چهل حدیث مهدوی
۱- احمد بن اسحاق در محضر امام حسن عسکری (علیه السلام)، آن حضرت را دیده و از ایشان چنین شنیده که میفرمایند: «أنا بقیهُ اللهِ فی أَرضِهِ وَالمُنتَقِمُ مِن أَعدائِهِ»؛۱ «من بقیه الله در روی زمین و دست انتقام خدا از دشمنان او هستم.»
بقیه الله
۱- احمد بن اسحاق در محضر امام حسن عسکری (علیه السلام)، آن حضرت را دیده و از ایشان چنین شنیده که میفرمایند:
«أنا بقیهُ اللهِ فی أَرضِهِ وَالمُنتَقِمُ مِن أَعدائِهِ»؛۱ «من بقیه الله در روی زمین و دست انتقام خدا از دشمنان او هستم.»
آگاهی از شیعیان
۲- «فَاِنّا نُحیطُ علماً بِاَنبائِکُم ، وَ لا یَعزُبُ عَنّا شیءٌ مِن أخبارِکُم»؛۲ «ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمیماند.»
امان زمین
۳- «وَ انّی لَاَمانٌ لِأََهلِ الاَرضِ کَما أَنَّ النُُّجُومُ اَمانٌ لِأَهلِ السََّماءِ»؛۳ «همانا، من امان و مایهی ایمنی برای اهل زمینم؛ همانگونه که ستارهها سبب ایمنی اهل آسماناند.»
تسلیم در برابر او
۴- «فَاتَّقُوا اللهَ وَ سَلِّموا لَنا وَ رُدُّوا الأمرَاِلَینا فَعَلَینا الإِصرارُ کَماکانَ مِنّا الإیراد»؛۴ «از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کار را به ما واگذارید بر ماست که شما را از سرچشمه سیراب آوریم همانطور که شما را به سر چشمه بردیم.»
حضرت فاطمه(علیها السلام) الگوی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
۵- «وَ فِی اِبْنَهِ رَسولِ الله(صلی الله علیه و آله وسلم) لی اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ»؛۵ «دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) (فاطمهی زهرا(علیها السلام)) برای من اسوه و الگویی نیکو است.»
سعادت دیدار
۶- «وَ لَو اَنَّ أشیاعنا ـ وَفَّقَهُمُ الله ُ لِطاعَتهِ ـ علی اجتماعٍ مِنَ القُلُوبِ فِی الوَفاءِ بِالعَهدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنهُمُ الیُمنَ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَت لَهُم السَّعادَهُ بِمُشاهَدَتِنا علی حقِّ معرفهِوَصدقها مِنهم بِنا …»؛۶ «اگر شیعیان ما ـ که خداوند توفیق اطاعتشان دهد ـ در راه ایفای پیمانی که بر عهده دارند همدل میشدند، میمنت ملاقات ما به تأخیر نمیافتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میگشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما …»
حفظ شیعیان
۷- «اِنّا غَیرُمُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُم، َو لا ناسینَ لِذِکْرِکُم، وَ لَو لا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الََّلأْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الأَعْداءُ»؛۷ «ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبردهایم که اگر جز این بود، دشواریها و مصیبتها بر شما فرود میآمد و دشمنان شما را ریشهکن مینمودند.»
وجود همیشگی امام
۸- «اَنَّ الاَرضَ لاتَخلوا مِن حُجَّهٍ إِمّا ظاهِراً و إِمّا مَغموراً»؛۸ «زمین هیچگاه از حجّت خالی نمیماند چه ظاهر باشد و چه پنهان.»
ـ «أنا المهدیُّ و أناصاحِبُ الزَّمانِ و أناالقائِمُ الّذی أملأُ الأرضَ عَدلاً کمَا مُلِئَت جَوراً وَ إنَّ الأرضَ لاتَخلوُ مِن حجّهٍ … فهذهِِ أمانهٌ لاتُحَدِّث بِها إلّا إخوانِکَ مِن أهلِ الحَقِّ»؛۹ «من مهدی هستم، من صاحب الزمان هستم، من آن قیامکنندهای هستم که روی زمین را پر از عدالت میکنم، چنانکه از بیعدالتی پر شده باشد. هرگز روی زمین خالی از حجّت نمیماند … این امانت است نزد تو، جز به برادران بر حقّت مگو.»
نماز اول وقت
۹- «مَلعونٌ مَلعونٌ مَن أَخَّرَ الغَداهَ إلی أَن تَنْقَضِی النُّجُومُ»؛۱۰ «ملعون و از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را آنقدر تأخیر بیندازد تا موقعی که ستارگان ناپدید شوند.»
