تأثیر فرهنگ مهدویت در شکل گیری دفاع مقدس
فرهنگ مهدویت، فرهنگی است بسیار غنی که از دیرباز تاکنون در حوادث مختلفی خودنمایی کرده است. یکی از حوادثی که فرهنگ مهدویت در آن نقش اساسی داشتند، قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه میباشد.
فرهنگ مهدویت، فرهنگی است بسیار غنی که از دیرباز تاکنون در حوادث مختلفی خودنمایی کرده است. یکی از حوادثی که فرهنگ مهدویت در آن نقش اساسی داشتند، قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه میباشد. در پی این قیام، ملت ایران، وارد جنگی شد که براو تحمیل کردند.
بیشک، فرهنگ مهدویت تأثیراتی بر دفاع مقدس داشته است. در این مقاله، به برخی از این تأثیرها اشاره شده است، از جمله تبعیت از نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، افتخار سربازی برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و ایجاد ارتباط معنوی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف که باعث شد حضور مردم در جبههها بیشتر گردد. در ادامه، به برخی از تأثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت اشاره شده است و در پایان، به برخی از صفات یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که شهدای ما در عمل این صفات را تفسیر کردهاند، اشاره شده است.
با نگاهی گذرا به انقلاب اسلامی ایران، میفهمیم که این انقلاب، حوادث تلخ و شیرین زیادی را پشت سر گذاشته است. هرکدام از این حوادث، جلوه خاصی به این انقلاب شکوهمند داده است. یکی از این حوادث حساس، جنگی ناجوانمرادنه بود که برضد این انقلاب آغاز شد، آحاد ملت ایران، برای دفاع از دین و تمامیت ارضی خود، وارد عمل شدند و مقطعی حساس و درعین حال بسیار درخشان در تاریخ این انقلاب عظیم به وجود آوردند که از این مقطع، به دوران «دفاع مقدس» یاد میشود.
هشت سال دفاع مقدس، دارای ابعاد و زوایای گوناگونی میباشد که با بررسی هر یک از این ابعاد، در مییابیم فرهنگهای ناب و ارزشمند دینی را در درون خود جای داده است. یکی از این فرهنگهای اصیل، فرهنگ مهدویت است که در دوران دفاع مقدس، جلوه خاصی یافت و درخشانتر از گذشته شد، دفاع مقدس در ترویج فرهنگ مهدویت، نقش بسزایی داشته است و فرهنگ مهدویت نیز در به وجود آمدن این دفاع سرشار از قداست، نقش مؤثری ایفا کرده است. در این نوشتار، کوشیدهایم به این سؤال پاسخ دهیم که تأثیر متقابل بین فرهنگ مهدویت و دفاع مقدس چه بوده است؟ با توجه به معنای فرهنگ که عبارت است از«دانش، ادب، علم و آثار علمی و ادبی یک قوم یا ملت[۱]»، «مجموعه آداب و رسوم[۲]»، میتوان بیان کرد که فرهنگ مهدویت، به معنای مجموعهای از دانشها، آداب و علوم مربوط به حضرت بقیهالله عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد. به عبارتی دیگر، فرهنگ مهدویت، به مجموعهای از نگرشها و ارزشها و هنجارهای مربوط به ظهور موعود از سلاله پاک پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله اطلاق میشود[۳].
طبق آیه شریف ۱۰۵ سوره انبیاء[۴] این فرهنگ قدمتی دیرینه دارد و همه ادیان الهی به ظهور یک منجی بشارت دادهاند؛ ولی در دین اسلام، به واسطه تعالیم قرآن کریم و بیانات پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام و همچنین مجاهدت علمی و فرهنگی علمای شیعه، ابعاد این فرهنگ، بیشتر آشکار شد.
تأثیر فرهنگ مهدویت بردفاع مقدس
با توجه به مفهوم انتظار که عبارت است از «چشم به راه بودن[۵]» و این که منتظر واقعی، چشم به راه آمدن آیندهای روشن است، ـ آیندهای که در آن، تحولاتی عظیم در عرصه های مختلف جامعه ایجاد شود ـ میفهمیم که انتظار، با سرشت و فطرت تمام مردم سازگاری دارد.
