اهمیت تربیت معنوی کودکان در سبک زندگی بخش دوم
تربیت دینی کودکان یکی از مسائل و دغدغه های مهم بیشتر والدین در زندگی است ، زیرا فطرت خداجوی کودکان همراه با حسّ کنجکاوی بتدریج رشد می کند ، و باید قانونمند شده و تربیت گردد. برای همین والدین باید به این نکات توجه کنند .
کودکان اولین و بهترین درس دینداری و ارتباط معنوی با خدا را در محیط خانه از طریق مشاهده عملکرد والدین به ارث میبرند.
گاهی متأسفانه رفتار و برخوردهای دور از انتظار مؤمنان نسبت به کودکانی که با اشتیاق برای نماز جماعت به مسجد آمدند، موجب سرخوردگی و شاید انحراف کودک از مسیر دین و خواندن نماز شود. شخصی میگوید:
در کوچکی همیشه سعی میکردم نماز خود را در مسجد بخوانم. روزی در حال نماز متوجه شدم پیرمردی مراقب من است. نمازم که به پایان رسید، پیرمرد به من گفت نمازت درست نیست و سپس با سخنان نیشدار خود مرا ملامت کرد. من غرق در سکوت بودم؛ هرگاه میخواستم از او بپرسم کجای نماز من اشتباه است، اجازه نمیداد و پیوسته میگفت نمازت درست نیست و امثال تو حق ندارند به مسجد بیایند. از آن به بعد تصمیم گرفتم دیگر به مسجد نروم و در منزل هم نماز نخوانم؛ این نخستین قدم برای ترک کامل نماز و انحرافم از طریق اسلام بود.۲۹
این در حالی است که سیره معصومان(ع) کاملاً با این شیوه برخورد مخالف است. جابربنعبدالله میگوید: از امام باقر(ع) در مورد حضور بچهها در نماز جماعت پرسیدم. امام(ع) فرمودند: «بچهها را در صف آخر در کنار هم قرار ندهید، بلکه آنان را در بین صفها جداجدا بنشانید (و با ایستادن بزرگترها در میانشان جدایی بیفکنید)».۳۰ شاید یکی از علتهای آن این باشد که کودکان احساس بیتوجهی و بیاحترامی نکنند و با این شیوه، هم احترام کودکان را حفظ کردهایم و به آنان شخصیت دادهایم و هم انگیزه حضور آنان در مسجد و نماز جماعت بیشتر شده، و در عین حال به نماز جماعت نیز نظم خاصی بخشیدهایم. البته مختصر برگزار کردن نماز جماعت نیز از جمله سفارشهای معصومان(ع) میباشد، که در جذب و تشویق کودکان به نماز جماعت نقش اساسی دارد. بنابراین، چگونگی برخورد با کودکان و حتی نوجوانان و جوانان نیز باید توأم با محبت، احترام و تشویق باشد.
توجه به مسائل عبادی توسط والدین و مربیان و مشاهده عینی کودک
اسلام به مشاهده و تجربه اهمیت فراوانی میدهد؛ زیرا «مشاهده، تجربه، تفکر و تعلیم، وسایلی هستند که به انسان قدرت تشخیص میدهد».۳۱ قرآن کریم به سیر در طبیعت و مشاهده نعمتهای اللهی برای تفکر در آنها بسیار تشویق میکند؛ آیات زیادی در اینباره در قرآن کریم آمده است.۳۲
حال اگر عبادت، به ویژه اقامه نماز در معرض دید و مشاهده کودک انجام گیرد، اثر تربیتی و سازندهای را به دنبال دارد. افزون بر تأثیر روحی و روانی، موجب تشویق و ترغیب کودک به یادگیری و انجام آن عمل عبادی نیز میشود. در روایتی امام صادق(ع) میفرماید: «امام علی(ع) در خانه خود اتاق متوسطی را به نماز اختصاص داده بود و در آن اتاق عبادت و راز و نیاز میکرد. هر شب که طفلی به خواب نمیرفت، امام او را به آن اتاق میبرد و نماز میخواند».۳۳
کودکان اولین و بهترین درس دینداری و ارتباط معنوی با خدا را در محیط خانه از طریق مشاهده عملکرد والدین به ارث میبرند. در این زمینه مروجی طبسی مینویسد:
وقتی که کودکان و نوجوانان مشاهده میکنند که پدر و مادرشان نسبت به امور مذهبی حسّاسیّت و دقّتنظر دارند و به عبادات اهمیّت فراوان نشان میدهند، و در اوقات نماز با اشتیاق به سوی عبادت میشتابند و در مناسبتهای مذهبی و مراسم عبادی شرکت فعّال دارند، خودبهخود به این قبیل امور احساس علاقه و نشاط میکنند و مجذوب حالات ملکوتی دعا و مناجات میشوند.۳۴
بر این اساس، اگر در محیط خانه و مدرسه، تکریم به ارزشهای دینی جنبه عملی پیدا کند، زمینه گرایش به اعمال عبادی در کودکان به صورت آگاهانه شکل میگیرد. حضور معلمان در نماز جماعت مدرسه و اقامه اعمال عبادی، مخصوصاً نماز توسط والدین در منزل، از جمله عوامل ایجاد انگیزه در گرایش کودکان و نوجوانان به اعمال عبادی است. در واقع، کودک درس دینداری به طور عام و عبادت به ویژه نماز به طور خاص را با مشاهده اعمال و رفتار دیگران، مخصوصاً والدین به ارث میبرد. وقتی کودک میبیند پدر و مادر به امور عبادی حسّاسیّت نشان میدهند و در اوقات نماز، با اشتیاق به سوی عبادت میشتابند، خودبهخود در این مسیر قرار میگیرد و بدان علاقهمند میشود.
