توصیه خواندن دعای فرج در حرم امام حسین(ع)

از اماکنی که همه معصومان(ع) دلداده آن هستند، بارگاه ملکوتی سالار شهیدان(ع) است. و از جمله مکان‌هایی که دعا برای تعجیل فرج مؤکد است، همین مکان گرامی است.

#دعای#فرج#در_حرم#حسینی

زیارت عاشورا که از سوی امام محمد باقر(ع) و از ناحیه خداوند متعال به شیعیان و شیفتگان تعلیم داده شده است مضامین والایی دارد.؛ در یکی از قسمت‌های زیارت چنین آمده است: «اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ؛ همانا از خداوند می‌خواهم خون خواهی تو را در کنار امام یاری شده از خاندان پیامبر(ص) روزیم گرداند». در قسمتی دیگر عرضه می‌دارد:‌ «وَ أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم».

زائر در این فقره، مشارکت در خون‌خواهی امام حسین(ع) به وسیله امام زمان (عج)را طلب می‌کند، چرا که مقصود از امام هدی و منصور، دوازدهمین پیشوای شیعیان حضرت ولی عصر (عج) می‌باشد و علت این که او را منصور نامیده‌اند، این است که ایشان در طلب خون جدشان یاری می‌شوند.

امام محمد باقر(ع) در شرح آیه شریفه «وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا» فرمودند: «منصور نامیده شد، همان طوری که احمد(ص)، به محمد و عیسی(ع) به مسیح‌ نامیده شد»(بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۱)

محمد بن مسلم می‌گوید: شنیدم اباجعفر(ع) فرمود: «قائم ما منصور به رعب و مؤید به نصر است…»(بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۹۱)

حرم امام حسین(ع) و دعای فرج

از اماکنی که همه معصومان(ع) دلداده آن هستند، بارگاه ملکوتی سالار شهیدان(ع) است و از جمله مکان‌هایی که دعا برای تعجیل فرج مؤکد است، همین مکان گرامی است. صاحب مکیال المکارم در این باره می‌نویسد: «هر گاه مؤمن از حرم امام حسین(ع) انواع ظلم و مصیبتی که بر او و خاندانش وارد آمده را در ذهن مجسم کند، و بداند که خون‌خواه آن جناب و انتقام‌گیرنده از دشمنان و ستم‌کنندگان به او، مولایمان صاحب‌الزمان است، عقل و مودتش او را خواهند برانگیخت که برای تعجیل فرج و ظهور آن حضرت(ع) دعا نماید، و با تضرع و زاری این امر را از درگاه الهی بخواهد».

و شاهد بر این است آنچه در روایت ابوحمزه ثمالی در باب هفتاد و نهم کامل الزیارات از امام صادق(ع) آمده که در جایی از آن زیارت فرموده: پس از درود فرستادن بر حسین(ع) و بر همه امامان(ع) درود می‌فرستی و می‌گویی: خداوندا به آنها کلمات خویش را تمام گردان و وعده‌ات را به ایشان تحقق بخش… سپس گونه‌ات را بر زمین بگذار و بگو: «اللهم رب الحسین اشف صدر الحسین، اللهم رب الحسین أطلب بدم الحسین؛  خداوندا! ای پروردگار حسین، سینه حسین را شفا بده، خداوندا! ای پروردگار حسین برای حسین خون‌خواهی کن».(کامل الزیارات، ص۴۰۵)

این فراز در دعاهای دیگر نیز آمده است. در دعایی که از امام صادق(ع) نقل شده است می‌خوانیم: «اللهم رب الحسین، اشف صدر الحسین و اطلب بثاره» (بحارالأنوار، ج۹۸، ص۲۳۱)

در دعای دیگر آمده است: «اللهم رب الحسین اشف صدر الحسین، اطلب بدم الحسین انتقم للحسین».  شاید دعایی که امروزه مرسوم شده و می‌گویند: «یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه» از همین فرازها گرفته شده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.