورت میگیرد، نشان میدهد که افکار عمومی میتواند بر روی سیاستهای رئیس جمهور ایالات متحده که از حامیان اصلی اسرائیل است هم تاثیر خود را میگذارد.