فضیلت تسبیح تربت سیّد الشّهداء
۱۰- «مِن فَضلِه، أَنَّ الرَجُلَ یَنسَی التَّسبیحَ و یُدیرُ السُّبحَهَ فَیُکتَبُ لَهُ التَّسبیحُ»؛۱۱ «از فضائل تربت حضرت سیدالشّهداء (علیه السلام) آن است که چنانچه تسبیح تربت حضرت در دست گرفته شود ثواب تسبیح و ذکر را دارد، گر چه دعایی هم خوانده نشود.»
حسن عاقبت
۱۱- «وَ العاقِبَهُ بِجَمیلِ صُنْعِ اللهِ سُبحانَهُ تکونُ حَمیدَهً لَهُم ما اجْتَنَبوُا اْلمَنْهِیَّ عَنهُ مِنَ الذُنوب»؛۱۲ «با عنایت نیکوی خداوند فرجام کار، مادامی که شیعیان از گناهان دوری گزینند پسندیده و نیکو خواهد بود.»
عاقبت به خیری
۱۲- «اَعُوذُ باللهِ مِنَ ْالعَمَی بَعدَ الجَلاءِ، وَ مِنَ الضَّلالَهِ بَعدَ الهُدَی، وَمِنْ مُوبِقاتِ الْأَعمالِ وَ مُرْدِیاتِ الفِتَنِ»؛۱۳ «از نابینایی پس از بینایی و از گمراهی پس از هدایت و از رفتار هلاکت بار و فتنههای نابود کننده به خدا پناه میبرم.»
کیفیت در خواست حاجت
۱۳- «مَن کانَت لَهُ إلی اللهِ حاجَهٌ فَلْیَغْتَسِلْ لَیْلَهَ الجُمُعَهِ بَعدَ نِصفِ الّیلِ وَ َیأْتی مُصَلاّهُ»؛۱۴ «هر کس حاجت و خواستهایی از پیشگاه خداوند متعال دارد بعد از نیمه شب جمعه غسل کند و برای مناجات با خداوند در جایگاه نمازش قرار گیرد.»
به سوی او
۱۴- « واجْعَلوُا قَصدَکُم إِلَینا بالمَوَدَّهِ عَلََی السُّنَّهِ الواضِحَه»؛۱۵ «با محبّت و دوستی و بر اساس سنّت آشکار الهی راه و مقصدتان را به سوی ما قرار دهید.»
تقوا در کلام امام مهدی (علیه السلام)
۱۵- «وَ مَن بَخِلَ مِنْهُم بِما اَعارَهُ اللهُ مِنْ نعمَتهِ عَلی مَنْ اَمَرَهُ بِصِلَتِهِ فَاِنَّهُ یَکونُ خاسِرَاً بِذلِکَ لِاُوْلاهُ و آخِرَتِه»؛۱۶ «و آنکس از نعمتهایی که خداوند به او کرامت فرموده به کسانی که فرمان رسیدگی به آنها را داده بخل بورزد در دنیا و آخرت خویش زیانکار خواهد بود.»
نابودی باطل
۱۶- «اَبی اللهُ عَزَّوجَلَّ لِلحَقِّ الاّ اِتماماً و لِلباطِل إِلاّ زَهُوقاً»؛۱۷ «خداوند ابا دارد از اینکه حق را ناتمام گذارد و باطل را از بین نبرد.»
مشیّت خداوند و خواست اهل بیت(علیهم السلام)
۱۷- «قُلُوبُنا أَوعِیَهُ لِمَشِیَّهِ اللهِ، فَإِذا شاءَ شِئنا، واللهُ یَقوُلُ: وَ ما تَشاؤونَ إلاّ أنْ یَشاءَاللهُ»؛۱۸ «دلهای ما ظروفی برای خواست خداوند است؛ اگر خدا چیزی را اراده کند و بخواهد ما نیز اراده کرده، خواهیم خواست. خداوند متعال می فرماید: و شما نمیخواهید مگر اینکه خداوند بخواهد.»
عمل به سنّت مبنای مودّت
۱۸- «اِجْعَلوا قَصْدَکُمْ إلَینا بِالْمَوَدَّهِ عَلَی السُّنَّهِ الواضِحَهِ، فقد نَصَحْتُ لَکُمْ و اللهُ شاهِدُ عَلَیَّ وَ عَلَیکُمْ»؛۱۹ «هدف و مقصد خویش را نسبت به محبت و دو ستی ما اهل بیت عصمت و طهارت بر مبنای عمل به سنت و اجرای احکام الهی قراردهید. پس همانا که موعظهها و سفارشهای لازم را نمودم و خداوند متعال نسبت به همهی ما و شما گواه است.»