میان تمام جوامع بشری، جامعه شیعی با دیدی عمیقتر به مسأله انتظار مینگرد و انتظار را آیندهای سرشار از خوبیها و پاکیها میداند که توسط فردی از نسل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حاصل میشود، شخصیت عظیمی که زنده است و روزی تمام خوبیها و تمام عدالت را در جهان حاکم میکند. این دید عمیق به مساله انتظار را از کلمات معصومان علیهم السلام برداشت کرده است که فرموده اند: زمین را از قسط و عدل پر میکند همانطور که از ظلم و جور پرشده است.[۶]
با دقت در روایات زیادی که درباره فرهنگ مهدویت وجود دارد و حتی به تواتر رسیده است، میبینم دستهای از آن روایات، به آماده کردن بستر این قیام جهانی اشاره دارد. طی این روایات، تمام انسانهای منتظر دعوت شدهاند که به اندازه سعی و توان خود بکوشند تا ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیکتر شود. امام صادق علیه السلام میفرماید:
هر یک از شما باید برای خروج قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف )سلاحی( مهیا کند، هر چند یک تیر باشد. خدای تعالی هرگاه بداند کسی چنین نیتی دارد، امید آن است عمرش را طولانی کند، تا آن حضرت را درک کند.[۷]
لذا هر شخص منتظر وظیفه دارد مقابل کجرویها و ظلمها و ستمها مبارزه کند و جامعه را به سمت آیندهای روشن پیش ببرد و در این راه، از هیچ تلاشیـ حتی دادن جان خود ـ دریغ نکند. به دلیل این نوع تفکر است که در تاریخ تشیع، نبردها و مبارزات زیادی به وجود آمده است که نشان دهنده زنده بودن فرهنگ تشیع است؛ لذا در مکتب تشیع، تن دادن به حکومت هر حاکمی اشتباه است. جان دی استپل میگوید: «از نظر تاریخی اسلام شیعه معتقد است که هر دولت غیرمذهبی، ذاتاً فاسد است[۸]».
همچنین وعاظ السلاطین مورّخ معروف اهل تسنن میگوید:
به عقیده شیعه، هرحکومتی غاصب و ظالم است به هر شکل و در هر قالبی که باشد، مگر آن که امام معصوم یا نایب او، حکومت را در دست گیرد، به همین دلیل شیعه در تاریخ، به طور مداوم در یک جریان انقلابی مستمر به سر میبرند، نه آرام میگرفتند و نه آن را رها میکردند[۹].
یکی از مهمترین مبارزات شیعی در سده های اخیر، جنگ دو کشور ایران و عراق میباشد که اگر دقیق ریشه یابی شود، برای تشکیل حاکمیت اسلام شیعی میباشد، تا زمینه را برای حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم کند. با نگاهی دقیق به جنگ تحمیلی میفهمیم که این جنگ را نگرشی همراهی میکرد که در پیروزی آن، بسیار مؤثر بود. آن نگرش، چیزی نبود جز نگرش انتظار و عجین شدن این جهاد عظیم با فرهنگ مهدویت؛ چون فرهنگ مهدویت با فرهنگ استکبار و زورگویی، کاملاً متضاد میباشد و به همین دلیل، یک شخص منتظر، مستکبر نیست؛ بلکه مستکبر ستیز است و هر جا ظلم و ستمی ببیند، مقابل آن، قد علم میکند؛ به همین دلیل است که رزمندههای ما با سلاح «یا مهدی» و «یا حسین» و… به صفوف دشمن حمله میکردند و با سردادن این شعارها و رجزها روحیه میگرفتند. سرلشکر حسن فیروزآبادی میگوید: «همه آنهایی که جبهه رفتند، تربیت شده انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بودند؛ همان چیزی که باعث شد جوان ایرانی، جنگجو باشد[۱۰]».
فرهنگ مهدویت، در دفاع مقدس و شکلگیری آن، نقشهای مؤثری داشته است که در ذیل به برخی از آنها اشاره خواهد شد.
