وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد آخرین نیروهای خرید خدماتی آموزش و پرورش مشروط به صدور مجوز استخدام این نیروها از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی، در این وزارتخانه بکارگیری میشوند و بر اساس مقدار باقیمانده از ظرفیت استخدامی با آنها همکاری میشود.
رضامراد صحرایی اظهار کرد: در خصوص استخدام نیروهای خرید خدماتی منع قانونی وجود دارد و هیچ کسی نمیتواند بدون آزمون وارد نظام تعلیم و تربیت شود، مسیر جذب یا دانشگاه فرهنگیان است که برای آن نیز باید آزمون داد و یا شرکت در آزمون های استخدامی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی نیروی خرید خدماتی داریم، سال قبل تصمیم گرفته شد که این تعداد، آخرین نیروهای خرید خدماتی باشند. آزمون های استخدامی اخیر فرصت فوق العاده به این نیروهای خرید خدماتی میداد و این نیروها برای شرکت در این آزمون امتیاز داشتند تا از این طریق جذب آموزش و پرورش شوند اما به دلایل زیادی نتوانستند وارد شوند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به همکاران عرض کردم چون نیاز به نیرو داریم به این دسته از نیروهای خرید خدماتی بگویید که از آنها امسال هم استفاده می کنیم اما یک شرط دارد و آن این است که بتوانیم مجوز استخدام این نیروها را از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی بگیریم. البته اطمینان دارم آنها هم کمک خواهندکرد. لذا انشاءالله همه تلاش خود را داریم تا در خدمت نیروهای خرید خدماتی که از قبل جذب آموزش و پرورش شده بودند باشیم، مگر اینکه وضعیت صلاحیت حرفه ای آنها آنطور که مورد انتظار مردم است، نباشد. این حق مردم است که معلمانی سر کلاس باشند که از هر حیث ممتاز هستند.
صحرایی تاکید کرد: به همه ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور اعلام کردیم بهجز نیروهای خرید خدماتی که با آزمون جذب آموزش و پرورش شده و استخدام شدند، در خصوص آن تعداد که از طریق آزمون جذب نشدند بر اساس مقدار ظرفیت استخدامی باقی مانده خود اجازه داریم از این نیروها استفاده کنیم که البته این امر مشروط به همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است.
برخی نیروهای خرید خدماتی حقوق سال گذشته را نگرفتهاند
وی یادآور شد: زمانی که من سرپرست آموزش و پرورش شدم، برخی از نیروهای خرید خدماتی ۶ ماه حقوق نگرفته بودند و سازمان برنامه و بودجه می گفت این افراد با اجازه چه کسی جذب شده اند؟، آنها هم راست می گویند چراکه باید برنامه هرچیزی را داشته باشند. خدا میداند من چقدر عذاب کشیدم. همین حالا نیز برخی از این نیروهای خرید خدماتی حقوق پارسال را نگرفته اند. باید در این راستا برنامه ریزی شده و مساله با دقت رفع شود.
حجمی از کتب درسی اضافه بوده و بهتر است حذف شود
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه خیلی از اوقات سه عنصر مولف، معلم و محصل با هم هماهنگ نیستند و این امر یکی از ایرادات ما است، افزود: من معتقدم امروز حجمی از کتاب های درسی اضافه بوده و بهتر است حذف شود.
شرمنده آن دانش آموز هنرستانی در رشته برق هستم که به جای سیم، کاموا دستش میدهند
صحرایی با بیان اینکه بازآرایی هنرستان ها را به دلیل تنوع موجود در دستور کار داریم، گفت: در حال حاضر هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش را داریم اما علیرغم این تنوع، تفاوتی وجود ندارد، از این رو بازآرایی هنرستان ها را در دستور کار داریم. همچنین طرح ملی مهارت را با این هدف که هر دانش آموز در هر سال یک مهارت بیاموزد، در دستور کار ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین قرار داده ایم. باید هنرستانهای هم جوار با صنایع مثل هنرستان های هم جوار کارخانه ها را ایجاد کنیم. اگر سهم هنرستانها اضافه شود باید تجهیزات هنرستان ها قوی شود. من شرمنده آن دانش آموزی هستم که در رشته برق درس میخواند اما به جای سیم، کاموا به دستش میدهند. روی من سیاه که این اتفاق افتاده است.