محبت امام زمان (علیه السلام)
۱۹- «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِءٍ مِنْکُم بِما یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتَِنا وَ یَتَجَنَّبُ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهََْتِنا و سَخَطِنا»؛۲۰ «پس هر یک از شما باید کاری کند که وی را به محبّت و دوستی ما نزدیک سازد و از آنچه خوشایند ما نیست و باعث کراهت و خشم ماست دوری گزیند.»
نهی از تکلّف
۲۰- «لا تَتَکَلَّفُوا عِلْمَ ما قَدْ کُفیتُمْ»؛۲۱ «خود را برای دانستن آنچه از شما نخواستهاند به مشقّت نیندازید.»
آزار دهندگان امام زمان (علیه السلام)
۲۱- «قَدْ آذانا جُهَلاءُالشّیعَهِ و حُمَقاؤُهُمْ، وَ َمَنْ دینُهُ جِناحُ الْبَعوضَهِ أرْجَحُ مِنْهُ»؛۲۲ «نادانان و کم خردان شیعه و کسانی که پر و بال پشه از دین داریِ آنان برتر و محکمتر است ما را آزار میدهند.»
حکم منکرین امام زمان (علیه السلام)
۲۲- «لَیسَ بَینَ اللهِ عَزَّوجَلَّ و بَینَ َأحدٍ قِرابَهُ و مَنْ أنکَرَنی فَلَیسَ مِنِّی و سَبیلُهُ سبیلُ ابْنِ نوحٍ»؛۲۳ «بین خداوند عزّوجلّ و هیچ کس قرابت و خویشاوندی نیست و هر که مرا انکار کند از من نیست و راه او راه فرزند نوح است.»
نهی از شک
۲۳- «لاتَشُکَنَّ، فَوَدَّ الشَّیطانُ أنَّکَ شَکَکْتَ»؛۲۴ «هرگز شک به خود راه مده زیرا شیطان دوست دارد که تو شک کنی.»
نهی از تشکیک
۲۴- «لا عُذْرَ لَأَحَدٍ مِن موَالینا فی التَّشکیکِ فیما یُؤَدّیهِ عَنّا ثِقاتُنا»؛۲۵ «در تشکیک نسبت به روایاتی که موثّقان از ما برای شما نقل میکنند احدی از شیعیان ما عذری ندارند.»
حرمت اموال مردم
۲۵- «فلا یَحِلُّ لِأَحَدٍ أنْ یَتَصَرَّفَ مَنْ مالِ غَیرِهِ بِغَیرِ إِذْنِهِ»؛۲۶ «برای هیچ کس جایز نیست که بدون اذن صاحب مال در مالش تصّرف کند.»
دفع بلا از شیعه
۲۶- «أَنَا خاتَمُ الأوصیاءِ و بی یَدفَعُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ البَلاءَ عَنْ أََََهلی و شیعَتی»؛۲۷ «من خاتم اوصیایم، خداوند به سبب من بلا را از اهل و شیعیانم دفع میکند.»
دعا برای تعجیل فرج
۲۷- «أَکثِروُا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ، فإنّ ذلکَ فَرَجُکُم»؛۲۸ «برای شتاب در گشایش حقیقی و کامل بسیار دعا کنید، زیرا همانا فرج شما در آن است.»
خمس، پرداخت مال
۲۸- «أمّا اموالُکُم فلا نَقْبَلُها إلّا لِتَطَهَّرُوا، فَمَن شاءَ فَلْیَصِلْ و مَن شاءَ فَلْیَقْطَعْ فَما اَتانی اللّهُ خَیرٌ مِمّا آتاکُم»؛۲۹ «اما اموال شما پس آنها را نمیپذیریم مگر به خاطر این که پاک شوید. پس هر که میخواهد بپردازد و هر که نمیخواهد نپردازد، آنچه خدا به ما عطا کرده از آنچه به شما عطا نموده بهتر است.»
استغفار در حق یکدیگر
۲۹- «لَو لا إستِغفارُ بَعضِکم لِبَعضٍ لَهَلَکَ مَن عَلیها»؛۳۰ «اگر طلب مغفرت و آمرزش برخی از شما برای یکدیگر نبود تمام اهل زمین هلاک میگشتند.»
