آیا حوریان بهشتی فقط برای مردان است؟
مردان و زنان غرایز و تمایلات متعددی در ارتباط با نعمتهای الهی دارا میباشند که این غرایز و تمایلات تماماً به نحو مشروع در بهشت تأمین میگردد و غریزه جنسی نیز یکی از آن غرایز است که خداوند در مقابل رعایت تقوی و داشتن ایمان و عمل صالح مؤمنان(در عالم دنیا) نیازهای آنان را در عالم قیامت به نحو احسن تکمیل و تأمین میکند.
۱-تمام نعمتهای بهشتی که خداوند برای اهل آن آماده فرموده هم برای مردان بهشتی است و هم برای زنان بهشتی است. خداوند می فرماید:«وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَـئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَلاَ یُظْلَمُونَ نَقِیرًا(نساء/۱۲۴) ؛ و کسانى از مردان یا زنان که بخشى از کارهاى شایسته را انجام دهند ، در حالى که مؤمن باشند ، پس اینان وارد بهشت می شوند ، و به اندازه گودی هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند.
مردان و زنان غرایز و تمایلات متعددی در ارتباط با نعمتهای الهی دارا میباشند که این غرایز و تمایلات تماماً به نحو مشروع در بهشت تأمین میگردد و غریزه جنسی نیز یکی از آن غرایز است که خداوند در مقابل رعایت تقوی و داشتن ایمان و عمل صالح مؤمنان(در عالم دنیا) نیازهای آنان را در عالم قیامت به نحو احسن تکمیل و تأمین میکند. و اگر می بینید قرآن برای زنان، به صراحت از چنین مسائل غریزی و شهوی سخن به میان نیاورده است از باب رعایت حیا و عفت و کرامت و شخصیت والای زن است و کسانیکه چنین می پندارند که خداوند باید به صراحت در قرآن کریم زنان را به چنین امور جنسی و شهوی وعده می داد واقعاً در مقام تنزل دادن مقام زن و بی ارزش کردن کرامت او هستند
این خداوند کریم است که یکی از بزرگترین سوره های قرآن خودش را به نام نساء(زنان) نازل فرموده در حالیکه هرگز در قرآن کریم سوره ای به نام رجال نداریم و آیات قرآنی که زنان را مخاطب خود قرار داده و صحبت از زنان به میان آورده به مراتب بالاتر از آیاتی است که پیرامون مردان سخن فرموده است.
۲- در روایات چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهر زن مؤمنه، اهل بهشت بود او را به اختیار خود می پذیرد و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی برمی گزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شده اند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است.
اما گروهی دیگر از مفسرین در مقابل مدعی اند که حورالعین می تواند مذکر هم باشد، براساس این نظر شاید علت این که اوصاف حور به کار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت می کنند نه بر مذکر، به این جهت بوده است که گفتگو درآن آیات با طائفه مردان مؤمن بوده است نه با زنان مؤمن دنیوی، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت که اوصاف زنان بهشتی ذکر شود. اما باید توجه داشت با مراجعه به آیات، روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین می باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می شوند:
۱- «اُدْخُلُوا اَلْجَنَّهَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ» (به آنها خطاب می شود:) «شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید!» و منظور از ازواج، همان زنان با ایمانی هستند که در دنیا بودند و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم برای مردان لذت بخش است و هم برای زنانشان.
۲-«هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَی اَلْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ»آنها و همسرانشان در سایه های (قصرها و درختان بهشتی) بر تختها تکیه زده اند.. وآیاتی که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله:«رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ» پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرموده ای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی!
«جَنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیّاتِهِمْ وَ الْمَلائِکَهُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلّ ِ بابٍ» (همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می گردند….ازاین آیات استفاده می شود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می کنند.
از روایات استفاده می شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشتی است؛ به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده اند، بنابراین لذت های بهشت مخصوص مردان بهشتی نیست، بلکه کسی که داخل بهشت می شود از نعمت ها و زیبایی ها لذت خواهد برد. چنان که قرآن می فرماید: «یُطافُ عَلَیْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَکْوابٍ وَ فیها ما تَشْتَهیهِ اْلأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اْلأَعْیُنُ وَ أَنْتُمْ فیها خالِدُونَ»(این در حالی است که) ظرفها(ی غذا) و جامهای طلائی (شراب طهور) را گرداگرد آنها می گردانند؛ ودرآن (بهشت) آنچه دلها می خواهد و چشمها از آن لذت می برد موجود است؛ و شما همیشه در آن خواهید ماند! در این امر نیز بین مرد و زن بهشتی فرقی نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتی بخواهند برای شان موجود است.