تجمعات متعدد معلولان در اعتراض به سامانه حمل و نقل جانبازان
مدیر کمپین معلولان توضیحاتی درخصوص دلایل تجمعات اخیر رو به روی شهرداری و شورای شهر ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری افسران، بهروز مروتی فعال حوزه معلولان درباره دلایل تجمعات روزهای اخیر معلولان توضیح داد: سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان از سال ۹۲ تاسیس شد و یکی از کارهای قابل دفاع شهرداری تهران در سالهای اخیر راهاندازی این سامانه است. در آن زمان این سامانه ۶۰ ون داشت اما امروز شهرداری تصمیم به ایجاد تغییراتی در این سامانه دارد که برای معلولان آسیبزا است و دلیل تجمعات ما هم اعتراض به این تصمیم است.
وی افزود: نحوه کار سامانه به این صورت است که افراد دارای معلولیت باید از ۲ روز قبل تماس گرفته و کد اشتراک، نشانی مبدا و مقصد و ساعت رفت و برگشت خود را اعلام کنند. روز بعد هم تماس گرفته و پیگیری کنند. این سامانه امروز بیش از چهار هزار مشترک و ۸۰ ون و اتوبوس دارد.
مروتی عنوان کرد: تعداد ماشینها در مقایسه با تعداد معلولان بسیار کم است. از طرفی گاهی این خودروها خراب میشوند و به دلیل کمبود اعتبارات تعمیر آنها طول میکشد. این سامانه در یکی از استراتژیکترین نقاط تهران و در محدوده میدان آزادی و میدان طرشت قرار دارد و به همین واسطه به بسیاری از نقاط شهر دسترسی دارد.
وی ادامه داد: ما شنیدهایم که این سامانه قرار است به جای دیگری منتقل شود؛ ۲ منطقه استادیوم آزادی و میدان فتح برای این کار در نظر گرفته شده است که اگر سامانه به هر کدام از این مناطق انتقال پیدا کند، اختلالاتی در زمان ارائه سرویس ایجاد میشود. بعد از تجمع اردیبهشت ما که در اعتراض به این تصمیم انجام شد، شهرداری تصمیم دیگری گرفت و قرار شد که این مجموعه از شرکت واحد جدا شود و به تاکسیرانی بپیوندد اما سابقه سازمان تاکسیرانی نشان میدهد که نمیتواند از عهده این کار بربیاید.
فعال حوزه معلولان افزود: کمااینکه در سال تحصیلی گذشته مشکلات متعددی از سوی این سازمان برای حمل و نقل دانشآموزان مدارس استثنایی به وجود آمد. تاکسیرانی در جریان سرویس مدارس استثنایی به دلیل اینکه نیروی کافی ندارد، کار را به پیمانکاران سپرد و شرکتهای پیمانکاری هم مسئولیت اجتماعی ندارند و هزینهها را افزایش میدهند و باری روی دوش افراد دارای معلولیت اضافه میشود.
وی ادامه داد: هزینه رفت و آمدی که امروز پرداخت میکنیم، به اندازه کرایه اتوبوس است اما اگر این سامانه به شرکتهای پیمانکاری سپرده شود، هزینه چند برابر خواهد شد. مستمری و وضعیت درآمدی افراد دارای معلولیت هم اجازه نمیدهد که بخواهند هزینه بیشتری صرف کنند. حرف ما این است که اگر شهرداری میخواهد کیفیت را افزایش دهد، چرا مدیریت و جانمایی را تغییر میدهد؟ چرا با همین شرایط کیفیت را بهبود نمیبخشد؟
مروتی بیان کرد: در تجمع قبلی در ۲۷ تیر در جلسهای که با معاون مدیر عامل شرکت واحد و آقای عباسی عضو شورا داشتیم، آقای عباسی دستور دادند که هیچ تغییر و تحولی در شرکت واحد نسبت به واگذاری سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان صورت نگیرد مگر اینکه مصوبه و اجازه شورا را داشته باشد.
وی ادامه داد: ما چند روز بعد شنیدیم که صورت جلسهای در شرکت واحد و تاکسیرانی برای تغییر و تحول در این سامانه امضا شده است و این موضوع را به شورای شهر انتقال دادیم و روز یکشنبه آقای تشکری هاشمی و عباسی مخالفت خود را با این موضوع نشان دادند و از مطالبه معلولان حمایت کردند.
فعال حوزه معلولان درخصوص تجمع روز گذشته توضیح داد: پس از چند ساعت تجمع مسئولان قول دادند که هر تغییری با اجازه شورای شهر انجام شود اما ما فقط با لغو کامل این تصمیم خیالمان راحت میشود. سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان در استراتژیکترین نقاط تهران جانمایی شده و گزینه بهتری وجود ندارد. شورای شهر مخالف این کار است چراکه این منطقه علاوه بر جانمایی سامانه حمل و نقل امکاناتی دارد که ما از آن برای راهاندازی بازارچههای خیریه یا برنامههای فرهنگی حوزه معلولان استفاده میکنیم که اگر محل سامانه تغییر کند، ما این امکانات را از دست میدهیم. امیدواریم که شهرداری و شورای شهر به مطالبات و خواستههای ما توجه کنند.