ویژگیهای مدینه مهدوی/سیره فرهنگی و قضایی حضرت مهدی (عج)

مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف با آمدنش جهانی واحد، یکدست، یکپارچه و متحد خواهد ساخت و در واقع حرکت حضرت، حرکتی جهان شمول است از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب کره خاکی و حکومتی بر تمامی ساکنان این پهنه عظیم؛ و چه زیبا رسول خدا صل الله علیه و آله خطاب به امیرالمۆمنین علیه السلام فرمود که: «پیشوایان پس از من دوازده نفرند، اولین آنان تو هستی ای علی و آخرین آنان قائم است، هم او که خداوند بر دستانش مشارق و مغارب را فتح خواهد کرد».

#سیره#فرهنگی#قضایی#قائم

(۱) و آنجا که امام صادق علیه السلام فرمودند: «پس خدای عز و جل او را ظاهر سازد و مشارق و مغارب زمین را به دست او گشاید». (۲) حضرت با ظهورشان دین اسلام را یگانه آیین خداپرستی نمایند، و با هر نحله و آیین خرافی مبارزه نموده و همگان را به دین توحیدی دعوت نمایند و «بی تردید آیین محمد صل الله علیه و آله و سلم به هر نقطه‌ای که شب و روز می‌رسد خواهد رسید و دیگر اثری از شرک روی زمین نمی‌ماند» (۳) و در آن هنگامه که حضرت قیام نمایند «هیچ سرزمینی باقی نخواهد ماند مگر اینکه شهادت به توحید و نبوت در آن ندا خواهد شد» (۴) و «اهل هیچ دینی باقی نمی ماند مگر اینکه اسلام را اظهار می‌دارد و اعتراف به ایمان می‌کند». (۵) پس چه زیبا روزگاری است آن روزگار که جهان به مقدم آن مصلح مزیّن می‌گردد.

ویژگی‌های مدینه مهدوی، سیره فرهنگی، و قضایی، سیاسی حضرت ولی عصر (عج)

الف ـ سیره فرهنگی

۱) رشد همه‌ جانبه عقول بشری

چه بسیار است احادیثی که به این مهم پرداخته، و اشاره شده است به جنبه‌هایی از تعالی و ترقی در عرصه ظهور، به درستی که «خداوند زمین را به وسیله مهدی پر از نور و روشنایی می‌کند بعد از تاریکی ظلمت آن و پر از علم و دانایی می‌کند بعد از جهل و نادانی». (۶) و هرگاه او قیام کند «خداوند دستش را بر سر بندگان قرار می‌دهد پس عقلهاشان جمع و حلم و بردباریشان کامل می‌گردد». (۷) آری «در آن روزگار قدرت عقلی توده‌ها تمرکز یابد و مهدی به تأیید الهی، خردهای مردمان را به کمال می‌رساند و در همگان فرزانگی پدید آورد» (۸) و چه زیبا فرمودند: «وقتی قائم ما قیام کند خداوند بر وسعت بینایی و شنوایی مردم می‌افزاید» (۹) و کیست که حسرت بودن در آن روزگار و زیستن در آن آرمان‌شهر را نداشته باشد. علم و دانش به کمال می‌رسد.

یکی از مهمترین وظایف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اقامه و بر پا نمودن حدود الهی است «جای پایی در زمین نمی ماند جز اینکه به آنجا گام می‌نهد و آیینی را که از سوی خدا واجب گشته اقامه می‌کند» و «این مهدی است که به قضاوت داود و سلیمان علیهما السلام قضاوت می‌کند و بر آن بیّنه و شاهد نمی طلبد»

«علم و دانش ۲ حرف است تمام آن چه پیامبران الهی آورده‌اند، دو حرف بیشتر نبود و مردم تا کنون جز دو حرف را نشناخته‌اند اما هنگامی که قائم ما قیام کند، ۲۵ حرف دیگر را آشکار می‌سازد و در میان مردم منتشر می‌کند و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه می‌کند تا ۲ حرف کامل و منتشر شود». (۱۰)

۲) عبادت حقیقی و عبودیت واقعی

در زمانه او «مردم رو به عبادت می‌آورند و امانات ادا می‌شود». (۱۱) در مدینه فاضله او «همه مردم به عبادت خدا گراییده به اجرای احکام شریعت و دیانت روی می‌آورند» (۱۲) و به راستی «بشارت باد به آمدن مهدی، او دل‌های بندگان را با عبادت و اطاعت پر می‌کند و عدالتش همه را فرا می‌گیرد». (۱۳)

۳) تالیف قلوب و اصلاح حال مردمان

«خداوند به وسیله آن حضرت میان دل‌های پراکنده و مخالف یکدیگر ائتلاف می‌بخشد» (۱۴) و با قیامش «کینه و کدورت‌ها از دلهای بندگان زایل می‌گردد». (۱۵) «به خدا قسم در آن روز اختلافات میان ملت‌ها و دین‌ها رفع می‌شود و کینه‌ها از قلب‌های بندگان می‌رود» (۱۶) و در آن هنگامه «دوستی واقعی و صمیمیت حقیقی پیاده می‌شود، هر نیازمندی دست می‌برد و از جیب برادر ایمانی اش به مقدار نیاز بر‌می‌دارد و برادرش او را منع نمی‌کند». (۱۷)

