نهایی شدن لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون تخصصی / گام دوم صیانت از حق اکثریت
جزئیات و دلایل طرح جدید پلیس در مرحله دوم مقابله با بیحجابی را بررسی میکنیم.
به گزارش خبرگزاری افسران، گشتهای خودرویی و پیاده پلیس چند روزی است که در سراسر کشور مستقر شده و علاوه بر انجام ماموریتهای متعدد پلیسی، برخورد با زنان و دختران بی حجاب را هم برعهده گرفتهاند. استقرار این گشتها را دیروز سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا تایید کرد و از ارجاع پرونده به قوه قضاییه درباره افرادی که نسبت به تذکرات ماموران پلیس در مسئله پوشش خارج از عرف مقاومت میکنند خبر داد؛ این در حالی است که برخی کاربران فضای مجازی، این اقدام پلیس را بازگشت دوباره گشت ارشاد به خیابانها عنوان کرده و واکنشهای متعددی به آن داشتهاند. اما به گفته سخنگوی فراجا، این طرح در پی مطالبات مردمی و خواست گروهها و نهادهای مختلف اجتماعی، همچنین تأکید ریاست محترم جمهور و قوه قضاییه در چارچوب قانون به منظور بسط و گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده آغاز شده و در حال انجام است. بسیاری از کارشناسان هم معتقدند که این مهم باید از سوی نیروی انتظامی انجام میشد؛ چون طی چند ماه اخیر پس از التهاباتی که با فوت مهسا امینی در کشور رخ داد، مواردی از جمله بیحجابیها باعث شد که پلیس در مقابل چنین بیقانونیهایی نتواند با اقتدار وارد عمل شود؛ درحالیکه جامعه نیازمند حفظ اقتدار مجریان قانون در اجرای چنین طرحهایی بود. همشهری در گفتوگو با کارشناسان ضرورتهای اجرای این طرح و البته اهمیت اجرای دیگر طرحهای فرهنگی را بررسی کرده است.
جزئیات طرح جدید برخورد با بیحجابی
طی روزهای اخیر تصاویری از چند میدان شهر تهران در فضای مجازی دست به دست و عنوان میشود که برخورد نیروی انتظامی با افرادی که اصرار به بیحجابی دارند، آغاز شده است. البته طرح مقابله با بیحجابی از سوی نیروی انتظامی مربوط به روزهای اخیر نیست و اواخر فروردین امسال بود که سردار احمدرضا رادان با تاکید بر اینکه موضوع کشف حجاب یکی از دغدغههای مهم مردم متدین و آحاد جامعه است، از برخورد با بیحجابی در ۳حوزه معابر عمومی، خودرو و اماکن خبر داد. به گفته وی، در فاز اول اجرای این طرح با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته، افراد خاطی در حوزه معابر عمومی شناسایی میشدند که در مرحله اول تذکر و در مراحل بعدی فرد با مدارک به حوزه قضایی معرفی میشد. حالا در فاز دوم، نیروهای انتظامی در معابر اصلی شهر مستقر شدهاند و برخورد با هنجارشکنها را برعهده خواهند داشت. سردار منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا در توضیح بیشتر درباره دلایل اجرای این طرح گفت: «پلیس با استقرار گشتهای خودرویی و پیاده در سراسر کشور ضمن انجام ماموریتهای متعدد پلیسی ناگزیر با آن دسته از کسانی که بدون توجه به تبعات و عواقب پوشش خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند، ضمن انذار و تذکر، در صورت تمکین نکردن از دستورات برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.» این مسئول ضمن تقدیر و تشکر از قاطبه دختران و بانوان ایرانی که با رعایت هنجارهای اجتماعی و پوشش متعارف به آرامش روانی جامعه کمک میکنند، گفت: «از همگان بهویژه دختران فهیم کشورمان که آینده این مرز و بوم به وجود آنان متکی است، انتظار میرود با حفظ حرمت پوشش و رعایت هنجارهای پذیرفته شده به انسجام اجتماعی و امنیت عمومی جامعه یاری رسانند و فرصت خدمت بیشتر را برای مأموران انتظامی به جهت دیگر مأموریتهای عدیده و حیاتی پلیس فراهم کنند.»
مردم مطالبهگر هستند
خواست عموم مردم برای برخورد با بیحجابی را فروغ نیلچیزاده، پژوهشگر فرهنگی حوزه زنان و خانواده هم تایید میکند و به همشهری میگوید: «اگر به آماری که در چند ماه اخیر از قشرهای مختلف مردم گرفته شده مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که اکثریت مردم دوستدار حجاب هستند و خودشان از مسئولان اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه مطالبهگری میکنند که موضوع عفاف و حجاب را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.» به گفته این پژوهشگر فرهنگی، این نوع مطالبهگری مردم نشان میدهد که جامعه ظرفیت اجرای قوانین مربوط به حجاب را دارد، اما راه عمل و مسیر حرکت باید مشخص شود تا افراد سودجو و دشمنان منافق در داخل و خارج از کشور عزیزمان مانند چند ماه اخیر سوءاستفاده نکنند.