استغفار سبب غفران
۳۰- «اذا اْستَغفَرتَ اللّهَ فاللّهُ یَغفِرُ لَکَ»؛۳۱ «اگر از خداوند طلب مغفرت کنی خداوند نیز تو را خواهد آمرزید.»
برآوردن حاجات مردم
۳۱- «مَن کانَ فی حاجَه اللّه عزَّوَجَلََّ کان اللّهُ فی حاجَتِه»؛۳۲ «هر کس که به دنبال حاجت خداوند عزّوجلّ باشد خداوند نیز دنبال کننده و برآورندهی حاجت او خواهد بود.»
دوری از شیطان به وسیلهی نماز
۳۲- «مَا أَرغَمَ أنْفَ الشَّیطانِ أَفْصَلُ مِنَ الصَّلاهِ فَصَلِّها وَ أَرغِم أنْفَ الشَّیطانِ»؛۳۳ «هیچ چیز مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمیساید. پس نماز بگذار و بینی ابلیس را به خاک بمال.»
اهل بیت محور حق
۳۳- «اَلحقُّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا و نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا و الْخَلقُ بَعدُ صَنائِعُنا»؛۳۴ «حق با اهل بیت است و کنارهگیری عدهای از ما هرگز سبب وحشتمان نمیشود چرا که ما دست پروردههای پروردگاریم و دیگر مخلوقین خداوند دست پروردههای ما هستند.»
فلسفهی امامت
۳۴- «أَو مارَأیْتُم کَیفَ جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ مَعاقِلَ تَأوُونَ إِلیها و أَعْلاماً تَهتَدونَ بِها مِن لَدُنْ آدَمَ (علیه السلام)»؛۳۵ «آیا ندیدیدکه چگونه خداوند برای شما مَلجأهایی قرار داد که به آنان پناه برید و عَلَمهایی قرار داد تا با آنان هدایت شوید از زمان حضرت آدم (علیه السلام) تا کنون.»
سجدهی شکر
۳۵- «سََجدَهُ الشُّکرِ مِن ألزَمِ السُّنَنّ و أَوجَبِها… فَإنَّ فَضْلَ الدُّعاءِ و التَّسبیحِ بَعدَ الفَرائضِ عَلی الدُّعاءِ بِعَقیبِ النَّوافِلِ، کَفَضلِ الفَرائِضِ علی النّوافِلِ و السَّجدهُ دُعاءٌ و تَسبیحٌ»؛۳۶ «سجده شکر، از لازمترین و واجبترین مستحبات الهی است… همانا فضیلت دعا و تسبیح پس از واجبات بر دعای بعد از نوافل، همانند فضیلت واجبات بر نوافل است، سجده، دعا و تسبیح است.»
بهرهمندی انسان از امام غایب
۳۶- «أمّا وَجهُ الْانتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالْإِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَیَّبَتْها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ»؛۳۷ «اما چگونگی استفاده از من در غیبتم، همانند استفاده از خورشید است هنگامی که ابرها آن را از دیدگان پنهان نگاه دارد.»
غیبت از مقدرات الهی است
۳۷- «أَقدارُاللهِ عَزَّوَجَلَّ لاتُغالَبُ وَ إِرادَتُهُ لا تُرَدُّ وَ تَوفیقُهُ لا یُسْبَقُ»؛۳۸ «تقدیرهای خداوند عزّوجلّ مغلوب نمیشود و ارادهاش برگشت ندارد و بر توفیق او هیچ چیز پیشی نمیگیرد.»
امید به اجابت دعا
۳۸- «رَبِّ مَن ذا الذَّی دَعاکَ فَلَم تُجِبهُ وَ مَن ذَا الَّذی سَأَلَکَ فَلَم تُعطِهِ وَ مَن ذَا الَّذی ناجاکَ فَخَیَّبتَهُ أَو تَقَرَّبَ إلیکَ فَأبْعَدْتَهُ»؛۳۹ «پروردگارا! چه کسی تو را خواند و تو دعایش را اجابت نکردی، وچه کسی از تو در خواست نمود و به او عطا نفرمودی و چه کسی با تو مناجات کرد و او را نا امید ساختی، یا خود را به تو نزدیک نمود و او را دور ساختی؟!»
