دلیل کمبود گوشت قرمز و کاهش تولید آن چیست؟

آمارها نشان می‌دهد در شرایط فعلی گوشت در بازار فراوان است اما کشتار دام با مشکلاتی همراه شده که دلیل اصلی آن هزینه‌های بالای تولید عنوان می‌شود. این در حالی است که خوراک دام به میزان کافی وارد کشور شده اما برخی دامداران بیشتر دام‌های خود را زنده نگه داشتند که هم وزن بیشتری بگیرند و هم بتوانند با قیمت بالاتری در بازار بفروشند. ظاهرا سیاست ستاد تنظیم بازار تعدیل قیمت است. در ادامه گزارش جزییات بیشتر در این زمینه پرداخته‌ایم. 

بیشترین سهم گوشت قرمز مصرفی خانواده‌ها، گاو و گوسفند است اما روند تولید این دو نوع گوشت قرمز تقریباً یک‌سوم کاهش داشته است. بر اساس آمار بانک مرکزی، گوشت گاو و گوساله با ۱۹هزار و ۶۵۶‌تن، ۵۰.۷درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۱۴هزار و ۷۳۱ تن، بز و بزغاله با و ۳۳۲۱ تن و سایر انواع دام با ۱۰۵۲ تن، به ترتیب ۳۸ درصد، ۸.۶درصد و ۲.۷درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند که به‌صورت جزئی‌تر مقدار تولید گوشت در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ۴۰ درصد، برای بز و بزغاله ۱۴درصد، برای گاو و گوساله ۲۲درصد و برای گاومیش و بچه گاومیش ۲۷‌درصد کاهش و برای شتر و بچه شتر ۵۴ درصد افزایش داشته است.

ر نگاه اول این کاهش شدید باید به افزایش قیمت‌ها منتهی می‌شد؛ اما تقریبا از مردادماه سال جاری تاکنون قیمت گوشت ثابت مانده و این موضوع نتیجه تلاش ستاد تنظیم بازار و پیاده‌سازی سیاست‌های دولت در راستای تأمین پروتئین موردنیاز خانواده‌ها بوده است.در سال‌های گذشته بعد از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت و خوراک دام، قیمت این محصول به‌شدت بالا رفت که نتیجه آن حذف یا کم‌رنگ شدن گوشت در سفره‌های مردم بود.

با این‌حال دولت سعی کرد با روش‌های مختلف میزان گوشت موجود در بازار را افزایش دهد تا قیمت آن به یک ثبات نسبی رسیده و توان خرید خانواده‌ها نیز بالا برود؛ اما واقعیت این بود که تولیدکنندگان داخلی به دلیل مشکلات مختلف و بالارفتن هزینه‌های تولید، توان تولید گوشت با قیمت معقول و در حد توان خانواده‌ها را نداشتند؛ به‌این‌ترتیب دولت اقدام به واردات گوشت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر گوشت قرمز به‌صورت گرم و سرد از حدود ۱۲ تا ۱۵ کشور وارد ایران شده و نیاز مصرف پروتئین مردم راتأمین می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.