تخصیص دو درصد از عوارض گاز برای تجهیز هنرستان ها
وی ادامه داد: دو درصد از عوارض گاز را برای تجهیز هنرستان ها داده اند که انشاءالله اگر زودتر پرداخت شود هنرستان ها را تجهیز می کنیم. این پیشنهاد خوب است که برای مثال نیروهای مسلح کمک کنند بچه هایی که کار پیدا می کنند همانند بچه هایی که وارد دانشگاه می شوند، دیرتر به سربازی بروند. ما تعیین کرده بودیم ۴۵ درصد از بچه های متوسطه به سمت هنرستان ها سوق پیدا کنند اما گویا مجلس این رقم را به ۵۰ درصد رسانده است که خوب است. میتوانیم در آموزش و پرورش دانش آموزان را صاحب شغل کنیم تا در سن پایین صاحب شغل شوند که اگر صاحب شغل شوند در آینده راحت تر ازدواج میکنند.
احتمال افزایش مدارس سمپاد وجود دارد
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با اعلام این خبر که احتمال افزایش مدارس سمپاد وجود دارد، توضیح داد: سمپادی ها اگر خوب تربیت شوند مسایل کشور را حل می کنند. برخی می گویند چرا سمپادی ها را از سایر بچه ها جدا کردید؟. من می گویم این عدالت است، این بچه ها استعداد بیشتری دارند و باید امکانات بیشتری به آنها داده شود. برخی مدیریت را «چمنی» می بینند که باید با چمن زن همه چمن ها را یکسان کنند اما این عدالت نیست. عدالت این است که اگر فردی توانایی دارد، فضا را برای اثرگذاری او ایجاد کنیم.
لقب سید محرومان برازنده رئیس جمهوری است
صحرایی با اشاره به رایگان شدن تحصیل دانش آموزانی که در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پذیرفته شده اند و در چهار دهک اول اقتصادی کشور قرار دارند، توضیح داد: این دانش آموزان مهمان رئیس جمهوری هستند چراکه برای انجام این کار پول وجود نداشت. این هدیه ویژه رئیس جمهوری به این دانش آموزان است. واقعا لقب سید محرومان برای رئیس جمهوری درست و برازنده او است. رایگان شدن تحصیل این دانش آموزان در کمیسیون کاملا رد شده بود اما در هیات دولت آمد و آنجا قرار بر این شد تا کل هزینه با دولت باشد که از اول مهر امسال اجرا میشود.
وی در بخش دیگر سخنان خود این را هم گفت که چند نوع المپیاد علمی جدید، متناسب با آینده کشور نظیر المپیاد سواد اقتصادی و مالی از سوی وزارت آموزش و پرورش در حال طراحی است.
امکان تجمیع آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در یک آزمون جامع
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برنامه آموزش و پرورش در راستای کاهش تنوع مدارس است، عنوان کرد: تنوع آزمون ورودی مدارس نیز زیاد است که میتوانیم یک آزمون بگیریم و نهایتا فرد مدرسه نمونه دولتی یا سمپاد را انتخاب کند. این کار از سوی ما مطالبه عمومی شده است که البته نیاز به مطالعه دارد و باید با مطالعه این کار انجام شود. در حال حاضر ما دو آزمون یکی برای مدارس نمونه دولتی و دیگری برای مدارس سمپاد می گیریم و دانش آموزان دو بار پول و آزمون می دهند، این را می توانیم در قالب یک آزمون انجام دهیم و هر دانش آموزی که نمره بالاتر آورد مدارس سمپاد را انتخاب کند. چرا دو آزمون بگیریم؟. این قول را به مردم میدهیم که امسال این دو آزمون را یکی کنیم. البته رئیس مرکز سنجش نیز باید نظر دهد.