۱. پیروی از نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
این کلام ناب حضرت مهدی علیه السلام که میفرماید: «و اما در رویدادهایی که در آینده پیش میآید، به راویان حدیث ما رجوع کنید؛ زیرا آنها حجت من بر شما هستند و من، حجت خدا بر ایشانم»[۱۱]، وظیفه شخص منتظر را در عصر غیبت به خوبی روشن میکند؛ به همین دلیل، مردم شجاع ایران با تبعیت از نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر خود، راهی جبهه های جنگ شدند؛ چون میدانستند امام خمینی رحمه الله علیه در جایگاه نایب عام امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نگاهش را از خط سبز مهدویت گرفته است و از مصادیق بارز «رواه حدیثنا» میباشد؛ به همین دلیل دارای جاذبهای معنوی بود و بسیجیها پروانهوار، گرد شمع وجودش میچرخیدند و عاشق او بودند؛ چرا که عاشق امام زمانشان بودند و عشق به امام راحل را در راستای عشق به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف میدانستند. آنان، معتقد بودند هر عشقی بدون عشق به امام زمان علیهالسلام به کار آنان نمیآید و اگر امام راحل حرفی میزد و دستوری صادر میکرد، دوستدارنش به هر قیمتی که بود، خواسته آن بزرگوار را اطاعت میکردند؛ چون واقعاً درک کرده بودند که خواسته امام راحل در راستای خواسته امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد.
یکی از مهمترین خواسته های امام امت رحمه الله علیه حفظ نظام و مبارزه و جهاد در راه اسلام و ارزشهای اسلامی و مهدوی بود. این که امام رحمه الله علیه میفرمود: «امروز، جنگ بین اسلام و کفر است و برهمه مسلمین واجب است دفاع کنند[۱۲]». و این که میفرمودند: «من به تمام جهانیان با قاطعیت اعلام میکنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیای آنها خواهیم ایستاد و تا نابودی همه آنها از پای نخواهیم نشست[۱۳]». به خاطر حفظ اسلام بود. مردم نیز حضور در جبهه ها را از وظایف شرعی خود میدانستند.
یک پژوهش آماری در تعدادی از وصیتنامه های شهدا نشان میدهد که در هر وصیتنامه ای به طور میانگین، چهار بار به نام امام، ولایت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تبعیت محض از ولایت فقیه ذکر شده است[۱۴].
این که شهید حاج محمد ابراهیم همت میفرماید: «پیام من فقط همین است: در زمان غیبت، اطاعت محض از ولایت فقیه داشته باشید[۱۵]» نشان دهنده این مطلب است که رزمندگان ما با تمام وجود از ولی امر و نایب امام زمان خودشان تبعیت میکردند. چه بسیارند پیامها و وصیتنامههایی که نشان دهنده این مطلب مهم میباشند!
شهدای ما و یا رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس، انتظار و اعتقاد به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را با پیروی از ولایت فقیه، در عمل و بسیار ملموس به ما نشان دادند. آنان، چون واقعاً اعتقاد داشتند که راهشان و هدفشان و مکتبشان اسلامی و مهدوی است، مشتاقانه وارد جبهه های جنگ میشدند.
۲. ایجاد ارتباط معنوی
یکی دیگر از تأثیرات فرهنگ مهدویت بر دفاع مقدس، این نکته است که بسیاری از رزمندگان برای یافتن ارتباط معنوی و حتی دیدار و ملاقات با حضرت بقیهالله عجل الله تعالی فرجه الشریف در جبههها حاضر میشدند. بیشک در دوران هشت سال دفاع مقدس، افراد زیادی توانستند با حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ارتباط معنوی خوبی برقرار کنند؛ چون محیط سرشار از معنویت جبههها این زمینه را برای آنان فراهم مینمود و آنان، با مناجاتهای شبانه با آن حضرت و فریادهای روزانه «یا مهدی ادرکنی» در هنگام نبرد، اعتقاد به فرهنگ مهدویت را در خود عمیقتر میکردند.
وصیتنامهها، خاطرات و دستنوشتههایی که از دوران دفاع مقدس از آن عزیزان سفر کرده برجای مانده، دریایی است از فرهنگ مهدویت که ارتباطها، و حتی ملاقاتها و زمزمههای دلتنگی زیادی در آنها موج میزند. اگر در این آثار برجای مانده از آنان، دقت کنیم، به این نکته میرسیم که با توجه به حجم عظیم این قبیل خاطرات و آثار مکتوب، ارتباط و ملاقات با آن حضرت برای برخی از رزمندگان حاصل شده است.
