مهم ترین آسیب های اجتماعی که نوجوانان با آن ها مواجه می شوند
نوجوانان و جوانان هر روز با نگرانی های به وجود آمده از مشکلات در محیط بیرونی و اجتماعی، مواجه هستند و این نگرانی ها در سنین ۱۳تا۱۹ سالگی خیلی بیشتر و اثرگذارتر خواهد بود.
مشکلاتی که آن ها همیشه با آن ها روبرو هستند به علت تغییرات هورمونی، بلوغ، فشارهای اجتماعی، فشار مدرسه و.. است. در ادامه مطلب به مهمترین مشکلات اجتماعی نوجوانان و شیوه درمان آن خواهیم پرداخت.
افسردگی
مقدار افسردگی هر روز در نوجوانان در حال بالا رفتن است، ولی اختلالات افسردگی قابل درمان است ولی برای رسیدن به آن باید از یک روانشناس خوب برای نوجوانان، مشاوره گرفت.
فعالیت جنسی
والدین و اطرافیان باید در مورد فعالیت جنسی نوجوانان، نظارت داشته باشند.
استفاده از مواد مخدر و الکل
خیلی از نوجوان درگیر استفاده مواد مخدر هستند در حالی که امکان دارد اطرافیان از آن اطلاع نداشته باشند.
دزدی کردن برای جلب توجه
نوجوانان برای اینکه توجه شما را جلب کند سر و صدا می کند، کارهای بچه گانه می کند، خواهر یا برادر کوچک تر را اذیت مى کنند و از همه بدتر ممکن است دزدی کنند. در واقع یکی از علل دزدی در نوجوانان نیاز به جلب توجه از جانب دیگران است در صورتی که والدین در انتخاب شیوه تربیتی خود دچار اشتباه شوند و شروع به طرد کردن فرزند خود کنند؛ ممکن است فرزندشان برای جلب محبت و توجه آنها شروع به کارهای غیرقانونی از جمله دزدی کند.
احساس نارضایتی از اندام
احساس نارضایتی از اندام، وضعیت ظاهری در این دوران بسیار متداول است.
مشکلات تحصیلی
نوجوانان در این دوران با مشکلاتی در مدرسه و محل تحصیل خود با تحصیل و یا اطرافیان درگیر می شوند.
رسانه های اجتماعی
با وجود مزایایی که رسانه های اجتماعی دارند، نمی توان آثار مخرب آن ها را نادیده گرفت. دیدن بعضی از تصاویر نامناسب اخلاقی و یا خشونت در این نوع فضاها و یا برقراری ارتباط با اشخاص نامناسب می تواند خطرات جبران ناپذیری را به نوجوان وارد کند. و .
اثراتی از آسیب های اجتماعی بر نوجوانان
– افسردگی
– اعتیاد
– استفاده از دخانیات و مصرف سیگار
– کاهش عزت نفس
– عصبی شدن
– پیدایش رفتارهای نامناسب و گستاخانه
با وجود بهتر شدن وضع زندگی و معیشت مردم، جرایم ارتکابی به وسیله دختران و پسران در همه دنیا رو به افزایش است. در یک دید واقع بینانه و اصولی میتوان زیاد شدن جرایم را نتیجه سستی در اعتقادات مذهبی دانست؛ پون که در دنیای پر شتاب و ماشینی امروزی هم ثابت شده که ایمان و اعتقاد باعث رشد و تعالی ولی انکار و مجادله و ضعف ایمان راهی است برای غرق شدن در تبهکاری و قانون شکنی.
هر چند از مهمترین خصوصیت های دوران نوجوانی وارد شدن به حوزه روابط اجتماعی و سازگاری و مطابقت با عقاید و هنجارهای اجتماعی است، ولی می توان آسیبهای اجتماعی را مرتبط با فرهنگ فردی و خانوادگی نوجوانان دانست.
خانواده از یک چنانچه خوب، سالم، مذهبی باشد باعث رشد، کمال و تعالی فرزندان است و از چنانچه گرفتار ضعف اخلاق و ایمان باشد میتواند بعث خیلی از تباهی ها و کجروی های آنان باشد.
کدام آسیب های اجتماعی نوجوانان را تهدید می کند
عوامل مهم و مؤثر در انحرافات اخلاقی و اجتماعی نوجوانان
در محیط خانه، کمبود عاطفه، تبعیض، اعمال خشونت، بی مسئولیتی والدین، سختگیریهای افراطی، ازدواج دوباره والدین، طلاق و اعتیاد میتواند از عوامل مهم و مؤثر در انحرافات اخلاقی و اجتماعی دختران و پسران نوجوان باشد.
