تولید خودروی برقی ۶ خودروساز با شراکت چین
۶ خودروساز کشور اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی در برنامه راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و کشور چین امضا شد با همکاری شرکتهای چینی خودروهای برقی تولید میکنند.
چین در صنعت خودروهای برقی از پیشروترینها در جهان است و اکنون کشورهای مختلف پیشرفته هم به چین مراجعه میکنند. ما نمیخواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی، مونتاژکار یا صرفاً واردات را انجام دهیم.
منوچهر منطقی در خصوص برنامه وزارت صمت در خصوص خودروهای برقی اظهار داشت: نه تنها کشورمان بلکه کشورهای مختلف برای برقی سازی خودروها به چین مراجعه میکنند و با شرکتهای خودروساز چین قراردادهای فناورانه میبندند این امر به خاطر جایگاه ممتاز کشور چین در این حوزه است.
وی افزود: در وزارت صمت برای رقابتی شدن صنعت خودروهای برقی راهبرد در دو مرحله تدوین شده است. مرحله نخست طراحی برنامههای بهکارگیری درست خودروهای برقی و استفاده از مزیتهای آن در کاهش سوخت بهبود وضعیت آلودگی هوا است. کاری که باید در این مرحله انجام دهیم این است که برای ورود محصول جدید باید زیرساختهای لازم ایجاد شود تا از فناوری جدید بتوان با بهرهوری بالا بهرهبرداری کرد.
وی ادامه داد: ما با یک محصولی روبرو هستیم که اتوماتیک و هوشمند است. این خودروهای برقی به خاطر شتاب بالا نیازمند کنترل دقیق و بیشتر دارند از این رو باید در مرحله اول اطلاعرسانی و آموزش به رانندگان از طریق شبیهسازی صورت بگیرد ضمن اینکه خود این خودروها به خاطر هوشمند بودن به رانندگان در خصوص وضعیت شارژ باتری و وضعیت کارکرد خودرو به صورت دائم اطلاعرسانی میکنند.
منطقی به خدمات پشتیبانی از خودروی برقی اشاره کرد و گفت: این موضوع حائز اهمیت است، فردی که از محصول استفاده میکند باید پشتیبانی شود در این زمینه نیز سه برنامه داریم اول این که این محصول به چه مدارک، تجهیزات و قطعات یدکی نیاز دارد تا بتوان آن را درست پشتیبانی شود در همین راستا ۲ مرکز تحقیقاتی را اختصاص دادهایم که این موضوع را تدوین کنند.
وی عنوان کرد: بخش بعدی شبکههای نمایندگیهای هوشمند است که با خودروسازان صحبت کردیم بهترین نمایندگان را معرفی کنند تا با استفاده از جذب نیروهای متخصص و جدید و نیز تأمین مدارک و تجهیزات لازم واحد خدمات پس از فروش جدید را ایجاد کنند. از این رو نه تنها در تهران بلکه در کلانشهرها برای خدمات پس از فروش برنامهریزی کردهایم.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ایستگاههای شارژ خودروهای برقی گفت: بر اساس نوع پیمایش و عوارض جغرافیایی نیاز خودروها به شارژ باتریها متفاوت است. در همین راستا نیاز به ایستگاههای شارژ داخل شهری و بینشهری داریم. ایستگاههای شهری با همکاری شهرداری توسعه پیدا میکند و تأمین ایستگاههای بینشهری را نیز خودروسازان به کمک استانداریهای کشور بر عهده گرفتهاند.
وی تاکید کرد: مباحثی از محدودیت در تأمین انرژی ایستگاههای شارژ مطرح شده است که باید این موضوع روشن شود که در مورد خودروهای برقی صرفاً از نیروگاههای برقی استفاده نمیشود بلکه از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی و بادی نیز بهرهبرداری میشود. در همین راستا نیز شرکتی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایجاد میشود که استفاده از سرمایهگذاران بخش خصوصی این کار را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه خودروهای برقی یک مجموعه هوشمند هستند که اطلاعات زیادی را تولید میکنند گفت: این اطلاعات برای نظارت بر کارکرد دقیق خودرو و حتی نظارت بر وضعیت راننده استفاده میشوند، یک ذ سری اطلاعات نیز ایجاد میشود که میتوان برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات از آنها استفاده کرد.
منطقی عنوان کرد: در کشورهای مختلف اپراتورهای تلفن همراه از تحلیل دادهها استفاده میکنند یعنی میتوان بین خودرو با خودرو و یا خودرو با فرد یا سیستم ارتباط برقرار کند که درنتیجه این امر هوشمندسازی اتفاق میافتد. اینها برنامههایی است که در فاز نخست در نظر گرفته شده است که تا پایان امسال اجرا میشود.