ب – سیره قضایی

یکی از مهمترین وظایف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اقامه و بر پا نمودن حدود الهی است «جای پایی در زمین نمی ماند جز اینکه به آنجا گام می‌نهد و آیینی را که از سوی خدا واجب گشته اقامه می‌کند» (۱۸) و «این مهدی است که به قضاوت داود و سلیمان علیهما السلام قضاوت می‌کند و بر آن بیّنه و شاهد نمی طلبد» (۱۹)

برخوردهای قضایی ـ سیاسی حضرت

۱ـ برخورد با شیعیان

برخوردهای حضرت از این قانون که در آیه شریفه «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» آمده است، تبعیت می‌کند. به راستی که شیعیان و یاران حضرت در این دوران از خوشبخت‌ترین مردمان تاریخ‌اند.

در زمانه او «مردم رو به عبادت می‌آورند و امانات ادا می‌شود». در مدینه فاضله او «همه مردم به عبادت خدا گراییده به اجرای احکام شریعت و دیانت روی می‌آورند» و به راستی «بشارت باد به آمدن مهدی، او دل‌های بندگان را با عبادت و اطاعت پر می‌کند و عدالتش همه را فرا می‌گیرد»

«شیعیان در دولت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف سرافرازان روی زمین هستند» (۲۰) و همچنین «صاحبان مقامات بلند و حاکمان زمین» (۲۱) و «اولین کاری که مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انجام می‌دهد، این است که در همه جای عالم ندا می‌کند که توجه کنید هر کس بر عهده یکی از شیعیان ما قرضی داشته باشد آن را بگوید، تا این که دانه سیر و خردل را هم به صاحبان آنها برساند چه رسد به طلاها و نقره‌ها و املاک زیاد که همه را اداء می‌کند» (۲۲) و در دوران حکومت حضرت «همه بیماران از معتقدین به حق و شیعیان حضرت شفا می‌یابند». (۲۳)

۲- برخورد با کارگزاران

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر کارگزاران و مأموران دولتی خود نظارت خواهند داشت و با هر سوءاستفاده‌ای از منصب و مقام به شدت برخورد نموده و خاطیان را مجازات خواهند نمود و این همان سیره علوی است.

«مال را می‌بخشد و بر کارگزاران خود سخت گیری می‌کند و بر مساکین مهربانی می‌ورزد» (۲۴) «او مسئولان و کارگزاران را به جرم کردار زشتشان مجازات خواهد کرد». (25)

۳- برخورد با مخالفان و دشمنان

«و به هنگام حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حکومت جباران و مستکبران و نفوذ سیاسی منافقان نابود می‌گردد» (۲۶) آری «مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به نفوذ یهود و مسیحیت در جهان خاتمه دهد. از غار انطاکیه تابوت سکینه را بیرون آورد نسخه اصلی تورات و انجیل در آن است و بدین گونه در میان اهل تورات با تورات و در میان اهل انجیل با انجیل حکم کند و آنان را به متابعت خویش فرا خواند برخی به او بگروند». (۲۷)

پی نوشت:

۱-  الامالی صدوق، ص۹۷، ح۹.

۲- کمال الدین، ج۲، ص۱۵، ح۳۱.

۳- محمد بن مسعود عیاشی، تفسیر عیاشی، ج۲، ص۵۶.

۴- تفسیر عیاشی، ج۱، ص۱۸۳.

۵-  شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۸۴، کشف الغمه، ج۲، ص۴۵.

۶- کمال الدین، ج۱، ص۲۶۰، ح۵.

۷- کمال الدین، ج۲، ص۶۷.

۸- اصول کافی، ج۱، کتاب العقل، حدیث۲۱.

۹- کافی کلینی، ج۸، ص۲۴۰، ح۳۲۹.

۱۰- بحارالانوار، ج۱۵۲، ص۳۳۶، ح۷۳.

۱۱- منتخب الاثر، صافی، ص۴۷۴.

۱۲-  منتخب الاثر، صافی، ص۵۲۹، ح۴.

۱۳- الغیبه، طوسی، ص۱۷۹.

۱۴-  الکافی، ج۱، ص۳۳۴.

۱۵- مکیال المکارم، ج۱، ص۱۲۸.

۱۶-  بحارالانوار، ج۵۳، ص۲.

۱۷-  بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۷۲، ح۱۶۵.

۱۸-  یوم الخلاص، کامل سلیمان، ج۲، ص۶۳۶.

۱۹-  کمال الدین، ج۲، ص۶۷۱.

۲۰- بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۷۲.

۲۱-  الاختصاص، شیخ مفید، ص۸.

۲۲- بحارالانوار، ج۵۳؛ کشف الغمه، ج۲، ص۴۵۸.

۲۳- شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۷.

۲۴-  متقی هندی، البرهان، ص۸۶.

۲۵- نهج البلاغه، خطبه۱۳۸.

۲۶- المهدی الموعود، ج۱، ص۲۵۲.

۲۷-  المهدی الموعود، ج۱، ص۲۵۴ تا ۲۵۵.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.