افزایش استفاده شبکه های اجتماعی و رنگ باختن دورهمی­ های خانوادگی

افزایش استفاده از شبکه ­های اجتماعی موبایل به رغم استفاده مفیدی که دارند، موجب دوری اعضای خانواده شده است. به لحاظ فیزیکی به هم نزدیک هستند اما فاصله عاطفی و معنوی زیادی بین آنهاست و باعث می­ شود افراد خانواده کمترین مراوده و گفتگویی صمیمی را با هم داشته باشند.

#آسیب_های#شبکه_های#اجتماعی#به_روابط#خانواده

این تنها مشکل نیست بلکه آسیب­ های دیگری در روابط خانوادگی از جمله، سست ­شدن بنیاد خانواده­­ ها، طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی را فراهم کرده است. روانشناس و مشاوره خانواده، برای رنگ نباختن دورهمی­ های خانوادگی به مدیریت استفاده از تلفن همراه اشاره می­ کند و می­ گوید: «در وهله اول این نهادهای اجتماعی هستند که بایستی افراد را به دورهمی­ های سالم و صمیمی تشویق کنند و استفاده از فضای مجازی را آموزش دهند. فضای مجازی لازم است چرا که امروزه بسیاری از کسب و کارها و آموزش­ها در آن فضا می­ چرخد و از طرفی ارتباط صمیمی بین افراد خانواده هم حائز اهمیت است چرا که اگر آنها نتوانند با یکدیگر ارتباط مناسب برقرار کنند در همه امور از جمله کار، تحصیلات و … دچار مشکل می­ شوند. البته تنها دورهم بودن کافی نیست. چرا که بسیاری از خانواده­ ها دورهم بودن را بلد نیستند و نمی­ توانند آنرا مدیریت کنند. به همین خاطر بسیاری از درگیری­­ ها و اختلافات بین فرزندان و خود همسران به خاطر همین عدم مدیریت است. یاد نگرفته­ اند چطور از کنار هم بودن لذت ببرند.

دورهمی­ ها وقتی مفید هستند که افراد به صورت آگاهانه و هشیارانه، بدون اینکه حواسشان به جایی دیگر باشد کنار هم بنشینند و با هم صحبت کنند. نگاه کردن تلویزیون هم مثل سرگرم شدن با تلفن همراه و یا لب­تاپ باعث ایجاد یک محرومیت احساساتی می­ شود. این مشکل با آمدن ماهواره در بیشتر خانه­ ها و پیگیری سریال­ها و اخبار سیاسی در بین اعضای خانواده بیشتر هم شده است. افراد باید یاد بگیرند که هر چیزی جای خودش را دارد. البته دیدن فیلم و سریال با همه اعضای خانواده لذت خودش را دارد اما وقتی در آن افراط شود، به یک مشکل و معضل تبدیل می­ شود. از دورهمی های هم بگذریم، گله بسیاری از همسران در جلسات مشاوره تأکید به این مسئله دارد که پیگیری یک سریال تلویزیونی و حتی تکرار چند باره آن در ساعات مختلف شبانه روز موجب بسیاری از مشکلات خانوادگی و طلاق عاطفی بین آنها شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.