مقام معظم رهبری در این زمینه میفرماید:
خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت آن عزیز و محبوب دلهای عاشقان و مشتاقان را از نزدیک زیارت کردهاند؛ بسیاری، از نزدیک با او بیعت کردهاند، بسیاری از او سخن دلگرمکننده شنیدهاند، بسیاری از او نوازش دیدهاند و بسیاری دیگر بدون این که او را بشناسند، از او لطف و محبت دیدهاند و او را نشناختهاند. در همین جبهههای جنگ تحمیلی، جوانهایی که در لحظههای حساس، احساس نورانیت و معنویت کردهاند، لطفی از غیب به سوی دلهای خودشان حس و لمس کردهاند، نشناختند و نفهمیدند…. پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف عزیز یک پیوند ناگسستنی است[۱۶].
۳. افتخار سربازی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
یکی دیگر از تأثیرات فرهنگ مهدویت بر دفاع مقدس، این است که رزمندهها خودشان را سرباز امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف میدانستند و معتقد بودند این مملکت، مملکت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبر واقعی آنان، آن حضرت است. آنان پذیرفته بودند آن کسی که در جبههها فرماندهی میکند، خود حضرت میباشد و با این دید وارد جبههها میشدند؛ لذا نه تنها خسته نمیشدند، بلکه با تمام وجود در این راه گام برمیداشتند و سختیها و مشکلات را با جان و دل میخریدند. امام خمینی رحمه الله علیه چقدر زیبا درباره آن بزرگواران بیان فرموده است که:
همه شما چه ارتش چه ژاندارمری، چه سپاه پاسداران و داوطلبانی که برای دفاع از اسلام و دفاع از شرافت اسلامی خودشان به جبههها میروند؛ همه شما لشکرهای اسلامی هستید. همه شماها ارتش امام زمان هستید[۱۷].
دستنوشتهها و وصیتنامههای شهدای ما، سرشار از مطالب ناب و ارزشمندی است که بزرگان ما همواره به خواندن این وصایا سفارش میکرده و میکنند. امام خمینی رحمه الله علیه در این باره میفرماید: «پنجاه سال عبادت کردید؛ قبول باشد. یک روز هم یکی از این وصیتنامهها را بگیرید و مطالعهکنید[۱۸]». گوشهای از این وصیتنامهها به این مطلب اختصاص دارد که اداره کننده این جنگ، امامان معصوم علیهم السلام به ویژه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد؛ برای نمونه در بخشی از وصیتنامه شهید ناصر محمدخانی که در تابستان ۱۳۶۱ش به فیض شهادت رسیده، به این نکته چنین اشاره شده است: «ما هیچ نگرانی نداریم؛ چون فرمانده ما امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و در جلوی ما حرکت میکند[۱۹]». او در ادامه از یک امداد غیبی خبر میدهد که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایتی به ایشان و همرزمانش کرده است و آنها را از رفتن به یک میدان مین بازداشته است. دوران دفاع مقدس، سرشار از این حوادث و امدادهای غیبی است که در کتب مربوط به حماسهسازان جنگ به ثبت رسیده است.
اگر به حوادث جنگ تحمیلی ـ به ویژه روزهای اولیه جنگ ـ نگاهی دقیق بیفکنیم، به خوبی میفهمیم که این جبههها سرشار از الطاف امامان معصوم علیهم السلام؛ به ویژه امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده است؛ چرا که طبق آمار و مستندات مراکز تحقیقاتی استراتژی جنگ، ملت ایران فقط با کشور عراق نمیجنگید و صدام از کشورهای زیادی کمکهای انسانی و تسلیحاتی میگرفت؛ برای نمونه «کشور سودان، صدها تن از سربازان ارتش سودان را به عراق اعزام کرد، تا در جبهههای شرقی رودخانه میسیان در خط مقدم فعالیت کنند[۲۰]». همچنین «افسران اسرائیلی برخی موانع دفاعی مانند “موانع فکه” و “مثلثیها” را طراحی کردند[۲۱]». بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند «آلمان»، «فرانسه»، «امریکا»، «ایتالیا»، «سوئیس»… نیز علاوه بر کمکهای مالی، با در اختیار قراردادن تسلیحات نظامی و اطلاعات جاسوسی و ماهوارهای به عراق، این کشور را روز به روز برضد ملت ایران که واقعاً از نظر نظامی محروم بود، مجهزتر میکردند.