شیر دادن به کودک با وضو
از جمله اقدامات تربیتی برای زمینهسازی و آمادهسازی کودک برای گرایش به معنویت و عبادات، به ویژه نماز، شیر دادن به کودک در حال داشتن وضو است. اثر تربیتی آن این است که: «وضو به عنوان مقدمه نماز، نه تنها موجب تطهیر جسم از آلودگیها میشود، بلکه تطهیر روح را نیز دربرمیگیرد. این طهارت جسم و روح که با وضو حاصل میشود، تأثیر روانی در روحیه مادر و کودک دارد. اگر مادر هنگام شیردادن با وضو باشد، باعث استراحت و آزادسازی روح کودک و رابطه معنوی او با خدا میشود».۳۵
از مادر شیخ مرتضی انصاری پرسیدند:
فرزندت چگونه به درجات عالی تقوا و عبادت رسیده؟ پاسخ داد: من در انتظار آن بودم که فرزندم ترقّی بیشتری داشته باشند؛ زیرا در هنگام شیرخوارگیاش به او شیر نمیدادم، مگر اینکه با وضو بودم؛ حتی در شبهای سرد زمستان هم بدون وضو او را شیر ندادم.۳۶
در مورد آیتالله شیخ جعفر شوشتری نیز نقل شده است:
از مادرش پرسیدند به داشتن چنین فرزندی دلخوشی؟ گفت: نه! گفتند: چرا؟ گفت: در مدت دو سال من برای یکبار هم او را بدون وضو و طهارت شیر ندادم و در آغوش نگرفتم. آرزویم این بود که او همچون جعفر صادق(ع) شود، ولی جعفر شوشتری شد.۳۷
بنابراین، اینگونه اقدامات، نوعی زمینهسازی و درونیکردن ریشههای عبادی در کودکان است.
شیر دادن به کودک در حال نماز
شیر مادر از جمله نیازهای اساسی کودک است و هیچ چیز حتی اعمال عبادی، نباید مانع رسیدن کودک به این نیاز طبیعیاش شود. با توجه به اصل زمینهسازی و توجه خاص معصومان(ع) به کودک، بهتر است در اینجا به یک بحث فقهی که میان فقیهان نیز مطرح است پرداخته شود، و آن بحث شیر دادن به کودک شیرخوار در حال نماز است.
وقتی که کودکان و نوجوانان مشاهده میکنند که پدر و مادرشان نسبت به امور مذهبی حسّاسیّت و دقّتنظر دارند و به عبادات اهمیّت فراوان نشان میدهند، و در اوقات نماز با اشتیاق به سوی عبادت میشتابند و در مناسبتهای مذهبی و مراسم عبادی شرکت فعّال دارند، خودبهخود به این قبیل امور احساس علاقه و نشاط میکنند و مجذوب حالات ملکوتی دعا و مناجات میشوند.