هدف بعثت
۳۹- «إنَّ اللهَ تَعالی لَم یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثَاَ، ولا أهْمَلَهُمْ سُدیً، بَلْ خَلَقَهُمْ ِبقُدْرَتهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ أسْماعاً وأبْصاراً وَقُلُوباً و أَلْباباً، ثُمَّ بَعَثَ إلَیْهِمُ النَّبِییّنَ(علیهم السلام) مبَشِّرینَ ومُنْذِرینَ، یَأْمُرُونَهم بِطاعَتهِ وَ یَنهونَهُم عن مَعصِیَتهِ، و یُعَرِّفُونَهُم ما جَهَلوهُ مِن أَمرِ خالِقِهِمْ و دینِهِمْ، وَ أَنْزَلَ علَیْهِمْ کِتابَاً»؛۴۰ «به راستی، خداوند متعال مردم را بیهوده نیافرید، و بیکاره رها نساخت، بلکه آنان را به قدرت خود آفرید و به آنان گوش و دیده و دل و عقل داد، سپس پیامبران علیهم السلام را به سوی آنان بشارتدهنده و بیمدهنده فرستاد تا مردم را به اطاعت خدا امر کنند و از معصیت او باز دارند و آنچه را از امر خالق و دین خود جاهلاند، بدانها بیاموزند، و برای آنان کتابی نازلکرد ….»
دعای برای فرج
۴۰- حِمیری میگوید: به خدمت جناب سعید بن عثمان، رسیدم و از ایشان پرسیدم: آیا اما را دیدهای؟ گفت: بله و آخرین بار در کنار خانهی خدا دیدم که میفرمودند:
«اللهمَّ أنجِز لی ما وَعَدتَنی»؛ «خداوندا، آنچه به من وعده فرمودی امضا بفرما».۴۱
پی نوشت ها:
۱. حائری یزدی، الزام الناصب، ج ۱، ص ۲۵۳ .
۲. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۷ .
۳. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه،، ج ۲، ب ۴۵، ح ۴ .
۴. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۴۶۷ .
۵. طوسی، غیبت، ص ۲۸۶، ح ۲۴۵ / طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۲۷۹ .
۶. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۳۱۵ .
۷. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۳۲۳ .
۸. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۵۱۱، ح ۴۲ / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۹، ح ۱۹ .
۹. قندوزی، ینابیع المودّه، ص ۴۶۴ .
۱۰. طوسی، غیبت، ص ۲۷۱، ح ۲۳۶ .
۱۱. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۳۱۲ / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۶۵، ح ۴ .
۱۲. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص۳۲۵ / مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۷، ح ۸ .
۱۳. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۵۱۱، ح ۴۲ .
۱۴. کفعمی، مصباح، ص ۳۹۶ .
۱۵. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۴۶۷ .
۱۶. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۹ .
۱۷. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۲۷۹ .
۱۸. طوسی، غیبت، ص ۲۴۷، ح ۲۱۶ .
۱۹. طوسی، غیبت، ص ۲۸۶، ح ۲۴۵ .
۲۰. طبرسی، احتجاج، ج ۹، ص ۳۲۳ و ۳۲۴ .
۲۱. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص۴۵۸، ح ۱۰ .
۲۲. طبرسی، احتجاج، ج ۲، ص ۲۸۹ .
۲۳. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ص ۴۸۴، ح ۳ .
۲۴. کلینی، کافی، ج ۱، ص ۵۱۸، ح ۴ .
۲۵. کشی، رجال، ج ۲، ص ۸۱۶ / حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۳۸، ح ۶۱ .
۲۶. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ص ۵۲۱، ح ۴۹ .
۲۷. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۴۴۱، ح ۲ .
۲۸. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۴۸۵، ح ۴ .
۲۹. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۴۸۴، ح ۴ / طوسی، غیبت، ص ۲۹۰، ح ۲۴۷ .
۳۰. دلائل الامامه، ص ۲۹۷ .
۳۱. کلینی، کافی، ج ۱، ص۵۲۱، ح ۱۳/ شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۴۹۰.
۳۲. شیخ صدوق،کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۴۹۳، ح ۱۸ .
۳۳. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص۵۲۰، ح ۴۹ .
۳۴. مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۸، ح ۹ .
۳۵. مجلسی، بحارالانوار، ص ۱۷۹، ح ۹ .
۳۶. شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۴۸۵، ح ۱۰ .
۳۷. شیخ صدوق،کمالالدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۵۱۱، ح ۴۲ .
۳۸. مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۶۷، ح ۳۴ .
۳۹. مجلسی،بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۹۴، ح ۲۱ .
۴۰. طوسی، غیبت، ص ۲۸۸، ح ۲۴۶ .
۴۱. اعیان الشیعه، ص ۱۰۵ .