با توجه به این نکات که تنها بخشی از آمارهای موجود در این باره است و با توجه به امکانات نظامی بسیار کم ایران و نداشتن یک نیروی منسجم و با تجربه نظامی، همچنین با توجه به تحریم اقتصادی کشور و دهها دلیل دیگر، باز هم مردم شهادتطلب ابران با تکیه بر الطاف الهی به مبارزه ادامه دادند.
مقام معظم رهبری در این رابطه میفرماید:
ما غریبانه جنگیدیم. در دوره جنگ، ارتش ما غریب، سپاه ما غریب، بسیج ما غریب بود. کسانی که میخواستند حقیقتاً جانفشانی کنند، با غربت میجنگیدند. از چه جهت غریب؟ از این جهت که هیچ نقطه دنیا با ما موافق نبود… . همه کشورهای اروپای شرقی از عراق حمایت میکردند و به او سلاح و امکانات میدادند[۲۲].
آری؛ تنها چیزی که با وجود دشمنان بسیار زیاد و امکانات بسیار کم، ملت ایران را شکستناپذیر کرد، امیدواری آنان به پیروزی اسلام بر کفر بود. همین امیدواری آنان بود که عقیده آنها به راه و مکتبشان را روز به روز محکمتر میکرد. آنان با لمس کردن عنایات الهی و امدادهای غیبی و توجهات امام معصوم علیهمالسلام باور داشتند که برحق هستند و دست دیگری هست که این جنگ را هدایت میکند و سنگر به سنگر پیروزی نصیب آنها مینماید.
رهبر معظم انقلاب در این باره میفرماید:
در روز پانزدهم دی ماهِ سال ۱۳۵۹ من این احساس را واقعاً در خود وجدان کردم که صاحب این میدان، صاحب این بیابانها، صاحب این صحنه پرشور و عظیم (اشاره به جبهههای جنگ) ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و بیگمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هماکنون با جسم و حضور جسمی و بدنیاش، یا با توجهش، در میان این جنگاوران و جنگجویان است[۲۳].
دلیل دیگر براین ادعا که چرخاننده اصلی جنگ الطاف الهی و عنایات امامان و به ویژه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بودهاند این نکته است که اگر به سن و سال فرماندهان جنگ در ردههای مختلف توجه کنیم میفهمیم که گردانندگان به ظاهر دسته اول جنگ، بین بیست تا سی سال سن داشتهاند؛ برای نمونه شهید خرازی در سن ۲۷ سالگی، شهید علیرضا موحد دانش در سن ۲۵ سالگی، شهید حاج محمد ابراهیم همت در سن ۲۸ سالگی و شهید حسن باقری در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدهاند. علاوه بر فرماندهان جنگ بیشتر کسانی که وارد میدان نبرد شدند، در سن کم و در بهار عمر خود بودند. خاطرات شهدای عزیز ما مملو است از داستانها و خاطراتی که برخی از مشتاقان به خاطر سن کم و عشق به دفاع از دین خود، در شناسنامههایشان دست میبردند، تا مشکل سنی خود را حل کنند. امثال حسین فهمیده و مسعود کمالینیاهای سیزده ساله و بهنام محمدیها در جای جای جبههها کم نبودند که جاذبه معنوی نایب امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قلوب عاشق آنان را جذب کرد و راهی میدانهای نبرد شدند. اگر کسی ادعا کند همه اینها به تنهایی توانستند جنگ را اداره کنند، اولین چیزی که این ادعا را رد میکند، سن کم رزمندهها میباشد. طبق آمار، «۱۵۲۰۰ تن از شهدای دفاع مقدس، بین ۱۴ تا ۲۴ سال سن داشتهاند».[۲۴]
همین افراد با سنین کم خود، حماسه ها آفریدند؛ چون میدانستند این جنگ، بین اسلام و کفر است و سرانجام، اسلام است که پیروز میشود. آنان، عقیده داشتند، پرچم اسلام در آیندهای نه چندان دور به وسیله امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بر کل عالم سایه میافکند و خودشان را سربازان امام زمان میدانستند و در این راه، تمام سعی و تلاش خود را به کار میبستند و از مصادیق بارز این آیه شریف شدند که: (إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا).[۲۵]
پی نوشت:
[۱]. حسن عمید. فرهنگ عمید، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۱ش، ص۸۷۲.