در فتاوای فقیهان آمده است: «اگر بچه گریه کند، مادرش میتواند در حال نماز او را در آغوش گرفته و شیر بدهد».۳۸ برای تأیید این مطلب به دو روایت اشاره میشود؛ عمار ساباطی از امام صادق(ع) درباره زنی که در حال نماز بچهاش گریه میکند، پرسید: آیا میتواند به او شیر بدهد؟ امام در جواب فرمودند: «زنی که در حال نماز است میتواند کودک خود را، در حالی که تشهد میخواند، شیر بدهد»؛۳۹ علیبنجعفر، برادر امام موسیبنجعفر(ع)، میگوید: از آن حضرت درباره زنی که به نماز ایستاده و فرزند او در کنارش گریه میکند پرسیدم آیا جایز است در حالی که نشسته کودک را در بغل بگیرد و به دامن خود بنشاند و او را آرام کند و شیر بدهد؟ امام فرمود: اشکالی ندارد.۴۰
چهبسا این عمل در روح و روان کودک تأثیر مثبت بگذارد و زمینه اولیه اُنس کودک را به نماز و اعمال عبادی فراهم سازد؛ زیرا بهترین غذا، در بالاترین حالت روحانی و معنوی به کودک تزریق میشود.
برای زمینهسازی و علاقهمند کردن کودکان نسبت به عمل عبادی «روزه» نیز موارد زیر پیشنهاد میشود:
الف) بیان فواید و فضیلت روزه و ماه رمضان
آگاهی از هر چیزی، به ویژه اعمال عبادی، زمینهساز علاقهمندی به انجامدادن آن عمل میشود. معصومان(ع) برای ایجاد آمادگی در مسلمانان، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان، به بیان اهمیت این ماه و فواید روزهداری میپرداختند با توصیههای لازم، مردم را برای انجام این عمل عبادی آماده میکردند. در روایتی امام باقر(ع) میفرماید: «پیامبر اکرم(ص) سه روز مانده به ماه مبارک رمضان به بلال فرمود مردم را جمع کن، وقتی مردم جمع شدند، حضرت بالای منبر فرمود:
ای مردم! این ماهی است که خداوند آن را به شما اختصاص داده است و سرور همه ماهها است؛ شبی در آنکه از هزار ماه بهتر است؛ در این ماه درهای آتش بسته و درهای بهشت باز است؛ کسی که این ماه را درک کند و آمرزیده نشود، از رحمت خدا دور باد.۴۱
در روایتی مسمعی نقل میکند:
امام صادق(ع) قبل از حلول ماه مبارک رمضان، درباره این ماه و فضائل آن و اهمیّت دادن به ماه رمضان با فرزندان خود چنین وصیت و گفتوگو میکرد: پس با نفس خویش بستیزید؛ زیرا در این ماه رزق و روزی تقسیم میشود، اجل و لحظات مرگ هر کس معین میشود؛ همچنین در این ماه، میهمانان خدا (زائران خانه) را که بر او وارد میشوند، مینویسند و در این ماه شبی هست که عمل در آن شب، از عمل هزار ماه برتر است.
برای ایجاد آمادگی در کودکان، همچنین میتوان با زبانی ساده و کودکانه به بیان فضیلت و ارزش روزه و جایگاه روزهدار در نزد خداوند و نیز فواید و ثوابی که برای آن مترتب است، پرداخت.
باهنر در این زمینه پیشنهاد میکند:
معلم نیز باید از سالهای نخست دبستان به طور ساده درباره ماه رمضان و روزه مطالبی برای کودکان بیان کند. در سالهای بعد، این آموزش با گستردگی بیشتری انجام میشود و لازم است معلم در تدریس آن علاوه بر معرفی روزه به عنوان یکی از عبادتهای بزرگ اسلامی، مختصری از فواید و برخی از آداب آن را بهگونهای ساده و جذاب برای دانشآموزان بیان کند.۴۲
یکی از مسائلی که اکثر خانوادهها در رابطه با کودکان خود با آن مواجه هستند چگونگی تربیت کودکان و ترغیب به کارهای خوب و پسندیده است . اینکه والدین در زمان انجام یک کار پسندیده از جانب کودک شان چه رفتاری از خود نشان دهند که انگیزه وی برای انجام دوباره را در پی داشته باشد. با ما همراه باشید .
در آموزش روزه نباید انتظار داشت کودک با دو یا چند روز روزهداری، به این عمل عادت کند .