باید بر سر مسئله حجاب ایستاد
بسیاری از کارشناسان تاکید میکنند که محافظت از اخلاقیات و امنیت اخلاقی به عنوان خواسته اصلی جامعه و خانوادههای ایرانی یکی از وظایف حاکمیت و در زیر مجموعه آن نیروی انتظامی به عنوان حافظان امنیت به شمار میرود. این نکته را سید عبدالرسول علمالهدی، جامعهشناس و استاد دانشگاه هم تایید میکند و در توضیح بیشتر به همشهری میگوید: «باید بر سر مسئله حجاب و قانون حجاب ایستاد. اگر قانون حجاب برداشته شود یا لایحه عفاف و حجاب به سرانجام مطلوب نرسد، کاملا محرز است که وارد مسئله امر جنسی و غیراخلاقیشدن زندگیهای اجتماعی خواهیم شد؛ مسئلهای که امنیت اخلاقی و اجتماعی جوانان و خانوادهها را به خطر خواهد انداخت.»
سختی اجرای قانون به دلیل ضعف فرهنگی
پلیس در حالی اجرای طرحهای مقابله با بدحجابی و بیحجابی را آغاز کرده که کارشناسان معتقدند سایر متولیان امور فرهنگی در این زمینه ضعیف عمل کردهاند؛ این در حالی است که دهها نهاد و ارگان هم در این حوزه مسئولیت دارند، اما عملا مسئولیتهایشان زمین مانده است. سمیه محمودی، عضو فراکسیون زنان مجلس هم با تایید این مطلب در توضیح بیشتر عنوان میکند: «در کشور ما متولیان مسائل فرهنگی و اجتماعی زیاد هستند، اما به آنها نقد دارم که چرا موضوع حجاب را رها کردهاند و در این زمینه کار فرهنگی انجام ندادهاند که ما الان دچار مشکل شویم.» او درباره اینکه آیا اجرای طرحهای نظارتی از سوی پلیس بدون اجرای کارهای فرهنگی برای رعایت حجاب در جامعه موثر خواهد بود هم بیان میکند: «یکی از راهکارها برای رعایت حجاب در جامعه کار فرهنگی است، اما نباید فقط به فعالیتهای فرهنگی اکتفا و برخوردهای قانونی به کلی کنار گذاشته شود. هر کشوری قانونی دارد و اگر افراد قانون را رعایت نکنند با آنها برخورد میشود.» البته او معتقد است دلیل اینکه عدهای به قوانین کشور احترام نمیگذارند، باز هم به سطحی بودن اقدامات فرهنگی انجام شده برمیگردد که اشخاص را قانونپذیر و قانونمند نکرده است.
۳نکته مهم در برخورد با بیحجابی
اقدام پلیس برای برخورد قانونی با هنجارشکنان مناسب است، اما کارشناسان آن را بهتنهایی کافی نمیدانند و تاکید میکنند که باید فاصلههایی که در اجرای طرحهای فرهنگی در کشور به وجود آمده هم برطرف شود. علی دورانی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در توضیح بیشتر این مسئله به ۳نکته اشاره میکند و میگوید: «در وهله اول باید فاصلهای که در اجرای طرحهای فرهنگی بهوجود میآید برطرف شود؛ چون این مسئله باعث میشود بعضی از انگارههای اجتماعی تثبیت و بعضی از رفتارهای اجتماعی به خردهفرهنگ تبدیل شوند؛ اتفاقی که در موضوع حجاب هم رخ داده و وقفههای طولانی در اجرای طرحهای این حوزه چنین شرایطی را بهوجود آورده است.» او ادامه میدهد: «دومین مسئله هم این است که اگر میخواهیم در مورد پدیده بدحجابی برخورد درستی داشته باشیم، باید خودمان را در جایگاه فرد متخلف قرار دهیم و بدون آنکه به شخص خاطی بهعنوان شهروند درجه ۲ نگاه کنیم، دلایل و ریشههای رفتار او را مورد توجه قرار دهیم. نکته سوم هم ریشهیابی صحیح و اصولی شرایط پیش آمده است تا بتوانیم برنامهریزی متناسب با آن داشته باشیم.»
لایحه حجاب و عفاف طی ۲ماه آینده آماده تصویب میشود
از مسئولیت ها نباید شانه خالی کنیم
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی: لایحه حجاب و عفاف هماکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. نمایندگان مجلس، تلاش شبانهروزی دارند که لایحه حجاب و عفاف طی ۲ ماه آینده برای تصویب آماده شود. نباید به بهانه اینکه قانون جدید در دست تصویب است از مسئولیتی که بر دوش آنان گذاشته شده ، شانه خالی کنند.
۳۲دستگاه متولی امر حجاب و عفاف
ابوالفضل عمویی ، نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس:در حوزه حجاب و عفاف ۳۲دستگاه متولی امر هستند. ما اعتقاد داریم که دشمنان با یک برنامهریزی به این مقوله وارد شدهاند و ما یک قانون کلی درخصوص حجاب و عفاف داریم که بسیار کلینگر است؛ لذا نیاز است که لایحهای ارائه و با یک فوریت آن هم در مجلس موافقت شود تا بتوانیم قانون بهتری درباره حجاب و عفاف داشته باشیم.
لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون تخصصی نهایی شده است
حجتالاسلام محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:لایحه عفاف و حجاب به کمیسیون قضایی و فرهنگی ارجاع شد و حدود ۱۵- ۱۰جلسه در کمیسیونهای قضایی و فرهنگی برای بررسی این لایحه برگزار کردیم؛ به جرأت اکثر کسانی که نظر داشتند درباره این لایحه منعکس کردند؛ کمیته تخصصی در کمیسیون قضایی تشکیل و ۲۰ -۳۰مورد از نظرات و نسخهها برای ارتقای لایحه عفاف و حجاب بررسی شد و تقریباً لایحه را در کمیته تخصصی نهایی کردیم.
مصوبه ۸۲۰عفاف و حجاب
محمود حاجیلویی ،دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی:شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی درباره عفاف و حجاب از جمله مصوبه ۸۲۰ دارد که مسئولیت دستگاههای اجرایی در آن مشخص شده و اخیراً توسط ریاستجمهور برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شده است، بالای ۹۰درصد مصوبه ۸۲۰ فرهنگی بوده که باید توسط وزارت کشور راهاندازی شود و ستاد اجرایی عفاف و حجاب در این زمینه شکل گیرد.
تنظیم بخشی از لایحه حجاب در قوه قضاییه
حجتالاسلام محمد مصدق ، معاون اول قوه قضاییه: آنچه قوه قضاییه در لایحه حجاب و عفاف تنظیم کرده، بخشی از این لایحه بوده که هماکنون در ۳ کمیسیون تخصصی مجلس در دست بررسی است که در نهایت به صحن علنی برای تصویب نهایی خواهد آمد. ماه محرم فرصت بسیار مناسبی در راستای نشر معارف اسلامی و تزریق انرژی مثبت به جامعه است و میتواند کشور را تا یک سال بیمه کند.
جایگاه مردم در لایحه عفاف و حجاب مورد توجه قرار گیرد
آیتالله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولیفقیه در مازندران: در حوزه حجاب و عفاف باید وارد میدان شده و کار کنیم و باید در لایحه حجاب و عفاف جایگاهی برای مردم در نظر گرفته شود، موانع قانونی برطرف شود و اگر مردم بخواهند در مقابل بیحجابیها و افسارگسیختگیها بایستند چگونه باید وارد میدان شوند.
رئیسجمهور هم به لایحه نخست عفاف و حجاب انتقاد داشت
حجتالاسلام محمدحسین طاهریآکردی،دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور :اصلاحات خوبی نسبت به لایحه عفاف و حجاب قوه قضاییه در کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. شخص رئیسجمهور نیز نسبت به لایحه نخست انتقادهایی داشتند. لایحهای که نخست ارسال شده، نتوانسته دغدغه دغدغهمندان، خانواده شهدا و متدینین را برطرف کند. ولی بحمدالله اصلاحات خوبی در آن صورت گرفته و به قوامی رسیده و مطالبه ما این است، آنچه اصلاح شده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و رأی بیاورد.
ضرورتهای حفظ اقتدار پلیس
برخی از منتقدان اجرای طرحهای برخورد با بیحجابی و بدحجابی پیش از تصویب، لایحه حجاب و عفاف را مورد توجه قرار دادهاند، اما به تاکید برخی دیگر نباید اجرای چنین طرحهایی را به بهانه تصویب یک قانون جدید به تاخیر انداخت. محمدحسن قدیریابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام و عضو شورای بینالملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره به همشهری میگوید: «باید دست پلیس و نیروی انتظامی را برای اجرای قانون باز بگذاریم و از آنها حمایت کنیم. بر اثر برخوردهایی که اخیرا با پلیس و نیروی انتظامی انجام شده، اقتدار پلیس را خنثی کرده و سبب شدهایم پلیس در مواردی که بیقانونی مشاهده میکند، نتواند با اقتدار وارد عمل شود.» او همچنین تاکید میکند: «قوانین ما در مورد بیحجابی، سنگین و بازدارنده نیستند و برای قانونشکنان این الزام را بهوجود نمیآورند که در هر شرایطی مطیع قانون و مجری قانون باشند. بسیاری از کسانی که ژست روشنفکری میگیرند، از رأفت اسلامی سخن به میان میآورند؛ درحالیکه در اسلام در کنار رأفت، تحکم و قاطعیت هم وجود دارد.» به گفته قدیریابیانه در مورد نظر کسانی که صحبت از آزادی حجاب میکنند، موانعی وجود دارد: «اگر بخواهیم تعیین حد حجاب و نوع پوشش را برعهده خود خانمها بگذاریم بعضی از افراد ممکن است حدی قائل نباشند و به شکل بسیار زنندهای وارد جامعه شوند. در هیچ کجای دنیا این موضوع را به افراد نمیسپارند و قانون، این حدود را مشخص میکند. بعضیها میخواهند از این موضعگیریها سود ببرند و برای اینکه ژست روشنفکرانه بگیرند، از آزادی و اختیار در حجاب صحبت میکنند.»