[۲]. محمد معین، فرهنگ معین، ج۲، تهران، انتشارات امیرکبیر، چ چهارم، ۱۳۶۰ش، ص۲۵۳۸.
[۳]. غلامرضا بهروزلک، «اهمیت مهدویت در نظرخواهی از دانشوران» فصلنامه انتظار، سال چهارم، شماره یازدهم و دوازدهم، ۱۳۸۳، ص۳۱ ـ ۵۳.
[۴]. (ولقد کتبنا فیالزبور من بعد الذکر انّ الارض یرثْها عبادی الصالحون) انبیاء(۲۱):۱۰۵.
[۵]. محمد معین، فرهنگ فارسی، (ذیل کلمه انتظار) ج۱، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، ۱۳۶۰ش، ص۳۶۴.
[۶]. این حدیث را همه چهارده معصوم بیان کردهاند ودر کتب عامه و مصادر شیعی آمده است: «یملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا».
[۷]. «لیعدن احدکم لخروج القائم و لو سهماً فان الله تعالی اذا علم ذلک من نیّته رجوت لطول فی عمره حتی یدرکه»؛ محمد بن ابراهیم نعمانی، غیبت نعمانی، قم، نورالهدی، ۱۴۲۲ق، ج۱۰، ص۳۲۰.
[۸]. رحیم کارگر «انتظار و انقلاب» فصلنامه انتظار، سال اول، شماره دوم، ص۱۲۶ ـ ۱۴۶.
[۹]. مسعود پورسید آقایی، تاریخ عصر غیبت، قم، انتشارات حضور، ۱۳۷۹ش، ص۳۷۶.
[۱۰]. خبرنامه همایش دکترین مهدویت، شماره هشتم، ص۱۶.
[۱۱]. «واما الحوادث الواقعه فارجعوا الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجهالله علیهم»، طبرسی، احتجاج، ص۲۸.
[۱۲]. امام خمینی، صحیفه نور، ج۱۳، ص ۲۳۹.
[۱۳]. همان، ج۲۰، ص۱۱۸.
[۱۴]. علی تقی زاده اکبری، عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس، قم، مرکز تحقیقات اسلامی، ۱۳۸۰ش، ج۱، ص۱۶۱.
[۱۵]. ابراهیم رستمی، طنین همت، قم، نشر جمال، چاپ دوم، ۱۳۸۴ش، ص۵.
[۱۶]. مرتضی نائینی «جان و جانان» فصلنامه انتظار موعود، سال اول، شماره دوم، ۱۳۸۰، ص۱۹ ـ ۶۰..
[۱۷]. امام خمینی، پیشین، ج۲، ص ۷-۱۴۶.
[۱۸]. همان، ج۱۴، ص ۴۹۱.
[۱۹]. محمد اصغرینژاد، یک فروغ از رخ ساقی، قم، امام سجاد، ۱۳۸۵ش، ص۱۵۴. ر.ک: متن وصیتنامه این عزیز در بنیاد شهید قم.
[۲۰]. محمدباقر حیدری کاشانی، نسل طوفان، قم، زلال کوثر، چاپ دوم، ۱۳۸۶ش، ص۸۳، (به نقل از لایههای پنهان جنگ).
[۲۱]. ویژهنامه حماسه فتح خرمشهر، ص۲۷، (به نقل از لایههای پنهان جنگ).
[۲۲]. ماهنامه فرهنگی اجتماعی فکه، ش۳۸، ص ۱.
[۲۳]. مرتضی نائینی، پیشین، ۱۳۸۰، ص۱۹ ـ ۶۰.
[۲۴] ویژهنامه حماسه فتح خرمشهر، خرداد۸۳، ص ۲۶.
[۲۵]. فصلت(۴۱):۳۰.