ب) بیدار کردن کودک در سحر و گرفتن روزه به اندازه توان
برای عادت دادن کودک به روزهداری، بهتر است قبل از رسیدن کودک به مرحله تکلیف، بهتدریج با روزه آشنا، و زمینه انجام آن را برای زمان تکلیف مهیا شود. برای این کار، سفارش به زود خوابیدن، بیدار کردن کودکان برای خوردن سحری و تشویق آنان به گرفتن روزه تا هر زمانی که طاقت آن را دارند و همچنین اهدای جوایز در پایان ماه رمضان، از جمله راهکارهایی است که میتوان برای ایجاد آمادگی در کودکان انجام داد. در روایتی امام صادق(ع) میفرماید: «ما کودکان خود را در سحرگاهان بیدار میکنیم تا روزه بگیرند؛ اما در طول روز هر وقت که گرسنگی و تشنگی بر آنان غلبه کرد (و خواستند) میتوانند افطار نمایند».۴۳
امینی مینویسد:
خوب است کودکانی را که به سن تمیز رسیدهاند، برای مراسم سحری بیدار ساخت تا به جای صبحانه سحری بخورند و با این مراسم انس بگیرند. وقتی بچه توانایی روزه گرفتن پیدا کرد، لازم است او را تشویق کنند که گاهگاه روزه بگیرند و اگر احیاناً بیتاب شد، میتوانند در وسط روز به او آب یا غذای مختصری بدهند. به تدریج تعداد روزههایش را زیاد کنند. البته به مقدار توانایی نه زیادتر. در آخر ماه رمضان هم میتوانند به عنوان عیدی و جایزه چیزی به او بدهند. در طول روز هم باید از او مراقبت کنند، مبادا مخفیانه روزهاش را افطار نماید.۴۴
البته باید توانایی کودک را در نظر داشت. حتی اگر کودک به سن تکلیف رسیده باشد، ولی توان گرفتن روزه را نداشته باشد، باید برای او تدابیر و محمل شرعی در نظر بگیریم. در اینباره فرزند امامŠ نقل میکند:
وقتی خواهر کوچکم به سنّ تکلیف (۹ سالگی) رسید، امام فرمودند: امسال دیگر باید روزه بگیری! اتفاقاً، ماه رمضان آن سال خیلی گرم بود. نداشتن کولر، کمبود آب و ضعف جسمانی خواهرم، باعث شد که روزه اول ماه مبارک را به سختی تحمّل کند. این بود که شب، پس از افطار گفت: من فردا دیگر نمیتوانم روزه بگیرم. آقا همان شب، ترتیب مسافرت او را به تهران دادند. یعنی به مادرم که بچه کوچک هم داشتند، فرمودند: «بچهها را بردارید و مدتی را به تهران، منزل فلانی ـ یکی از بستگان ـ باشید» بعدها به من گفتند: نخواستم در نظر او، قبح روزهخواری از بین برود.!۴۵
از آنجایی که از جمله فواید روزه و روزهداری تقویت اراده است، کودک نیز با تمرین به تدریج میتواند توانایی کافی برای گرفتن روزه کامل را به دست آورد. برای مثال کودک را تشویق کنیم تا برخی از روزها را تا ظهر و برخی از روزها را از ظهر تا اذان مغرب، چیزی نخورد تا بهتدریج به گرسنگی و تشنگی عادت کند. هر چه توانایی کودک در تحمّل گرسنگی و تشنگی بیشتر میشود، وی میتواند مدت بیشتری را روزه بگیرد؛ تا اینکه پس از مدتی با تقویت اراده، میتواند بدان عادت کند و روزه را کامل بگیرد. البته به اعتقاد داوودی:
در آموزش روزه نباید انتظار داشت کودک با دو یا چند روز روزهداری، به این عمل عادت کند؛ بلکه ایجاد عادت، فرآیندی طولانی است؛ از اینرو، امام شروع این آموزش را نُه سالگی معین کرده است که شش سال تا سن بلوغ فاصله دارد. به علاوه، در آموزش روزه باید توانایی جسمانی کودک را در نظر گرفت و متناسب با آن از کودک انتظار روزهداری داشت…؛ به تدریج که توانایی کودکان بیشتر میشود، مدت بیشتری را روزه میگیرند، و این فرایند ادامه مییابد تا جایی که بعد از چند سال به راحتی میتوانند تمام روز را روزه بگیرند.۴۶
ضرورت بیان فلسفه اعمال عبادی در حدّ درک کودکان
عدهای معتقدند گاهی والدین با اینکه با اهتمام کامل به تکالیف و وظایف عبادی میپردازند، در عین حال مواردی یافت میشود که فرزندان اینگونه خانوادهها نیز در انجام تکالیف دینی و عبادی، دچار تسامح و تساهل میشوند. در اینجا این پرسش به ذهن میرسد که علّت آن چیست؟
شاید بتوان در جواب گفت کودک در مرحله اول زندگی، فقط شکل ظاهری عبادت را بر اثر تقلید از والدین میآموزد؛ وقتی این دوره را پشت سر میگذارد، پرسشهایی در این زمینه به ذهن او میرسد؛ پرسشهایی مانند اینکه فلسفه و هدف این اعمال و عبادت چیست؟ چرا باید نماز بخوانیم؟ چرا باید به این شیوه نماز بخوانیم؟ فلسفه روزه چیست؟ و پرسشهای دیگری که به دنبال پاسخ آنهاست. حال اگر نتوانیم پاسخ صحیح و درستی به سئوالهای او بدهیم، ممکن است در کودک نسبت به آن اعمال حالت بیرغبتی حاصل شود و چه بسا به تدریج اصل عمل را کنار بگذارد.
