سرانه مصرف سیگار در ایران تا ۸۰ میلیارد نخ!!

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان آمار مصرف سالانه سیگار در میان ایرانی‌ها، گفت: برخی آمارها نشان می‌دهد که مصرف سالانه سیگار در ایران ۸۰ میلیارد نخ است، در عین حال سهم هر فرد سیگاری در سال حدود ۶هزار نخ سیگار است.

امید عبدالهی: حوزه فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مأموریت‌های تعریف شده شامل حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود و یکی از مهمترین حوزه‌های مورد توجه شورا، عرصه سبک زندگی و آسیب‌های مبتلا به این عرصه است.

وی با اشاره به تأکید رهبرمعظم انقلاب درباره توجه به آسیب‌های اجتماعی، ابراز کرد: پس از آنکه رهبر معظم انقلاب به واسطه دغدغه‌هایشان بر توجه به مسائل و آسیب‌های اجتماعی تأکید کردند، موضوع آسیب‌های اجتماعی به صورت جدی‌تر در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پس از تشکیل ستاد فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه، میز‌هایی تخصصی با ویژگی تمرکز بر حل مسأله و بسیج ظرفیت‌های دستگاهی و مردمی کشور در این باره ایجاد کردیم. ویژگی این میز‌ها فرا دستگاهی بودن آن‌ها و دارا بودن جایگاه حاکمیتی است و با این احتساب می‌تواند تمامی دستگاه‌ها را به منظور حل مشکلات مردم دور هم جمع کند. این میز‌ها جهت تصدی‌گری ایجاد نشده‌اند بلکه جنبه تسهیل‌گری و ایجاد هم افزایی در دستگاه‌ها و جلوگیری از موازی کاری و هم راستا ساختن سیاست‌ها و برنامه‌ها تشکیل شده‌اند.

عبدالهی ادامه داد: مصرف سالانه سیگار در ایران حداقل ۷۳میلیارد نخ و برخی آمار‌ها تا حتی ۸۰ میلیارد نخ برآورد شده است که اگر بر کل جمعیت ایرانی‌ها تقسیم کنیم سالانه حدود ۸۶۰ نخ سیگار برای هر نفر می‌شود. این را بگذارید در کنار این که حدود ۱۴ درصد از جمعیت ما که مصرف سیگار دارند. با این احتساب سهم هر فرد سیگاری در سال حدود ۶هزار نخ سیگار است.

وی اضافه کرد: دغدغه ما این است که در عرصه پیشگیری ورود کنیم، ما قاعدتاً نمی‌توانیم بگوییم فلان کارخانه تعطیل شود یا نه، اما از دور ما می‌توانیم ورود کنیم، از بعد پیوست فرهنگی اجتماعی. این پیوست می‌گوید که اکثر صنایع چه کلان و چه خرد باید دارای پیوست فرهنگی اجتماعی باشند، اگر قرار است شرکت تولیدی دخانیات در کشور فعالیت کند باید پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشند که می‌تواند به طور قبل ملاحظه‌ای بخش عمده‌ای از مشکلات فرهنگی و اجتماعی ما را مرتفع نماید و براساس این پیوست، این صنعت نباید مخرب عرصه فرهنگی و اجتماعی بوده و تبلیغات مسموم و فریبنده داشته باشند. به عنوان مثال تعداد واحد‌های تولیدی دخانیات حدود سه برابر شده است یعنی از ۷ واحد به بالای ۲۱ واحد رسیده است. که این مسائل با پیوست فرهنگی و اجتماعی قابل حل است.

 ۸۰درصد بازار دخانیات ایران در دست خارجی‌ها

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دغدغه ما این است که سوء مصرف را مدیریت و کنترل کنند. این هم با سیاست‌های کلی ما زوایه ندارد. امروز یکی از دغدغه‌هایی که جنبه‌های فرهنگی نیز دارد این است که ۸۰درصد بازار دخانیات کشور را کالا‌های خارجی تشکیل می‌دهند، کالا‌هایی که عمدتاً تحریم نیستند، این در حالی است که در اکثر صنایع ما تحریم هستیم اما در صنعت دخانیات تحریم نیسیتم و  صورت آزادانه سیگار تولید می‌کنند.

وی مصرف دخانیات را یکی از عوامل رشد میزان ناباروری در جامعه خواند و عنوان کرد: دخانیات بر میزان باروری هم اثرگذار است و آمار‌ها می‌گویند مصرف دخانیات به بحث باروری زنان و دختران آسبب می‌زند و این هم یکی از آن جنبه‌های مهم فرهنگی اجتماعی موضوع است و ما در این میز با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات و همکاری با دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط با موضوع تلاش داریم تا سیاست‌ها و راهبرد‌هایی را در زمینه پیشگیری از مصرف دخانیات تدوین کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.