اجرای طرح ترافیک جدید منتفی شد/ اجرای “تراموا” چه می‌شود؟

جعفر تشکری هاشمی در نشست خبری امروز خود در قالب ارائه گزارش عملکرد کمیسیون عمران شورای شهر تهران در طی دو سال گذشته اظهار کرد: رویکرد شورای ششم در ارتباط با تامین زیرساخت‌های شهری و مواردی است که کمتر به آنها در سنوات گذشته توجه شده است؛ مواردی که می‌تواند رضایت شهروندان را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسائلی چون ترافیک و آلودگی هوا بارها از سوی شهروندان تهرانی به عنوان چالش‌ها و معضلات شهر تهران عنوان شده گفت: انتظار از شورای شهر تهران این است که پیگیری‌هایی را در حوزه‌های مختلف انجام بدهد تا دغدغه‌های مردم را مرتفع سازد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در برنامه چهارم توسعه شهر تهران رویکرد انسان محورانه مد نظر قرار گرفته است، تصریح کرد: در نخستین سال از برنامه چهارم توسعه شهر تهران گشایش بزرگی در حوزه حمل و نقل شهر تهران پیش‌بینی شده است، به طوری که در طی ۶، ۷ سال گذشته کمتر به این موضوع توجه شده است که در همین ارتباط در بودجه ۱۴۰۲ شهر تهران بالاترین سهم بودجه به حوزه حمل و نقل اختصاص داده شد.

تشکری هاشمی با اشاره به تخصیص بودجه ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بودجه شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت تصریح کرد: این بودجه در قالب توسعه زیرساخت‌ها و حوزه حمل و نقل عمومی پیش بینی شده تا بتوانیم گام‌های موثری را در این حوزه برداریم.

۸۰ درصد از منابع آلودگی هوا مربوط به خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌هاست

تشکری هاشمی در ادامه نشست خبری با اشاره به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران گفت: ده‌ها سال است که شهروندان تهرانی از این چالش و مشکل در رنج قرار دارند. به طوریکه بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد از منابع آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق ریز ۲.۵ میکرون (تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها) است.

وی با بیان اینکه طبق آمار یک موتورسیکلت تا ۸ برابر خودرو سواری یورو ۲ آلودگی ایجاد می‌کند، اضافه کرد: خودروهای فرسوده به همراه موتورسیکلت‌ها منبع تولید‌ آلودگی هوا در شهر تهران محسوب می‌شوند.

تراموا یک مد حمل و نقلی منسوخ، لوکس و گران‌قیمت است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص فرآیند احداث تراموا و زمان آغاز به کار آن در شهر تهران گفت: در این ارتباط جلسات تخصصی برگزار شده است ضمن اینکه شورای شهر تهران هیچ حساسیتی نسبت به عدم اجرای این مد از حمل و نقل عمومی ندارد اما بایستی مطالعات آن به نتیجه برسد و در ادامه با نظر خبرگان و کارشناسان تراموا در شهر تهران عملیاتی و اجرا شود.

تشکری هاشمی با اشاره به هزینه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی احداث تراموا در پایتخت تصریح کرد: بسیاری از مدهای حمل و نقل از جمله بی آر تی نیز می‌تواند همین ظرفیت جابجایی تراموا را در شهر تهران داشته باشند علی‌رغم اینکه در طرح جامع ترافیک فعلی هیچ اشاره‌ای به موضوع احداث تراموا در پایتخت نشده و مطالبی در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: چنانچه پس از ارزیابی‌های اولیه و نظرات کارشناسان و اتمام مطالعات به این نتیجه برسیم که تراموا در شهر تهران احداث شود آن را عملیاتی خواهیم کرد اما تاکنون در طرح جامع ترافیک فعلی به این موضوع پرداخته نشده است؛ ضمن اینکه اجرای طرح تراموا نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه تراموا به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل گرانقیمت محسوب می‌شود، گفت: کارآیی پایین و منسوخ شدن تراموا یکی از مسائلی است که باید به آن توجه شود ولی در هر صورت چنانچه به این نتیجه برسیم در شهر تهران نیاز به احداث تراموا داریم این کار را عملیاتی خواهیم کرد اما پس از انجام مطالعات و صرف و صلاح شهر و این موضوع باید طی مراحل قانونی اجرا شود.

تشکری هاشمی همچنین با اشاره به اینکه تراموا به عنوان یک مد لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شود، گفت: این مد حمل و نقل رقبای جدی بی آر تی است به طوری که بی آر تی نیز همین ظرفیت جابجایی مسافران را دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم در ارتباط با حذف برخی از گارد ریل‌های مسیر آزادی به تهرانپارس تصریح کرد: بنده در ارتباط با حذف گاردریل‌ها تذکری در صحن شورا به شهرداری تهران دادم و فارغ از هر اتفاقی که قرار است در ارتباط با تراموا بیفتد حذف گاردریل‌ها در این بازه زمانی به هیچ عنوان درست نیست چرا که این کار باعث افزایش تصادفات و مرگ و میرها می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد که حذف گاردریل‌ها به دلیل کارهای عمرانی باشد و پس از انجام کارهای عمرانی مجددا گاردریل‌ها در مسیر اشاره شده قرار بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.