به جرئت میتوان گفت یکی از علل ترک یا استخفاف نماز، بیاطلاعی کودکان، نوجوانان و جوانان از فلسفه عبادات است؛ اما اگر انجام اعمال عبادی در دوره اول و دوم کودکی بر اساس شناخت صورت گیرد، و با ایجاد بصیرت دینی، رفتار از حالت تقلیدی به حالت نگرش همراه با آگاهی عمیق تبدیل شود، کودک هرگز آن عمل را در مراحل بعدی ترک نخواهد کرد. برای ایجاد انگیزه، افزون بر فراگیری اعمال عبادی، کودک باید بداند که فلسفه این اعمال چیست و چه عاملی موجب میشود که مسلمانان هر روز در پنج وعده بر درگاه احدیت سجده، و با معبود خود راز و نیاز میکنند و در سال، یک ماه روزه میگیرند. بنابراین، آگاهی از فلسفه، آثار و فواید، آداب و شرایط اعمال، یکی از عوامل مهم در ترغیب و تشویق کودکان به اعمال عبادی است. البته عامل دیگری که نقش بسزایی در سهلانگاری کودکان نسبت به اعمال و تکالیف دینی دارد، عدم تقید و اهتمام خود والدین نسبت به انجام به موقع تکالیف عبادی است.
پس ضروری است ضمن اینکه تکالیف عبادی را به طور ساده و با زبان کودکانه به کودک انتقال دهیم، متناسب با رشد فکری و ظرفیت درک متربّی، فلسفه اعمال و تعلیمات عبادی را نیز برای او بیان کنیم تا بر اساس شناخت و اُنس، به اعمال عبادی روی آورد. برای رسیدن به این مقصود، باید با آموزشهای ساده، زمینه رشد معارف دینی را در کودکان متبلور سازیم. به همین علت، میتوان اصل «آگاهیبخشی» و «بصیرتدهی» نسبت به فلسفه و آثار عبادات را به مثابه یک اصل از اصول اساسی در تعلیم و تربیت دینی در نظر گرفت.
۲۹. علینقی فقیهی، شیوههی ترغیب و جذب به نماز، ص ۸۱.
۳۰. محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ترجمه سیدجواد مصطفوی، ج ۳،ح ۳، ص ۴۰۹
۳۱. سیداحمد احمدی، اصول و روشهی تربیت در اسلام، ص ۸۱.
۳۲. یونس: ۱۰۱؛ عنکبوت: ۲۰؛ غاشیه: ۱۷.
۳۳. محمدبن حسن حر عاملی، تفصیل وسائل الشیعه إلى تحصیل مسائل الشریعه، ج ۵، ص ۲۹۵، ح ۳.
۳۴. محمدجواد مروجیطبسی، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت‡، ص ۱۶۸.
۳۵. علینقی فقیهی، شیوههی ترغیب و جذب به نماز، ص۳۲.
۳۶. همان، ص ۸ و ۳۲.
۳۷. حسین انصاریان، دیار عاشقان، ص ۴۴۰.
۳۸. خانه کودک، احکام ما و کودکان، ص ۴۷.
۳۹. محمدبن حسن حر عاملی، تفصیل وسائل الشیعه إلى تحصیل مسائل الشریعه، ج ۷، باب ۲۴، ص ۲۸۰.
۴۰. همان، ص ۲۷۹، باب ۲۲.
۴۱. محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ترجمه سیدجواد مصطفوی، ج ۴، ص ۶۷.
۴۲. ناصر باهنر، آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد، ص ۲۶۸.
۴۳. میرزاحسین نوری، مستدرک الوسائل، ج ۷، ص ۳۹۵/ دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۹۵.
۴۴. ابراهیم امینی، تربیت، ص ۲۵۳.
۴۵. محمدعلی کریمینیا، الگوهی تربیت اجتماعی، ص ۲۰۸.
۴۶. محمد داوودی، سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت‡، ص ۱۳۵.