باید راهی که باعث بازماندگی از تحصیل شده است را ببندیم
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آمار ۲۰۵ هزار نفری بازماندگان از تحصیل که ۵۵ هزار نفر از این تعداد به چرخه تحصیل بازگردانده شده و جذب شده اند، تاکید کرد: باید راهی که باعث بازماندگی از تحصیل شده است را ببندیم. برای ما حتی بازگرداندن یک دانش آموز اتباع به چرخه تحصیل که در یک پایه تحصیل می کند و در پایه بعدی ثبت نام نمی کند، مهم است.
پایش ملی بعد از هر سه پایه تحصیلی
صحرایی از برگزاری پایش ملی بعد از هر سه پایه تحصیلی و درج این حکم در برنامه هفتم توسعه نیز خبر داد و اظهار کرد: پدرم از من تا دانشگاه درس می پرسید. من می گفتم خجالت می کشم اما پدرم میگفت باید بدانم چه کار میکنی. از والدین می خواهم که برای بچه ها وقتی بگذارند و هفته ای دو ساعت به معلمان سر بزنند. بگذارید بچه بداند شما به مدرسه رفت و آمد می کنید. مدرک دیپلم به مثابه چیست؟، واقعیت این است مدرک دیپلم یک کارکرد برای گواهینامه و دانشگاه رفتن و… دارد اما آیا این مدرک باید فقط همین کار را کند؟. فرد میتواند پیس از اینکه به دانشگاه برود هم به شغل برسد.
فرآیند چاپ کتب درسی ۱۴۰۳ شروع شده است
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود به بیان آمارهایی درباره اقدامات انجام شده در این وزارتخانه پیرامون بازگشایی مدارس پرداخت و ادامه داد: فرآیند چاپ کتب درسی ۱۴۰۳ شروع شده است. ما بیش از ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ میکنیم و درواقع آموزش و پرورش تقریبا دو پنجم کل کاغد کشور را برای چاپ کتب بچهها مصرف میکند. ما ۹۹۰ عنوان کتاب را چاپ میکنیم.
وی یادآور شد: امسال در طرح شهید عجمیان ۲۰ هزار مدرسه را توسط مردم و گروههای جهادی و خود بچهها شاداب سازی کردیم. در این دو سالی که گذشت تقریبا ۲۱۵۶ فضای ورزشی درون مدرسهای ساختیم. همچنین در این دو سال بیش از ۵۸۰۶ مدرسه و تقریبا ۹۵۰۰ کلاس ساختیم و این یعنی در هر روز ۸ کلاس ساخته ایم. امسال حدود ۷۵ هزار معلم جدید داشتیم که ۲۵ هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی جذب شدند.
دوست دارم به من بگویند «وزیر مدرسه»
صحرایی با بیان اینکه دوست دارم به من «وزیر مدرسه» و نه وزیر آموزش و پرورش بگویند، علت این امر را توضیح داد: چون مدرسه جایی است که همه چیز ما اعم از معلم، مدیر، ناظم، والدین و دانش آموزان آنجا است و همه اتفاقات خوب آنجا رخ می دهد. پیرو فرمایش رهبر انقلاب از روز اول شعار ما این بود که باید به مدرسه برگردیم و اگر به مدرسه برگردیم همه چیز درست میشود. اگر امروز در آسیب های اجتماعی مشکل پیدا کردیم به این دلیل است که در مدرسه خوب کار نکردیم. کلید حل مشکلات کشور در مدرسه است. شعار سال تحصیلی جاری نیز «همه با هم یکصدا ایران؛ مدرسه قوی، ایران قوی» است.