محیط متشنج خانوادگی هم میتواند باعث محرومیت عاطفی در فرزندان بشود.
در چنین خانواده هایی که اختلافات، دعواها و مرافعه های پدر و مادر کام زندگی را برای بچه ها سخت می کند؛ پدر و مادر همیشه در موقعیت مقابله و کشمکش به سر میبرند و هر کدام با استفاده از همه توان خود سعی میکند تا حرف خود را به کرسی نشانده و نظر و عقیده اش را بر دیگری یا دیگران تحمیل کند و آنها را تحقیر می کند.
اغلب، در چنین خانواده ای، نوجوانان و به خصوص نوجوانان دختر از نظر عاطفی حس کمبود می کنند و خود را تنها و بی پناه و طرد شده احساس میکنند و بدون انگیزه های لازم برای دریافت و یا درونی کردن رفتارهای پسندیده و نیکو می باشند که نتیجه این کمبود ها سالهای بعد و به احتمال زیاد به صورت سرکشی و رویگردانی از مقررات و قوانین اجتماعی ظاهر خواهد شد. هر چند این مورد میتواند از همان دوران نوجوانی پیدا شده و سبب به وجود آمدن دردسر برای خانواده و جامعه شود.
همانندسازی شدید با هم سن و سالان یا به طوری وابستگی به آنان میتواند عامل مهم بعدی در انحراف نوجوانان پسر و دختر باشد. دختران و پسرانی که از سمت والدین یا خانواده طرد میشوند یا مورد بی محبتی قرار میگیرند، برای جبران و کسب حمایت به سوی همسالان خود کشیده میشوند. احتمال دارد آنان دست به اعمال ضد اجتماعی زده و همدیگر را برای ارتکاب جرایم و خلاف تشویق کنند. در این سنین و چنین خانواده هایی، دوستان و همسالان میتوانند بهترین و بالاترین منبع جهت یادگیری و رفتار و عملکرد انحرافی باشد.
بعد از خانواده مدرسه هم میتواند نقش اساسی و حیاتی در زندگی اجتماعی نوجوانان برعهده داشته باشد. شیوه رفتار و منش معلم و اولیا مدرسه و برنامه های گوناگون داده شده به وسیله مسئولان مدارس، در علاقه مندی یا انزجار دختران و پسران از مدرسه نقش مهمی دارد. اولیای مدارس با مراقبت آگاهانه و اصولی و غیر خشن و کنترل رفتارها، میتوانند به اصلاح روشها و شکل دهی شخصیت بچه ها تلاش داشته و باعث رشد فکری، عاطفی و اجتماعی آنان بشوند و با آموزشهای درست و به هنگام، آنان را برای وارد شدن به دنیای بزرگسالی آماده کنند.
چرا نوجوانان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند
مسوولیت پذیری را چگونه در فرزندان تقویت کنیم؟
والدین باید در کنار آموزش مهارت های دوست یابی به فرزندان، مسوولیت پذیری در قبال انتخاب دوست را نیز در او تقویت کنند.
همواره شنیده می شود که شخص همه مشکلات و اعتیاد خود را به علت داشتن دوست ناباب می داند در حالیکه این اصلا درست نیست و آن دوست انتخاب او بوده است. بنابراین باید مسوولیت آن را قبول کند و این طور نباشد که هر کاری دوست دارد انجام دهد و بعد بگوید خودم نبودم و تحت تاثیر دوستانم بودم!
باید به بچه ها یاد بدهیم که در انتخاب دوست توجه کنند و چنانچه کاری از آنان سرمی زند که با ارزش ها و استانداردهای اخلاقی خانواده همخوانی ندارد آن را مدیریت کنند، در واقع مدیریت موقعیت یعنی مرزی برای دوستی بگذارند.
اگر بچه ای در گیر اعتیاد شد مهمترین نقش خانواده در مقابل فرد درگیر اعتیاد این است که آن عضو خانواده به رفتارهای سالم ترغیب و تشویق کند نه اینکه به طور همیشگی مصرف و اعتیاد او را به رخ بکشند.
بعضی اوقات دیده شده که خانواده ها بنا به دلایلی مثل حس گناه نسبت به فرزند و اینکه نتوانسته اند انتظارات او را پاسخ بدهند، به نوعی با او رفتار و از او حمایت می کنند که همین حمایت سبب ادامه بیماری در شخص می شود. پس باید یاد بگیرند که چه کارهایی نباید انجام دهند و چه کارهایی باید انجام دهند تا رفتار ها سالم تقویت شود و ادامه پیدا کند.