خلاقیت رئیس جمهوری در طرح «پویش مهر»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح «پویش مهر» به جای «پرسش مهر» از سوی رئیس جمهوری، اظهار کرد: امسال آقای رئیس جمهوری خلاقیت به خرج دادند و ما را غافلگیر کرند. این یکی از از ویژگی های ایشان است که خودش تصمیم میگیرد. هرسال برای طرح پرسش مهر رئیس جمهوری فرآیندی شکل میگیرد. پژوهشگاه، معاونت پرورشی، شورای معاونین آموزش و پرورش، مرکز مدیریت استراتژیک رئیس جمهوری بر روی این امر کار میکنند که چه سوالی مطرح شود که یک جنبش را در کشور ایجاد کند. اما در کمال تعجب رئیس جمهوری هیچ کدام از حرف های ما را به صورت تک تک نشنیده بودند اما در عین حال به صورت سرجمع تمام سوالات ما را دیده بودند چراکه سرجمع حرف های ما درباره آینده بود. ایشان گفتند به جای پرسش پویش، هر کسی بگوید گذشته چه بوده و آینده چطور است. دال مرکزی حرف ایشان نیز امید بود چراکه جایی که امید زنده باشد همه چیز زنده است و بزرگترین دشمن ما ناامیدی است.
وی خطاب به معلمان نیز توصیه کرد: در پاندمی کرونا ثابت شد اگر فقط بخواهیم درس بدهیم مدرسه تلویزیونی ایران میتواند جای همه ما معلمان را بگیرد چون در دسترس تر است. پس اگر بخواهیم فقط معلم به معنی انتقال دهنده دانش باشیم، امروز در جهانی هستیم که انتقال دانش به شیوه هایی بهتر از شیوه کلاسی ما امکان پذیر شده است. الان همه نگران چت جی پی تی و هوش مصنوعی هستند. اما خود چت جی پی تی میگوید نمی تواند جایگزین معلم، وکیل و پزشک شود، اما کدام معلم؟ آن معلم که مادر و پدر است و با شادی دانش آموز شاد میشود و با با دلهره دلهره دانش آموز دلهره می گیرد.
صحرایی همچنین خطاب به والدین با تاکید بر اینکه تربیت حاصل کوشش شما و نه ما است، تصریح کرد: اصل کار تربیت بر عهده والدین است. نقش خانواده در تربیت اگر از مدرسه مهم تر نباشد به همان اندازه مهم است. لذا رئیس جمهوری در نیویورک و در اینجا از خانواده حرف میزند چراکه امروز مفهوم خانواده در جهان به خطر افتاده است. اگر مفهوم خانواده به خطر افتد انسانیت به خطر میافتد. مفهومی جدیدی که امروز از family ارائه میکنند با مفهوم بنیادین خود فاصله گرفته است. family متشکل از پدر و مادر و گلهایی است که از پدر و مادر روییده اند. زن در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کانون خانواده و محور و ستون خانواده است. چطور غرب از زن حرف میزند اما از خانواده حرف نمی زند؟. به والدین و خانواده ها می گویم که با هم باید تربیت را انجام دهیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود درباره لزوم همکاری تمام دستگاه ها برای تحقق امر تعلیم و تربیت توضیح داد: آموزش و پرورش در هر کشوری آینده ساز کشور است. در عموم کشورهای جهان آموزش و پرورش مساله اول کشور است، راهبرد ما ابتدا باید آموزش و پرورش باشد. رئیس جمهوری به بنده گفتند مهم ترین و بزرگترین ماموریت دولت را به شما سپردم. من در آن لحظه بغض کرده بودم و گفتم حتما بدون کمک نمیشود. ایشان گفتند همه باید کمکتان کنند. سند تحول بنیادین میگوید همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند، کل دستگاه ها باید پشت آموزش و پرورش باشند تا ماموریت خود را انجام دهد. مساله آموزش و پرورش باید مساله اول کشور باشد. رئیس جمهوری یک بار به من گفتند که به معلمان بگو جزو دغدغه های هر روزه من هستند.